Kabin után parkolóházat épít.

A hazai faépítés legismertebb úttörője, a Hello Wood megannyi sikeres nemzetközi tábor és kabin-projekt után igazán nagy fába vágta a fejszéjét. A fa-fém kombinációjú szerkezettel épült parkolóház gondolata merésznek hangzik, mégis találunk rá példát világszerte, és ha minden jól megy, Magyarországon is megvalósul.

 

A könnyűszerkezetes – részben fából – készült parkolóház ötlete elsőre meglepőnek vagy hihetetlennek tűnik, de Németországban, Svájcban és másutt már léteznek ilyen épületek, illetve egyre több épül, vagy van tervben. A Hello Wood mindig is hitt az új és merész ötletek megvalósíthatóságában, azt gondolja, hogy

a jövőben meghatározó trend lesz az előregyártott elemekből készülő, könnyűszerkezetes vagy CLT szerkezetű parkolóházak építése. 

A vasbeton épületekkel szemben az acél és fa vagy CLT (rétegragasztott falpanel) szerkezet nagy előnye, hogy fenntarthatóbbak, akár előre legyárthatók és a helyszínen rövidebb idő alatt összeépíthetők. Emellett a külföldi példák is mutatják, hogy a városi környezetbe harmonikusan illeszkedő, esztétikus építmények hozhatók létre, amelyek a parkolás biztosításán túl egyéb funkciókkal is felruházhatók.

A CLT alkalmazása egyre népszerűbb külföldön, itthon kevésbé használt még, pedig sokoldalúan alkalmazható építőelem, amely ökológiailag fenntartható építőanyagból, fából készül. A CLT minden pozitív tulajdonsággal rendelkezik, amellyel a fa is, vagyis szárazon és gyorsan építhető, kiváló a hő- és hangszigetelő képessége, rögtön terhelhető, illetve használatával minimálisra lehet csökkenteni az építkezéssel járó hulladékmennyiséget is. A rétegragasztott falpanelek kiemelkedően alkalmasak több emeletes épületek építésére is. Nagy méretben is gyárthatók, ezért alkalmasak arra, hogy teherhordó, térképző építő elemekként használjuk, például fal, födém, tető kialakítására. A CLT technológia emellett lehetővé teszi a rugalmas tervezést, a költségek optimalizálását, az előregyárthatóságot és így a gyors és egyszerű építkezést.

A fővárosba vezető vasútvonalak P+R parkolóinak fejlesztésével kapcsolatban a BFK, a Hello Wood Zrt. és Via Futura Kft. konzorciumával is szerződött több cég mellett. 

A Hello Wood olyan parkolóházakat tervez, amelyekkel a külföldi példákat Magyarországon is meghonosítanák. Terveik szerint ezek a könnyűszerkezetes parkolóházak természetes fénnyel megvilágított és természetesen szellőző épületek lennének, zöldített, növényesített tetővel és/vagy homlokzattal. Design és esztétikai szempontból is kiemelkedő épületek létrehozása a céljuk amelyek nem uralkodnak a környezetükön, sőt további urbanisztikai rendeltetést is kapnak – mint például a sínek, vasúti töltések vizuálisan elszigetelése és a vonatforgalom zajának elzárása, csökkentése. Ezek a parkolóházak a kevésbé forgalmas időszakokban elláthatnak más városi funkciókat, hétvégén piacként működhetnek vagy kialakíthatók benne kávézók, illetve egyéb közösségi, kereskedelmi vagy akár kulturális egységek.

 

Az alábbiakban és képgalériánkban a világon megvalósult példákból válogatunk, a Hello Wood jóvoltából:

1. Rüsseslheim (Németország) – P3 és P4 parkolóház – építészet: kg5 architekten

 

2. Eberswalde (Németország) – Bike+Ride kerékpártárolóépíttető: Eberswalde városa – kapacitás: 460 kerékpár

 

3. Springfield, Oregon állam (USA) – Glenwood CLT Parkolóház – építészet: SRG – kapacitás: 360 férőhely

 

4. Studen (Svájc) – Cotra Ag parkolóháza

 

5. Aarhus (Dánia) parkolóház – építészet: Open Platform, JAJA Architects, Rama Studio és Søren Jensen Engineers - pályázat I. hely – kapacitás: 700 férőhely

Forrás: Hello Wood

 

További képek a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A fa kétszer

A fa kétszer

Az Oregoni Egyetem két új épülete.

Bivalyzongora

Bivalyzongora

Tanösvény és bivalyistálló Sándorfalva határában.

Az olvasás szerelmeseinek paradicsoma

Az olvasás szerelmeseinek paradicsoma

Könyvesbolt Koppenhágában.

Hirdetés