Kabin után parkolóházat épít.
A hazai faépítés legismertebb úttörője, a Hello Wood megannyi sikeres nemzetközi tábor és kabin-projekt után igazán nagy fába vágta a fejszéjét. A fa-fém kombinációjú szerkezettel épült parkolóház gondolata merésznek hangzik, mégis találunk rá példát világszerte, és ha minden jól megy, Magyarországon is megvalósul.
A könnyűszerkezetes – részben fából – készült parkolóház ötlete elsőre meglepőnek vagy hihetetlennek tűnik, de Németországban, Svájcban és másutt már léteznek ilyen épületek, illetve egyre több épül, vagy van tervben. A Hello Wood mindig is hitt az új és merész ötletek megvalósíthatóságában, azt gondolja, hogy
a jövőben meghatározó trend lesz az előregyártott elemekből készülő, könnyűszerkezetes vagy CLT szerkezetű parkolóházak építése.
A vasbeton épületekkel szemben az acél és fa vagy CLT (rétegragasztott falpanel) szerkezet nagy előnye, hogy fenntarthatóbbak, akár előre legyárthatók és a helyszínen rövidebb idő alatt összeépíthetők. Emellett a külföldi példák is mutatják, hogy a városi környezetbe harmonikusan illeszkedő, esztétikus építmények hozhatók létre, amelyek a parkolás biztosításán túl egyéb funkciókkal is felruházhatók.
A CLT alkalmazása egyre népszerűbb külföldön, itthon kevésbé használt még, pedig sokoldalúan alkalmazható építőelem, amely ökológiailag fenntartható építőanyagból, fából készül. A CLT minden pozitív tulajdonsággal rendelkezik, amellyel a fa is, vagyis szárazon és gyorsan építhető, kiváló a hő- és hangszigetelő képessége, rögtön terhelhető, illetve használatával minimálisra lehet csökkenteni az építkezéssel járó hulladékmennyiséget is. A rétegragasztott falpanelek kiemelkedően alkalmasak több emeletes épületek építésére is. Nagy méretben is gyárthatók, ezért alkalmasak arra, hogy teherhordó, térképző építő elemekként használjuk, például fal, födém, tető kialakítására. A CLT technológia emellett lehetővé teszi a rugalmas tervezést, a költségek optimalizálását, az előregyárthatóságot és így a gyors és egyszerű építkezést.
A fővárosba vezető vasútvonalak P+R parkolóinak fejlesztésével kapcsolatban a BFK, a Hello Wood Zrt. és Via Futura Kft. konzorciumával is szerződött több cég mellett.
A Hello Wood olyan parkolóházakat tervez, amelyekkel a külföldi példákat Magyarországon is meghonosítanák. Terveik szerint ezek a könnyűszerkezetes parkolóházak természetes fénnyel megvilágított és természetesen szellőző épületek lennének, zöldített, növényesített tetővel és/vagy homlokzattal. Design és esztétikai szempontból is kiemelkedő épületek létrehozása a céljuk amelyek nem uralkodnak a környezetükön, sőt további urbanisztikai rendeltetést is kapnak – mint például a sínek, vasúti töltések vizuálisan elszigetelése és a vonatforgalom zajának elzárása, csökkentése. Ezek a parkolóházak a kevésbé forgalmas időszakokban elláthatnak más városi funkciókat, hétvégén piacként működhetnek vagy kialakíthatók benne kávézók, illetve egyéb közösségi, kereskedelmi vagy akár kulturális egységek.
Az alábbiakban és képgalériánkban a világon megvalósult példákból válogatunk, a Hello Wood jóvoltából:
1. Rüsseslheim (Németország) – P3 és P4 parkolóház – építészet: kg5 architekten
2. Eberswalde (Németország) – Bike+Ride kerékpártároló– építtető: Eberswalde városa – kapacitás: 460 kerékpár
3. Springfield, Oregon állam (USA) – Glenwood CLT Parkolóház – építészet: SRG – kapacitás: 360 férőhely
4. Studen (Svájc) – Cotra Ag parkolóháza
5. Aarhus (Dánia) – parkolóház – építészet: Open Platform, JAJA Architects, Rama Studio és Søren Jensen Engineers - pályázat I. hely – kapacitás: 700 férőhely
Forrás: Hello Wood
További képek a galériában!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.