Erről szóló cikkünk a 84-es, 2011/1-es lapszámunkból közöljük.
Alvar Aalto Finnlandia palota. A magyar CIAM csoport tervei. Corbusier Villa Savoye. Doesburg Lebegő lemezei. Gropius Bauhaus épülete. Lucien Hervé 18 000 fényképe. Rem Koolhaas rotterdami Kunsthalle. Moholy-Nagy körökből és egyenesekből épülő Kompozíció sorozata. Steve Reich minimalista Sextet kompozíciója. Rietveld piros-kék széke. Mies van der Rohe örök érték keresése. Kenzo Tange saját lakóháza. Tatlin Internacionálé emlékműve. Alvaro Siza Portugál pavilonja. Frank Lloyd Wright Frederick C. Robie háza. Peter Zumthor valsi fürdője…
Hősök a 100 éve érvényes kontinuitásban. „Napfény, világosság, egészség” – ahogy Bonta János esszenciálisan összefoglalja Modern építészet című könyvében. Lapos tető, faltól falig ablakok, geometrikus szerkesztettség, komplexitás és letisztultság, „amor vacui, vagyis a semmi gyönyöre” (Böhringert idézve). Az európai gyökerű évszázados mozgalom, a tökéletesség felé való törekvés nem hagyja nyugodni a ma építészét sem. Ugyan az eredmények és az adaptáció színvonala alkotásonként eltérő. A „minimál” kanonizációja a posztmodernnel, Jecks-szel, Venturival, Rossival megtörtént, mégsem zárult le. A mai napig kérdéses Zaha Hadid, Richard Rogers és a dekonstruktivisták apokrif, kívülálló volta. E mellett számos villa emelkedik, mely a hajdani Mies-i pavilon-architektúrával kacérkodik.
2010-ben Szentendrén az év egyik legneutrálisabb, egyben legizgalmasabb családi házát adták át. A projekt sikerét – mint minden jól sikerült építészeti megbízásét – több tényező együttállása biztosította. Egyfelől, a tervező következetessége, a legapróbb részletekig végigvitt, koherens koncepciója a pazar végeredmény záloga. Másrészt, a helyzeti előny, miszerint az építészeti feladatok mellett a kivitelezést is végig felügyelte, irányította, saját embereivel végeztette. Kuknyó Lajos, az Architéma stúdió vezetője 5 fős családi villát alakított ki a Szentendrei dombok lábánál. Funkcionalista vonalvezetését, a mérnöki precizitással szerkesztett csomópontokat, a geometria szabályszerűségét lágyítják a finom fehér bőrrel burkolt falak és a terekben látható természetes anyagok. A nappali és étkező közé ékelt óriás gránitlap a kert színeit idézi, őszinteséget ad a földszinti térnek. Szoborszerű dísszé válik, rajzolatai a leggazdagabb ornamentikát biztosítják.
Csemege valamennyi részlet: a fal síkjába illesztett ajtótokok, a mennyezetig nyíló ajtók pontossága, a megemelt konyhapult minősége. Megragadó a nyílászáró profilok fegyelmezett, precíz, kézzel polírozott acél sora. Mindez a természettel együtt lélegző terekkel párosul, panorámára tájolt nappalival, étkező és dolgozószobával a földszinten, valamint e frontra nyíló, teraszos emeleti hálószobákkal. Korpuszában modern, tájba illeszkedő épület. Nem találni meg nem oldott, végig nem gondolt komponenst. Az utcafronti bejárati kapu szintén szobrászati műremek, a fogantyúba „égetett” tervezői szignóval.
„Ahol semmi nincs, ott minden lehetséges.” – mondja a modern eszméről Koolhaas. Hús-vér, élhető, valóban az embert és természetet tiszteletben tartó villa született. Kivételes.
Tervezés, kivitelezés, belsőépítész: Kuknyó Lajos – Architéma Kft.
Tervezés: 2006
Átadás: 2010
Össz-alapterület: 320 m2
További képek a cikk végén található galériában!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.