A győztes koncepció a biztonságos versenyzést és a versenyélményt helyezi középpontba.

A BORD Építész Stúdió első díjat nyert a hajdúnánási MotoGP versenypálya és multifunkciós autó-motorsport komplexum tervezésére kiírt nyílt építészeti tervpályázaton. A győztes koncepció a biztonságos versenyzés mellett a verseny élményét helyezi középpontba. Az épületek dinamikus formai megjelenését maga a funkció inspirálta – írja a stúdió.

Látványtervek: BORD Építész Stúdió (Homologue, Ölbey Zoltán)Látványtervek: BORD Építész Stúdió (Homologue, Ölbey Zoltán)

A különleges technológiát tartalmazó, hazai és világversenyek megrendezésére is alkalmas létesítményt rendkívül komplex programmal hirdették meg. A fenntarthatóságot és gazdaságos üzemeltethetőséget figyelembe véve a gyorsasági motoros versenypályához és kiszolgáló épületeihez egyéb sportolási, oktatási, szórakozási lehetőségek is kapcsolódnak, melyek a versenynapokon túli, egész éves kihasználtságot biztosítanak. Az 500 hektár kiterjedésű fejlesztési területre kiírt építészeti tervpályázat helyszíne a Hortobágy északi részén, Debrecen és Nyíregyháza magasságában, közvetlenül az M3-as autópálya mentén található. 

„Kapcsolatunk a sebességgel egyszerre félelmetes és vonzó – mondta Bordás Péter, a stúdió alapítója. – Lenyűgöző a természetben rejlő erő, a folyók sodrása, a szélben versengő levelek halmaza. A természeti erők befogása, a sebesség élménye elbűvöl és gondolatokat ébreszt, hiszen a robbanómotortól a gőzgépen át számos olyan találmányt hívott már életre, melyek az emberiség tudományos fejlődésének meghatározó mérföldkövei lettek.

A versenypályák rajzolata, a természetben áramló erővonalak lenyomata. Furcsa egyedi tánc ez, melyet a gravitációval vívunk. Az elszakadás vágya és a ragaszkodás nélkülözhetetlenségének végletekig kiélezett párharca. Éppen ezért építészeti koncepciónk elsősorban a határtalan sebességre, a magával ragadó lendület élményére fókuszál.”

A BORD Építész Stúdió terve a bonyolult funkciók és közlekedési rendszerek rendezését egyedi módon oldja meg. A központban álló versenypálya ívéhez simulva, két, 12 méter magasra emelt, 2 km hosszan elterülő természetes partfalat hoz létre. Ez az elem fogja egybe a pálya köré rendezett funkciókat, köti össze a rendezvényhelyszíneket a lelátókkal, medret biztosít az áramló sebességnek, valamint védelmet nyújt a pálya káros zajhatásai ellen. Különlegessége, hogy tetején bárki végig sétálhat, miközben egyedi nézőpontból követheti a versenyt. 

A partfal külső pereméhez kapcsolódik a létesítmény főtere. Versenynapokon kívül ez a komplexum látogatói központja. Itt találhatók az év minden napján igénybe vehető szolgáltatások, mint gokart, ralikrossz, flattrack és dirttrack pályák. A megérkezés élményét fokozza a főtér mellett mesterségesen kialakított tó. Kapcsolódva a pálya egyik legizgalmasabb szakaszához, itt helyezhetők el majd olyan későbbi fejlesztési területek is, mint inkubátorház, hotel, illetve múzeum.

A létesítmény központjában, a partfalon belül, a MotoGP versenypálya áll, melynek optimális nyomvonalát a pályázat szabályozta. A pálya célegyenes szakaszát, azaz „fő utcáját” észak-déli tengelyre szervezték. E mentén helyezkedik el a versenyrendezés fő épülete, valamint a fő lelátók is. A tervezők alapvető döntése volt, hogy versenybiztonsági okból a versenyrendezéssel kapcsolatos összes funkciót védetten, a pálya által bezárt gyűrűben helyezik el.

„A főépület karakterét meghatározó többszintes aszfalt felület egyfajta közlekedési szoborként fogalmazódik meg” – jegyezte meg Bordás Péter.

 Valentino Rossi (46-os rajtszám) a Homologue-csapat színeiben még nyert egy futamot Valentino Rossi (46-os rajtszám) a Homologue-csapat színeiben még nyert egy futamot

Az autós-motoros versenypályák főépületének sajátossága, hogy határvonalat képezzen a csapatok felkészülési területe, a paddock és a boxutca között. A nyertes koncepcióban a sajtó és VIP területek „szalagként” emelkednek ki a pálya aszfalt felületéből, hidat képezve a pit garázsok felett. Olyannyira, hogy az épület szélein elhelyezett rámpáknak köszönhetően ezen szint akár gépkocsival is bejárható. A pálya kicsúszó felületeinek egyedi festését idéző, aszfaltozott szinten a néző egyértelműen részese a verseny hangulatának. 

A főépület részletképzéseiben és formavilágával is alkalmazkodik a verseny dinamikájához, az autótervezés világát idézi. Tömegét tagolt acélszerkezetű tető védi, melynek vonalvezetése egységet alkot a szemközti fő lelátó tetőszerkezetével, ezzel is a határtalan sebesség erővonalait idézve. 

Projekt adatok

Projekt megnevezése: MotoGP versenypálya- és sportkomplexum tervezése, tervpályázat
Helyszín: Magyarország, Hajdúnánás
Kiíró: Kelet-Magyarországi Versenypálya Korlátolt Felelősségű Társaság
Tervezés éve: 2020

Generál tervezés: BORD Építész Stúdió
Felelős tervező: Bordás Péter
Építész csapat: Balogh Edit, Belányi Zsolt, Benczéné Kovács Katalin, Damásdi Fruzsina, Hindy Dorka, Kiss Dalma, Kracker Csilla, Kulcsár Emese, Gyárfás Noémi, Mezey Tamás, Zih Kata
Gépészeti tervezés: BORD Épületgépész Stúdió, Hollókövi Zoltán
Látványtervek: Homologue, Ölbey Zoltán




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Dolgozz építész tervezőként a BORD-nál

Dolgozz építész tervezőként a BORD-nál

Csatlakozz a BORD csapatához építész tervezőként Budapesten!

Kert- és tájépítész tervező munkatársat keres a BORD Építész Stúdió

Kert- és tájépítész tervező munkatársat keres a BORD Építész Stúdió

Kert- és tájépítész tervező munkatársat keresünk hosszú távra, összetett feladatkörrel, ami végigkíséri a tervezési folyamat teljes hosszát, koncepcióalkotástól kivitelezésig.

Hirdetés
2025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1