Befejeződött az egykori Magyar Királyi Pénzügyminisztérium palotájának helyreállítása, amely egy helycserés támadás után a Belügy otthona lesz ezentúl. Lássuk, hogy a magyar renoválások történetének leghíresebb leegyszerűsítése után miként tért vissza Fellner Sándor és a Várhegy csúcsának műve. Cikkünket a 198-as, 2025/2-es lapszámunkból özöljük.

Hirdetés

Karinthy után szabadon – „nem én leszek bonyolult, hanem a dolog, amiről beszélek”. Mert súlyos még leírni is: több tízezer négyzetméteres lépték; a budai Várhegy konkrét csúcsa; épület helyett egy teljes negyed a Pénzügyminisztérium egykori palotájának kétudvaros felépítése. A Fellner Sándor tervezte opus históriája, 1950 körüli átírása, később fokozatos felaprózódása egy szétesett krónika lett az évtizedek kuszára kreált, szubjektív vélemények hálójába veszett „rekonstrukció-történelmében”. A magyar renoválások leghíresebb leegyszerűsítéséből azonban most itt van újra a Szentháromság tér nyugtalan óriása.

Hat-hét éve folyik ennek a gigásznak a feltérképezése. Több száz ember áldozatos munkájáról van szó, amelynek bonyolult felépítésében az engedélyezési terv szintjéig a Makrai Sándor és Vesztergom Ádám vezette építészcsapat volt a generáltervező, a ma látott eredmény, azaz a kiviteli tervezés azonban két fő részre oszlott. A történeti épületrész megújulásáért Kruppa Gábor felelt – melyhez a visszaépítések részleteit Lukács Zsófia és Baliga Kornél teremtették újra, valamint Osgyányi Vilmossal együtt az ő kutatásaik – jobb szóval nyomozásaik szolgáltatták az autenticitást. A Fortuna műemléképület teljes megújulásáért, valamint a nagy belső udvar új jövevényéért, azaz egy kortárs irodaépület-szárnyért, Makrai és Vesztergom csapata felelt. Két nagyon speciális és aprólékos munkát igénylő világ tánca kezdődött meg hát: egy történeti felújítás és egy korszerű irodaház keringője.

Az elpusztult állapot és a rekonstrukció közötti leglátványosabb különbség az áttört toronysisak-pár, melyet eredetileg is a bécsi Maria am Gestade áttört megoldása inspirált

E cikk keretein belül nem törekedhetek teljes, átfogó feldolgozásra ilyen nagy méretű épületnél. A rehabilitáció fogalma felől közelíteném meg inkább, amely kifejezést itt használva, a felújítások terminusát is kutató Zsembery Ákost valószínűleg jól magamra haragítom. Ő ugyanis e szót a kortárs építészet zsurnalista irodalmában látja divatosan elterjedtnek hibás szakkifejezésként. A helyzet azonban az, hogy jelen esetben az épület java része állt még. Bár műemlék volt, pont, hogy műemléki részeinek jelentős hányadát vesztette el, és igazából ezek a hiányok kaptak csak 1:1-es rekonstrukciót. A legfontosabb azonban, hogy magát az értelmét, a jelentőségét is rehabilitálták egyetlen konkrét funkció integrálásával – még ha ez végül az eredeti elképzelés helyett a Belügyminisztérium is lett.

Nagy érdeme az egész projektvezetésnek, hogy kellő idő volt tanulmányozni az eredeti állapot történetét, kialakítását és ezáltal megalkotni az 1904-ben elkészült megjelenés elméleti-tervi rekonstrukcióját. A palota a gótika nem csupán formai, de szerkesztési elveit is elsajátító, részben viszont szecessziós jegyeket is becsempésző belsőépítészetét jobbára a semmiből kellett azonban vizionálni. Lukács Zsófiának a legtöbb térnél nem is a régi tervi anyag, hanem az archív fotók jelentették a fő forrást. Egy kétdimenziós felvétel ugyanis perspektivikus látást másolt egykor, de inverz módon mi a jelenben ugyanúgy vissza is másolhatjuk róla a valódi 3D teret.

Példaként, a rizalit elbontása miatt az emeleti, pillérsoros dísztér elpusztult, a róla készült fotókon viszont feltűnik a táblás faparketta, ami afféle raszterként működött a tervezőnek. Csupán a négyzetlapok pontos méretére volt szükség, a feltöltésben talált maradványok alapján viszont ennek 43x43‑as adatára is sikerült rálelni. Mivel a belső nyílások helye még adott volt, az egész dísztermet a pillérméretekkel együtt ki lehetett pontosan szerkeszteni. Nos, ezt a folyamatot képzeljük el minden egyes reprezentatív helyiségnél, de mindig valami más – a burkolatok alatt megbújó, a vakolat alól felsejlő vagy a résekben túlélt –, eredeti maradvánnyal.

A historizmus régészetéről van itt szó. Lukács Zsófia a Fortuna-közi szárny lépcsőháza esetében például fotók nélkül is ki tudta rajzolni apró darabkákból és színtöredékekből részleteiben is a hű megjelenést. Baliga Kornél egy felmérésből indult szünetet tartani, amikor egy '50-es évekbeli, födémbeépítés általi szint oldalfalán merengett el az azt lezáró, sima üveges ablakkeret miatt. Kiderült, hogy az egykori főhomlokzat két eredeti csúcsíves ablakát használták fel így másodlagosan, úgyhogy a főhomlokzat monumentális ablaksora és arányai sem okoztak már gondot. Rengeteget jelentett, hogy az 1900-as évekbeli építést végigfotózták anno (pedig már az elkészülte után kiadott díszalbum is eleve ritkaságnak számított), ezért végképp ki lehetett a kérdéses profilokat, boltozatokat következtetni a „félbevágott” állapotokról. Ezért is lenne olyan fontos a mostani felújítást is publikálni építés közbeni fázisok, rajzok és a know-how tekintetében, hogy akár 100 év múlva egy újabb felújítást segítsenek ugyanígy.

A Hess András tér felőli, részleteiben is helyreállított homlokzat

Az egyes szakági kivitelezőkkel óriási utazás lehetett kitapasztalni az 1900-as évek elején még mindennapinak számító utakat, és ezáltal létrehozni egy új történeti kivitelező generációt napjainkra. Egy kézzel festett üvegablaknál sem álltak például rendelkezésre színes fotók Herczeg Ágnes számára, aki ennek a területnek a kivitelezéséért felelt. A próbanézeteket vissza kellett fekete-fehéresíteni, hogy lássák, melyik választott színnél lesz olyan az árnyalat, mint a régi fotókon. Aztán persze a kész méret, a helyszín sajátos fényei mindezt felülírták újra, és a tökéletes összhatásig kellett tovább űzni a sziszifuszi folyamatot. A Fellner-féle díszalbumban van fotó pár elképesztő csillárról is, de nem a teljes térben látjuk őket, és csak bizonyos szögből tűnnek fel.

Miután megpróbálták lerajzolni ilyen körülmények ellenére a teljes metszetét, elkezdődött a papírmasé modelljük tesztelése is a kész térben. Ezek után az egyes elemek gyártása következett, ám itt is az utolsó díszlevél-darabka külön mintáztatására is kell gondoljunk, ahogy a kész tömegnél a megfelelő felületkezelést, a visszatükröződés mértékét is ki kellett járni. Ez a precizitás ugyanígy meg kellett legyen a textilmunkáktól kezdve az audienciás terem előterének elveszett portrésorozatáig. Az, hogy itt csupán mindössze 6-7 évnyi munkáról beszélünk, szinte fel sem fogható.

Minden mesterember ugyanazzal a beleéléssel kereste a hű formát. Baliga Kornél 40 évnyi tapasztalata is visszatükröződik, aki arra sarkallta a plasztikákat készítő alkotókat, köztük Mikus Áront és kollégáit, hogy ne pusztán a meglévő eredeti fragmentumot próbálják utánozni, hanem a töredék folytatásával járják ki a megfelelő utat. Ez a kiegészítési gyakorlat az, ami segít a logikára, a régi gondolatmenetre rájönni, ezáltal tud ma valaki történeti kézművességgel nyúlni műemlékhez.

Kelecsényi Kristóf – korunk cseppet sem az elefántcsonttoronyban ragadt historizmus-szakavatottja – is jelen volt a folyamatoknál, aki a rekonstrukciós tervezőkkel az utolsó kilincsig figyelt a stílusanomáliák, stílustörések elkerülésére, és még a végső pillanatokban is tudott olyan új fotót vagy levéltári forrást felfedezni, amelyek tervezői dilemmákat oldottak fel. Végre nem az volt, hogy a kivitelezők be se engedték a tervezőket – pláne nem az építészettörténészt –, hanem a legnagyobb összhangban kellett mindannyiuknak az átadásig együttműködni.

Az épületegyüttes telkén tucatnyi kisebb ház állt, Fellnernek egyedül a Fortuna-házat nem sikerült lebontani szerencsére, ami szervesen be is épült a Pénzügyminisztérium alaprajzába

Ezen pontossággal párhuzamosan azonban folyt egy másik is, mely a múlt és jelen összehangolását teljesítette. Kruppa Gábor adaptálta a régi összképet a mai igényekhez. Mert míg a „nyomozók” dolgoztak, addig a precíz műszaki rajzok, valamint a kérdések, hogy miként marad a kőlap a helyén; hogy lesz a vízelvezetés, a szellőzés, a technikai részletek; a szépen megrajzolt tetőminta mellett maguk a cserepek miként nem esnek majd le a viharban – azt bizony karmesterként neki kellett levezényelnie. Egy 1904-es testbe kellett becsempészni a légtechnikát és annak gépházát, a díszes kandalló-vasrács mögé neki kellett beterveznie a modern fűtőrendszert és annak csöveit.

A 21. századi villámvédelmet neki kellett a tetőre tervezni a szakági tervezővel úgy, hogy a megoldás ne szelje szét a bádog műrészletek szépségét mindeközben. Ahogy az építész említette, ez a feladat kicsit olyan, mint a plasztikai sebész kihívása. Több tízezer négyzetméternyi történeti részen kell dolgozni úgy, hogy közben az a jó, ha igazából senki nem veszi észre, hogy ott járt. Kruppa Gábor irodája tervezte mindazon részeket, közlekedőket, helyiségeket is a történeti szárnyban, amelyekről semmilyen fotó vagy adat nem állt rendelkezésre, de a mai dolgozók komfortjával értékes irodatereknek kellett lenniük a régi műemléki szöveten belül.

A hátsó udvarba épített irodastruktúra, melynek perforált lemezein is megnyitásokat hoztak létre a régi falak irányába. A bal alsó sarokban látható a Fortuna-ház belső homlokzata.

Az Arch-Studio volt Makrai Sándorral és Vesztergom Ádámmal a Fortuna-ház és a Fortuna-udvar kialakításának is a tervezője. Mivel a Szentháromság tér felé néző traktus az első neogótikus udvarig afféle koronája az egész komplexumnak, a Fortuna-köz felé futó hátsó szárnyak dolgozóinak ez egyfajta hierarchiát üzen. Ezt akarták ők felülírni a hátsó udvar modern beépítésével. Ez egy oda-vissza ható erő: a Szentháromság felőli részből is vágyódnak olykor ide dolgozók, a látvány ugyanis teljesen más stílust képvisel, viszont legalább annyira izgalmas, és sehol sem lehet unatkozni.

Annak idején ezt az udvart számos beépítés övezte, ki kellett tisztítani az egykori átalakításokat – például a villamosmérnöki kollégium sajátos térrendszerét is –, így csak az értékes külső épületszárnyakat, köztük a Fortuna-házat tartották meg. Ház a házban koncepcióval egy keretes belsőudvaros kialakítást terveztek, ami csak bizonyos pontokon döfi meg a régi architektúrát. Mivel az új rész kisebb belmagasságokkal épült, a szintkülönbségeket variált helyeken köti össze lépcsőzetes híd. Magyar kortárs munkánál ilyen gyorsan még nem hallottam becenevet elterjedni, de bizony e szertelen lépcsőkre reflektálva a helyszínen is már ezt a szlenget használták a dolgozók: „Megyek át a Roxfortba, ott találkozunk!”

Ez az épületrész demokratizálásra törekszik a Szentháromság tér felé eső, díszesebb főépületrész és az egyszerűbb hátsó szárnyak között, ám mindeközben szerkezetileg csak lépcsőzetes hidakkal, tisztelettel ér hozzá a történeti struktúrákhoz.

A modern kubatúra belsejében többnyire kétszemélyes, intim irodák sorakoznak, és külső folyosós elrendezésben lehet hozzájuk bejutni. Akárcsak a Fellner-féle struktúra, itt sem akartak középfolyosósítani. Tömegét átfedi egy perforált lemezfátyol, melynek mintája a régi épületben látható díszes szellőzőrácsok mintáit absztrahálja. Látványos és élvezetes vízió az egész, főleg, amikor a belső modern irodák fényei miatt az árnyéka felöltözteti a régi szárnyak falait. Apró gesztusokkal reflektálnak a Fellner-féle épület karaktereire és elveire, zárt irodai struktúra helyett pedig minden réséből rálátás nyílik egy régi, történeti felületre legalább. Ezek a pillantások az eredeti tervezőnél is szempontok voltak: egy ekkora épületben ugyanis mindez a tájékozódást is segíti. Az első udvar tornyai, gótizáló részletei irányt mutatnak, bármely szint óriás és monoton folyosóján járjunk is.

Ha az építészetet allográf művészetnek tekintjük, akkor a tervezői intenció, az épület múltja és maga a terv számítana értéknek. Azaz matériában bármennyiszer újraalkotható maga az architektúra. Minden rekonstrukció azonban kijelenthető, hogy egyúttal kizárólag reinterpretáció tud csak lenni. Eltelt 70 év, egész egyszerűen nem csupán a komfort, a gépészeti és munkahelyi kultúra, de az egész társadalom átalakult, emellett pedig bizonyos tudományos területek fejlődése is különbözőségre sarkallja a visszaépítéseket. Ha csúnyán akarnék fogalmazni, azt mondanám, bizonyos tekintetben jobb is tud olykor egy rekonstrukció lenni, mint az eredeti.

Ahol nem állt rendelkezésre fotó vagy más forrás, ott a régi stílushoz illő, de kortárs csillárokat terveztek. A rizalittal korábban elbontott dísztermet többek között a négyzetes padlóburkolat segítségével lehetett kiszerkeszteni.

Ezért tűnhet fel, hogy a Fortuna-házzal szomszédos szárnyaknak kontyolt a teteje a korábbi befejezetlenség helyett. A szemfülesek pedig azt is észreveszik, hogy maga a Fortuna korábbi új tetejét használtabb cserepekkel és magasabb tetővel látjuk viszont. Utóbbi oka, hogy az Arch-Studio egy nagyon modern irodarészt tervezett alá. A legradikálisabb különbség azonban természetesen az áttört toronysisak-pár a főhomlokzaton. A bécsi Maria am Gestade tornyáról mintázott forma Fellner eredeti terve szerint is áttört lett volna. Itt kanyarodom vissza a feljebb említett kérdéskörhöz, miszerint a tervek fennmaradása olykor nem fontosabb forrás az archív fotóknál.

Fellnertől ugyanis engedélyezési tervek maradtak csak fenn, de azokon nem a megépült változatot látjuk. A kiviteli tervek és maga a megvalósítás a helyszín adta felmerülő körülményekkel, a pénzügyi lehetőségek változásával és a kivitelező mesterember saját szempontjainak integrálásával változnak, és 1904-ben is végül egy tömörebb megoldás valósult meg. A régi vázlatterv nyomán, de a Maria am Gestade tornyát tanulmányozva a toronypár kőről kőre, a gótika elvei alapján ki lett szerkesztve, a ma látható új változat pedig a mai kőfaragási szempontoknak és a fagyzugok elleni védelemnek is helytáll például. A mai új tornyok még így is „felneribbek” az 1904-es, megvalósult párnál.

Winfried Nerdinger kimondta a tézist, hogy a visszaépítés műfajának nincs kisebb jogosultsága, mint a kortárs építészetnek. De ahogy a kortársban is születik jó és rossz minőségű példa, úgy a visszaépítéseknek sem pusztán a műfaja legitim mindenáron. Hogy a Pénzügy palotájának rehabilitációja volt-e napjaink legfontosabb építészeti feladata, az egy másik kérdés. Azt viszont ki kell mondjam, hogy odabenn semmihez sem fogható atmoszféra fogadott – épületbejárások tucatjai után sem éreztem még soha ilyet.

Rados idejében mást sem lehetett írni, mint hogy „milyen rossz volt a Monarchia-béli építészet”, de az egészen különleges, hogy napjaink rekonstrukció ellenzői is miként vették át szájról szájra azt az ellenérvet, hogy ez a ház a „nyugtalanságával” rontotta el az egész Szentháromság tér harmóniáját. Én az Országház után a két leglátványosabb neogótikus épületünket látom ehelyett, ahol a régi Pénzügyminisztérium tornyai alacsonyabb magasságukkal még emelik is a tekintetet a Mátyás-templom felé konkurálás helyett.

Nyughatatlannak nevezném inkább ezt az épületet. Amely egy csapat nyughatatlan kutató, tervező, mérnök és kivitelező által visszafoglalta régi helyét a Várhegy legtetején.

Tervezés éve: 2018 – 2021
Kivitelezés éve: 2018 – 2024
Nettó terület: 38 843 m2

Koncepció és engedélyezési terv: Makrai Sándor DLA, Vesztergom Ádám
Kiviteli tervezés:
Fellner épületrész műemléki rehabilitáció kiviteli terv
Generáltervező: Hamburg C. Kft.
Építészet, belsőépítészet: Kruppa Gábor, Klenk Blanka, Novák Veronika, Butora Tamás, Édelmayer Zsófia, Czina Réka, Otruba Gábor
Belsőépítészet: Ren-Design - Krizbai András, Tiszai-Mussó Márta
Belsőépítészet: MádiLáncos Stúdió - Mádi Krisztina, Hollósi Katalin, Pallai Patrik

Történeti rekonstrukciós tervek, valamint történeti enteriőr és bútorrekonstrukciók: Lukács Zsófia DLA, Baliga Kornél

A Fortuna-ház, Fortuna-udvar kortárs beépítésének kiviteli terve: 
Generáltervező: Arch-Studio Kft.
Építészet és belsőépítészet: Makrai Sándor DLA, Vesztergom Ádám, Bánsági Dávid, Balázs Lili, Budai Péter, Kovács Gergely, Godra Orsolya, Pető Boglárka, Szilágyi Hajnalka, Szűcs-Tassy Karina, Zsarnóczay Péter
Építészettörténeti tanácsadó: Dr. Kelecsényi Kristóf
Restaurátori szakértő: Osgyányi Vilmos

Generálkivitelező: West Hungária Bau Kft.; Garage Kft.
Műszaki lebonyolító, műszaki ellenőr: CÉH zRt.

Beruházó: PM-TÉR6 Nonprofit Kft.


További képek a cikk végén található galériában!
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Újjászületett az évekig hányattatott sorsú, egykori Tátika Étterem épülete Badacsonyban

Újjászületett az évekig hányattatott sorsú, egykori Tátika Étterem épülete Badacsonyban

Erről szóló cikkünk a 201-es, 2025/5-ös lapszámunkból közöljük.

Több évszázados barokk lakóház felújításával jött létre iskolai könyvtár Sopronban

Több évszázados barokk lakóház felújításával jött létre iskolai könyvtár Sopronban

Erről szóló cikkünket a 200-as, 2025/4-es lapszámunkból közöljük.

Gyalogból királynő – Irodaház lett a Molnár utca 28. alatti palotából

Gyalogból királynő – Irodaház lett a Molnár utca 28. alatti palotából

A historizáló emlék felújításán túl, végre az 1990-es évek hozzáépítéseit is értékként kezelték a Wagner-palota projektnél. Erről szóló cikkünk a 199-es, 2025/3-as lapszámunkból közöljük.

Hirdetés