A BORD Stúdió terve.

2021 decemberében hirdették ki a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatának eredményét. A nyertes BORD Építész Stúdió munkáját a repülés pozitív élménye, a levegő rétegei közötti áramvonalasság, a repülőgépek és mérnöki alkotások iránti rajongás, a gyermeki önfeledség szenvedélyével összefonódó mérnöki precizitás inspirálta és formálta.
 

@The Greypixel Workshop

 

A repülőterek váróinak kavargó területe, az addig vezető utak áramlása egy sajátságos kiterebélyesedő hálózatot eredményez. Az épületben mozgó tömeg, mint energia összpontosul a várókban, a start pillanatára koncentráló versenyzőket idézve. 

„Az épület térbeli megjelenése a benne áramló emberi tömeg funkcionális dinamizmusának és a repülés elemi könnyedséget idéző hajtogatott papírrepülő összefonódásának eredménye” - foglalja össze Bordás Péter vezető tervező az épület filozófiáját a pályázathoz készült műleírásban.

 

Az épület térbeli megjelenése a terminálba belépő és beszálló kapuk irányába áramló emberi tömeg funkcionális dinamizmusának leképezése. Tartószerkezete az alaprajzi szerkesztést követő, hosszanti irányú, könnyed megjelenésű üveg-acél szerkezet, melyet két belső vasbeton mag, valamint az épület rövid oldalain elhelyezett andráskeresztek merevítenek. A tartószerkezet transzparens hártyaként való megfogalmazása biztosítja a megérkezések nézőpontjaiból az épületen való teljes átlátást.


A homlokzati függönyfalak, valamint az azokba kerülő nyílászárók korszerű, jó hő- és hangszigetelő képességű, reflexiós üvegezésű, hatékony külső árnyékoló rendszerrel ellátott szerkezetek. Az épület valamennyi homlokzatán, alsó és felső zónában elhelyezett nyitható homlokzati nyílászárókon és tetőfelülvilágítókon keresztül a hajnali órákban épületautomatika által vezérelt gravitációs átszellőztetés valósítható meg.
 

@The Greypixel Workshop@The Greypixel Workshop

 

Az épület utaskezelés szempontjából egyszintes kialakítással tervezett, biztosítva ezzel a logisztikai feladatok gazdaságos megoldását. Az utasforgalmi terminálban az utaskezelést és az épület fenntartását végző személyzet számára biztosítandó helyiségek, valamint a földszinti funkciókkal közvetlen kapcsolatot nem igénylő üzemeltetési területek a galériaszinten kerültek elhelyezésre. Természetes megvilágításuk a légi oldali váró légtere felől üvegfallal, valamint tetőfelülvilágítókon keresztül biztosított. A jövőbeni széleskörű bővíthetőség érdekében a légi oldali váróhoz kapcsolódó galériaszinten helyezték el a business lounge területét, mely így akár utólagosan is megvalósítható, és lehetőséget biztosít később felmerülő igény esetén a business lounge-hoz kapcsolódó utashidas beszállításra  A 3 darab schengeni és 3 darab nem schengeni beszálló kapu közül egy az előjelzett forgalmi adatok alapján, rugalmasan alkalmazkodva a terheltségi igényekhez mind Schengen belső, mind Schengen külső indulókapuként is üzemelhető.

 


A kisgépes zóna, az ideiglenes futópálya (későbbiekben párhuzamos guruló út), az új futópálya, valamint a kapcsolódó burkolt felületek rendszere a pályázati dokumentáció részeként kiadott fejlesztési tervnek megfelelően került telepítésre, építése ütemezhető, az igények függvényében bővíthető.

 

@The Greypixel Workshop@The Greypixel Workshop

 

Az épületgépészet hatékonyságát passzív rendszerek segítik. Az épületszerkezet kialakításakor két meghatározó felületet, a tető és a belső járófelületek kezeltünk oly módon, hogy az segítse az épületgépészeti rendszerek hatékonyságát, tekintettel arra, hogy ezek együttes felülete alkotja az épületet határoló felületek több mint 60%-át. A tetőszerkezet kialakításakor olyan kéthéjú szerkezet létrehozására törekedtünk, ami túl a megszokott egyszerű gravitációs kiszellőztetésen, hasznosítja a légtechnikai rendszer által kidobott levegő maradék hőjét. A hőszigetelő réteg nem közvetlenül a külső hőmérséklettel érintkezik, egy átmeneti zóna jön létre, mely nyáron hűvösebb, télen pedig melegebb, mint a külső hőmérséklet. Ennek köszönhetően az épület tetőszerkezetének kisebb hőmérsékleti különbséget kell áthidalnia. 

Az épületen belüli járófelületek alatt, a hőszigetelő réteg felett, egy nagy hőtehetetlenséggel rendelkező betonfelületet tervezünk, melynek keresztmetszetében szellőzőhálózat alakítható ki. A rétegrend előnye, hogy a melegebb évszakokban az éjszakai külső hűvös levegőt gravitációsan áramoltatjuk keresztül a szellőző rendszeren, ezáltal lehűtve a vasbetonlemezt. A reggeli jelentős hőterhelés időszakában a vasbeton lemez, mint hőtároló közeg segíti a gépészeti rendszert, hogy ne alakuljon ki csúcsterhelés a hűtési igényben.

 

@The Greypixel Workshop

 

Vezető tervező: Bordás Péter
Koordináló építész: Hindy Dorottya
Építész csapat: Mezey Tamás, Hazler Edina, Gyárfás Noémi, Balogh Edit, Damásdi Fruzsina, Belányi Zsolt
Látványtervezés: The Greypixel Workshop

 

Forrás: BORD Építész Stúdió
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Jógafürdő Debrecen mellett

Jógafürdő Debrecen mellett

Ember, jóga, természet és építészet viszonyait vizsgálja Horváth Anett diplomaterve. 

Fény és művészet segítségével tárul fel egy varázslatos világ

Fény és művészet segítségével tárul fel egy varázslatos világ

Debrecenben látható a nemzetközi hírű fényművészeti csoport, a Limelight egyedülálló tárlata.

A Market Zrt. végzi Debrecen gazdasági övezetének földmunkáit

A Market Zrt. végzi Debrecen gazdasági övezetének földmunkáit

Emellett Debrecen Észak-Nyugati Gazdasági Övezetének engedélyezési eljárását is a Market bonyolítja.

Hirdetés