Hirdetés

Ne csak a fülünkkel halljuk a zenét, de a szemünkkel, vagy akár tapintással is érzékelni tudjuk azt.

Kecskés Krisztina mestermunkájának témája a kötött anyagba rejthető információ, jelen esetben a zene.  Az adat, amely egy egységnyi jelekből épül fel, könnyen szinkronba hozható a kötött textillel, ahol minden sort kötött szemek alkotnak. Ezek a kötött szemek, akár csak a jelek önmagukban is hordozhatnak jelentést, mindegyik lehet különböző, de együtt is alkotnak egy nagy egységet, amit egészben értelmezünk és értékelünk.

Így a kötött anyag egy hordozóvá válik, ami struktúra szinten képes hordozni az integrált információt, ahogy a papírba is beleivódik a tinta, itt is szerkezetében történik a kódolás.

A zene kötött szabályrendszere párhuzamba állítható a kötött anyag szigorú rendszerével, de mégis mindkettőben határtalan lehetőségek vannak. 

Fotó: Kecskés KrisztinaCélkitűzések

Az alkotó céljai között szerepelt a jellemzően hallással érzékelt zene átültetése egy másik kommunikációs csatornára, hogy ne csak a fülünkkel halljuk a zenét, de a szemünkkel, vagy akár tapintással is érzékelni tudjuk azt. Fontos volt az is, hogy az elkészült három kötött textil egyfajta kiegészítése legyen a hallgatott zenének, és így erősítse az élményt. Alkotásával Kecskés Krisztina azt is el szerette volna érni, hogy úgy keletkezzen egy teljes körű élmény a néző/hallgató számára, hogy ne csak egy, de akár három érzékszervét is lefoglalva tudja átadni magát a zenei élménynek.

Tervezési koncepció és a megoldás

A fentiek alapján a projekt a zene vizuális megjelenítése kötött textilben. A három darabos kollekció három különböző zenét képez le, melyek egy zenei műfajhoz tartoznak, de három különböző hangszerelésben jelenítik meg azt. A különböző zenék stílusa, hangszerelése, valamint hangzása jelenik meg a kötött anyag struktúrájában.

Fotó: Kecskés KrisztinaFotó: Kecskés Krisztina

Olyan rendszer szerint épül fel a kötött struktúra, ami lehetővé teszi, hogy a három különböző darabot egymáshoz lehessen hasonlítani, fel lehessen lelni a különbözőségeket és egyezéseket egyaránt.

Az alkotó a tárgyakat egy olyan kiállítótérben helyezné el, ahol egyidejűleg lehetne élvezni a látványt és a zenét. Amikor a látogató belép a terembe, meghallja és meglátja egyidejűleg a zenét, az élmény mindkét érzékszervet lefoglalva válik lebilincselővé. Mivel az élményhez hozzátartozik a tapintással való érzékelés is, a tapintás, simítás ebben az esetben kötelező.


  • Alkotó: Kecskés Krisztina
  • Témavezető: Kele Ildikó
  • Opponens: Újszászi Tünde
  • Intézmény: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem / Design Intézet / Textil Tanszék / Divat- és textiltervezés MA
  • Év: 2020
1 / 11 fotó



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Hallgatói terv 2020: A játék öröme

Hallgatói terv 2020: A játék öröme

Király Adrienn diplomamunkája

Hallgatói terv 2020: Stresszkezelés az építészet által

Hallgatói terv 2020: Stresszkezelés az építészet által

Nyeső Enikő diplomamunkája

Hallgatói terv 2020: Otthonhoz jutás és közösségben maradás

Hallgatói terv 2020: Otthonhoz jutás és közösségben maradás

Novák-Csomós Orsolya diplomamunkája

Hallgatói terv 2020: A játék öröme

Hallgatói terv 2020: A játék öröme

Király Adrienn diplomamunkája

Hallgatói terv 2020: Stresszkezelés az építészet által

Hallgatói terv 2020: Stresszkezelés az építészet által

Nyeső Enikő diplomamunkája

Hallgatói terv 2020: Otthonhoz jutás és közösségben maradás

Hallgatói terv 2020: Otthonhoz jutás és közösségben maradás

Novák-Csomós Orsolya diplomamunkája

Hallgatói terv 2020: A játék öröme

Hallgatói terv 2020: A játék öröme

Király Adrienn diplomamunkája

Hallgatói terv 2020: Stresszkezelés az építészet által

Hallgatói terv 2020: Stresszkezelés az építészet által

Nyeső Enikő diplomamunkája

Hallgatói terv 2020: Otthonhoz jutás és közösségben maradás

Hallgatói terv 2020: Otthonhoz jutás és közösségben maradás

Novák-Csomós Orsolya diplomamunkája

Hirdetés
2024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1