Innovációval párosulva a külföldi piac is nyitva áll a magyar makettkészítők előtt.

Hirdetés

Míg Magyarországon főleg reprezentációs célból használják az építészeti maketteket, külföldön a pályázatok és a tervezési folyamat kiemelt elemeiként. Európa számos országában intézményes keretek között tanítják a makettező szakmát, nálunk csupán az építészeti oktatás kevésbé hangsúlyos része a képzés. Pedig innovációval és kutatás-fejlesztéssel párosulva akár a külföldi piac is nyitva áll a magyar makettkészítők előtt.

A debreceni Forest Offices (tervező: BORD Építész Stúdió) makettje

Az építészetben bármennyire terjednek a digitális megoldások, még mindig a fizikai makett az, ami a legtöbb tervezési problémára fel tudja hívni a figyelmet, ötleteket és választ tud adni megoldhatatlannak tűnő kérdésekre. Nem véletlen tehát, hogy számos, világszinten jegyzett építészirodában – Herzog & de Meuron, Renzo Piano Building Workshop, BIG, Peter Zumthor – a tervezési folyamatot végigköveti a munkaközi makettek készítése.

Svájcban pedig szinte minden kisvárosban akad egy makettezéssel foglalkozó cég, hiszen ott a legkisebb pályázatnál is környezeti makettbe kell beilleszteni a tervet, így azonnal látható, hogy a tervezett épület miként illeszkedik a környezetbe, a városrészbe.

„A nagy városépítészeti és ingatlanfejlesztési pályázatokat is úgy szokták lebonyolítani, hogy a környező városrészt vagy területet megmakettezik gipszöntvényből, a tervezési területet pedig üresen hagyják – magyarázza Csizmazia Géza építész, a Limes Model ügyvezetője, akinek cége hazánkban piacvezető a makettezésben. – Minden pályázónak a környezeti makettbe beilleszthető módon kell elkészítenie a saját tervét, így mindenki azonos módon tudja bemutatni az elképzeléseit. Nagyon szemléletes, hogy ugyanarra a környezetre ki, hogyan reagál. Ideálisan egy tervezési folyamatnak úgy kellene történnie, hogy a rajzok, a számítógépes virtuális platform és a munkaközi makettezés párhuzamosan haladjon. Ahogy fejlődik a terv, úgy fejlődik a makett is, egyre összetettebb és részletesebb megoldások készülnek. A digitális tervezéssel szemben egy fizikai maketten minden egyszerre látható, ezért is lehet kijózanító. Mindig megmutatja, ha valami nem jó. Magyarországon azonban leginkább a végponton készülnek makettek reprezentációs célból, nem is a tervezők, hanem az ingatlanfejlesztők megbízásából.”

A Galvani híd (tervezők: UNStudio, Buro Happold)A Danubio (tervező: T2.a) makettje

A fizikai modellezés évszázadok óta az építészeti oktatás és gyakorlat alapeleme, a külföldi iskolákkal ellentétben azonban Magyarországon inkább egyfajta kötelező elemként tekintenek ezekre az órákra, és a gyakorló építészek sem feltétlen használják a munkaközi maketteket. Az oktatásban és a szakmában is szemléletváltásra van szükség ahhoz, hogy ez az ágazat és szakma megfelelő helyzetbe kerüljön itthon. A makett ugyanis egyszerre lehet prémium termék és a munkát segítő gyakorlati eszköz.

A makettek gyakorlati szerepét emelte ki az Octogonnak Bordás Péter, a BORD Építész Stúdió vezetője az általunk nemrég publikált MotoGP-pályával kapcsolatban. Mint mondta, a szokatlan arányok, a 800 méter hosszú főépület kedvéért építettek egy maketett, ugyanis a látványterveken nem jöttek át igazán az építmény jellegzetességei. „A makett kettő centi széles, 15 milliméter magas, és egy méter hosszú lett” – árulta el az építész, megjegyezve, hogy az építészeti gesztusok nem jöttek át a főutca végének perspektívájából készült látványterveken (a Bordás Péterrel készült interjút később közöljük teljes egészében - a szerk).

Hazánkban jelenleg tíznél is kevesebb makettező cég van, jellemzően egy-három fős mikrovállalkozások, csupán a Limes az, amelyik tíznél is több alkalmazottat el tud látni folyamatosan munkával. Pedig a makettezés az innováció egyik folyamatos terepe lehet, a megfelelő anyagok, technikák, megoldások kutatása valódi kreatívipari tevékenységgé emeli a munkát.

„Javarészt reprezentációs makettek készítésével foglalkozunk, az építőipar mellett más területeken is. Eddig négyszáznál is több makettet készítettünk. A magyarországi projektek – többek között irodák, lakóingatlanok, ipari létesítmények, számos kiemelt jelentőségű fejlesztés, mint a Budai Vár, a Liget Budapest, a Galvani-híd, a Puskás Ferenc Stadion - mellett orosz, francia, német, osztrák, svájci, ciprusi, de még Etiópiához kötődő megbízásunk is volt.  Egyfajta kortárs műalkotásként tekintek a saját munkáinkra, semmiképpen sem ipari termékként. Azt szoktam mondani, alkalmazott művészek vagyunk” - emeli ki Csizmazia Géza.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Műtárgy-kalauz stopposoknak XXII.

Műtárgy-kalauz stopposoknak XXII.

Mátrai Erik Rotational Ellipsoid című installációja 

4+1 ajándéktipp az építészet és a design jegyében – 3. rész

4+1 ajándéktipp az építészet és a design jegyében – 3. rész

Kulturális élmény, kortárs művészeti színező, színváltó palack, kézműves sörök. Adventi ajándéktippek az OCTOGON online szerkesztősége ajánlásával

Több változat, lassítva

Több változat, lassítva

Beszélgetés Neszmélyi Réka és Szmolka Zoltán tervezőgrafikusokkal

Hirdetés