Bemutatjuk a Robert Gutowski Architects Sencsen Operház tervpályázatán az első tizenkettőbe került tervét.
Óriási dicsőség, hogy a Sencsen Operaház nemzetközi pályázatán két magyar terv is a legjobb tizenkettőbe jutott, olyan elismert építészirodák pályaműveivel versengve, mint a győztes Jean Nouvel, az azt követő BIG és Kengo Kuma & Associates, vagy az MVRDV és a Snøhetta. Most a Robert Gutowski Architects pályázati tervét mutatjuk be az építésziroda leírásával.
„Alkotói szándékunk az volt, hogy pályázati tervünkben a kortárs építészet nagyszerűsége és a művészi inspiráció egyenrangúan megjelenjen. A szív és a lélek felől közelítettünk, kiindulópontunk az operaház üzenetének és küldetésének megfogalmazása volt: a Sencsen Operaház legyen a világ egyik legkedveltebb ikonikus épülete. Azt az emelkedett és ünnepélyes pillanatot kerestük, amely hasonlíthat a párizsi Eiffel-torony születéséhez. A Sencsen Operaház szoborszerű formája a tradícióban gyökerezik, mérnöki megvalósítása ugyanakkor világszínvonalon is kiemelkedő, kortárs tudásról tesz tanúbizonyságot.
A Sencsen Operaház nyitott és befogadó közösségi épület. Egyaránt a kultúra fellegvára és a hétköznapok otthona, amely a sokrétű programkínálatán túl a helyben élők kikapcsolódási igényeit is szolgálja, ugyanakkor léptéke és megjelenése által a belföldi és a nemzetközi turizmus elsőszámú célpontjává is válik.
Kitűntetett figyelmet fordítottunk arra, hogy az ikonikus megjelenés mögött értékes belső tartalom jöjjön létre. Kiemelt fontosságú volt számunkra, hogy a nagyopera, az operett terem, a szimfonikus koncertterem és a multifunkcionális színház a világon egyedülálló vizuális és akusztikai élmény nyújtson. Világszínvonalú teremakusztika kizárólag a legmagasabb szintű akusztikus tervezői tudás és tapasztalat, valamint az építészet egységéből jöhet létre.
Városépítészeti koncepciónk kialakításakor a pályázati kiírás szempontjait maradéktalanul figyelembe vettük. A megadott közlekedési rendszerek és gyalogos útvonalak kialakítását az elvárások szerint alakítottuk ki. Az operaház épülete körbejárható, minden irányból nyitott és publikus. Szoborszerű megjelenése révén a város különböző pontjairól nézve más-más megjelenést mutat, ugyanakkor bármely irányból tekintünk az épületre, a látvány minden esetben azonos értékű és magas színvonalú. Az operaház körüli parkot olyan jellegzetes formavilággal ruháztuk fel, amely reflektál és egyben ráerősít az épület megjelenésére. Az utak és zöldfelületek kialakítása a tervezési terület központi eleme felé irányítja a park használóit.
A koncepció minden egyes részletében akadálymentes használatot tesz lehetővé. Az operaház teljes mértékben körüljárható, ezért az épület körül nagy, egybefüggő burkolt tér található, mely városi fórumként funkcionál.
A fogadó tér reprezentatív kialakítású, mely kültéri rendezvényeknek is területet biztosít. Az operaház a Wanghai út felől impozáns lépcsősoron közelíthető meg. Míg az operaház közelében a reprezentatív funkciók dominálnak, addig a tervezési terület peremein a szabadidős funkciók (játszóterek, fitnesz park, pihenőzónák) válnak jellemzővé. Az operaház és a tengerpart között zöldfelületekkel tagolt lépcsősorok és rámpák készülnek, melyeken ülő- és árnyékoló rendszerek biztosítják a kényelmes használatot. A parti sétány járószintjén helyenként sugárirányú kilátóteraszok nyúlnak a vízfelszín fölé, ezzel is erősítve a tenger és az épület kapcsolatát. A sétányokat fasorok árnyékolják, melyek kellemes, árnyas tereket hoznak létre. A nyílt gyepfelületeket szabálytalanul elrendezett facsoportok, ligetes területek tagolják. A meglévő faállományt megtartjuk, a part menti sétány eredeti funkciója megmarad.
A Sencsen Operaház megjelenése ikonikus. Az emlékezetes élményt nyújtó látványt nagy méretű, íves tetőelemek biztosítják. Az egyedi szerkezetek tetőteraszként bejárhatók, a felsőbb szintekről kilátóként is funkcionálnak. Az épület domináns színe az aranysárga. Az operaház főbejárata a Wanghai út felől nyílik. Az épület bejárati szintjét az úthoz képest három méterrel magasabban alakítottuk ki. Ez a kiemelt ’plató’ biztosítja az épületre való megfelelő rálátást, és a gépjárműforgalomtól történő eltávolodást. A főbejárattól és központi előtérből minden funkcionális egység (nagyopera, operett terem, koncertterem, multifunkcionális színház) elérhető, ugyanakkor minden önálló funkció saját bejáraton keresztül is megközelíthető. Az egyes kulturális egységek együttesen és egymástól függetlenítve is működtethetőek. A központi előtérből nyíló közösségi terek szabadon bejárhatók. A különféle funkciók tulajdonképpen egymásból nyílnak, nagy fokú rugalmasságot biztosítva ezzel az egyes rendezvényeknek. A lobby anyaghasználata és színei a ráhangolódást segítik. A terek jellemzően galériás kialakításuk. A szinteket lépcsők, mozgólépcsők és rámpák kötik össze.
Világszínvonalú kulturális szolgáltatást kizárólag hatékony háttérrel lehetséges nyújtani. Az új épületkomplexum jól működő infrastrukturális kialakítása rendkívül fontos szempont volt pályázati tervünkben. Az épület belső, kör alaprajzú magjában helyeztük el a kiszolgáló funkciókat. Ennek előnye, hogy minden háttérfunkció rejtve marad a nagyközönség elől. További előnye, hogy az egyes előadóterek technikai kiszolgálásában nagyfokú flexibilitás biztosítható kompakt funkcionális elrendezés mellett. Az előadóterek backstage területeit automata rendszerű konténerszállító berendezés köti össze az északi zónában tervezett produkciós központtal. Ily módon egy csőposta rendszerhez hasonló, vízszintes és függőleges szállítórendszer biztosítja a két épület bármely szintje közötti gyors és flexibilis teherszállítást.
A produkciós központot a pályázati kiírás szerint az északi zónában helyeztük el. A tervezett épület kompakt, kialakításakor elsődlegesen a funkcionális megfelelőségre törekedtünk. A kisebb léptékű művészeti szalont a tengerparton helyeztük el. Az épület az operaház építési projektjének ’zöld üzenete’. A teljes épület egységesen fa szerkezetekkel épül, mely lehetővé teszi a projekt fenntarthatósági szempontjainak kommunikációját. A fa használata mindemellett egyedi megjelenést és barátságos belső tereket biztosít.
Az auditórium az opera, kínai opera, balett és modern táncszínház műfaján túl különlegesen nagyméretű színpadi előadások befogadására is alkalmas. Az opera terem 2300 zsöllyeszékkel rendelkezik, formáját és méretét elsősorban a teremakusztikai szempontok, az oldalirányú rálátás biztosítása, valamint a közösségi és vizuális élmény szempontjainak érvényre juttatása határozta meg. Egyedi erkélyrendszert terveztünk, mely biztosítja a pályázati kiírásban előírt 33 méteres maximális nézői távolságot a színpad homlokától. A modern termektől elvárható módon az utózengési idő változtatható. A terem fontosabb adatai: nézőszám 2300 fő; terem térfogata: 23 000 m3, utózengési idő RTmin=1,4s, RTmax=1,8s; EDT=1,6s; C=2+/-1dB; G=0+/-1dB; NR15.
A tervezett teremforma a tradicionális patkóformát követi, mely az elmúlt négy évszázadban töretlen fejlődésével bizonyította a proszcénium formátumának időtállóságát. A koncepció alapja a néző és az előadó közötti közvetlen kapcsolat kialakulása, mely páratlan közösségi élménnyel társul, akusztikáját tekintve pedig az intimitás és a kiváló hangtisztaság letéteményese. A modern termekben ugyanakkor megjelenik a gazdag, telített hangzás (reverberation fullness) igénye is, melynek létrejötte főként a felső technikai terek optimális kialakításával biztosítható és egyúttal manipulálható. Számos kortárs operaházban komoly nehézséget jelent a fenti szempontok érvényre juttatása, az erkélyek hátsó soraiban jellemzően igen száraz hangzás alakul ki.
Koncepciónkban a hangzás egyenletességéhez kívántunk hozzájárulni, ezért a karzatokat hídszerűen alakítottuk ki, elvágva az erkélyeket a terem hátsó falától. Így a terem felső régióiban létrejövő kései visszaverődések a karzatok mögötti térben ’megtalálják’ a hátsó sorokban ülő hallgatókat is, míg az elsődleges oldalirányú visszaverődéseket a tradicionális szerkesztés biztosítja. A lebegő karzatok egyúttal lehetővé teszik, hogy a felsőbb erkélyek a színpadhoz közelebb kerüljenek kialakításra. Hasonló formai kialakítással néhány koncertteremben már találkozhattunk, azonban a szimfonikus zenét befogadó terekben ezt a megoldást teljesen eltérő teremakusztikai célok, mondhatni kényszerek hatására alkalmazták, ezzel szemben operaházi megvalósítása szerves fejlődést jelenthet: az opera élményének demokratizálódási folyamatában egy újabb lépcsővé válhat.”
Sencsen Operaház
Tervező: Robert Gutowski Architects
Partnerek: vargapanna.atelier, Hunap, Bosch-Rexroth, Corvin Studio, Lőrincz Kft., JAS
Akusztika: Gade & Mortensen, Arató Akusztikai Kft.
Környezetrendezés, közlekedés: Urban Concept, Mobil City
Makett: Modularis Workshop
Fotó: Bujnovszky Tamás
Felelős tervező: Gutowski Robert
Vezető tervező: Kovács Hunor László
Akusztika: Chr. Anders Gade, Arató Éva
Tervezők és munkatársak: Dely-Steindl Barnabás, Szokolay Béla Ákos, Bollók Gáspár, Kovács Apor, Lőrincz Gergely, Hallur Johannsen, Alabárdos Zsuzsanna, Varga Panna, Kiss Johanna Eperke, Takács Norbert, Hegyi Dezső, Ther Tamás, Gász Kata, Király-Salgó Borbála, Polarecki Dóra, Bátori Dorka, Gulyás-Csík Nóra, Macsinka Klára, Boldizsár Attila, Lantos András, Fülöp Alex, Bodola Péter, Demeter László, Miletics Attila, Mikófalvi Tamás, Barna János, Moharos Sándor, Veres Sándor, Völgyesi Kata, Geiger Lajos, dj Jumbo alias Molnár Levente, Jánky Zsolt, Szedlacsek Nimród, Fóris-Ferenczi Gábor, Pozsár Endre, Hu ChunYan, Amber Jan, Bujnovszky Tamás
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.