A hajdani Habsburg-sárga, Pogány Móric által is áttervezett, sokáig elhagyott emlék a 3h építésziroda kezei között született újjá és bővült kolostorrá. Erről szóló írásunkat a 196-os, 2024/8-as lapszámunkból közöljük.

Egy város folytonosan változó szövetében mindig akad egy-egy zárvány, amely meglepő módon őrzi az idő relikviáit. A Városmajor utca sodró forgalmában gyalog vergődve, vagy a dugóban ácsorogva bizonyára sokaknak feltűnt egy sárga, málló, földszintes épület, valaha fehér romantikus ablakokkal és gazdag romantikus csipkézettel tarkítva. Talán el is tűnődtek, mi történhet a kirívó falak mögött, aztán a Város megállíthatatlan áramlása elmosta a felbukkanó kíváncsiságot.

Az erdélyi születésű Pogány Móric a nemzeti stíluskeresés felől indult, pályája derekán már modern ízlésű épületeket alkotott, akinek irodájában Kós Károly is dolgozott. Ő már nem az első tulajdonosa volt az 1847-ben, eredetileg is lakóháznak épült, szóban forgó kis palotának. A korábbi tulajdonosok már végeztek különféle átalakításokat az „U” alaprajzú, bensőséges hátsó kerttel büszkélkedő épületen, amely 1930-ban került Pogány birtokába. Ő meglepően drasztikus módon nyúlt az addig stílusát és léptékét őrző földszintes építményhez, persze tanult építészhez illően csak az udvari oldal képét formálta át. Itt ízlésének megfelelően megszabadult a romantikus külsőtől, és az egyik kertbe nyúló szárnyat magastetős, emeletes szárnnyá alakította.

A múlt század elején még nyaralóövezetnek számító Kis-Svábhegy felőli oldalon kezdetben formás villák alkottak lezárást, e beépítés léptékét máig őrzi több épület is. Ahogy nőtt a város és a tehetős polgárainak vagyona, úgy nőtt a szintszám és zárultak össze a térfalak. A budapesti elit építkezett itt, példa rá a Barabás-villa, de itt épült fel Vida Jenő felsőházi képviselő terjedelmes neobarokk otthona is, nem is beszélve az Árkayakról, akik szintén ebben az utcában leltek otthonra – máig egy leszármazott él immár több lakásra osztott villájuk egyik részében. Az egészségesen zöld területen helyet kaptak közcélokat szolgáló intézmények: iskola, szanatórium – utóbbiban, amely ma már szívkórház, olyan hírességek kerestek gyógyulást, mint Babits vagy Ady Endre.

Ezeket, ahogyan a villákat is, mind jeles építészek tervezték, legismertebb Kós Károly iskolája, de az utca a nagyváros felől például Preisich Gábor kevésbé ismert, többemeletes bérházával indul. A második világháborúban a zsidóüldözések idején dicstelen szerepet játszó utca több háza is megsérült, a háború utáni beépítéseket pedig ismét saját koruk építészeti irányzatait magas színvonalon képviselő hozzáállás jellemzi. Mára ez az építészeti skanzennek is felfogható utca Budapest legélhetetlenebb, benzingőzben fuldokló közlekedési csatornája.

Belső udvaros elrendezés helyett végül U alakban folytatták tovább a szárnyakat, melyet egy teraszosan emelkedő kert követ

Ebben a közegben valódi zárvány, értékes relikvia a földszintes gótizáló épület, amely puszta létével felkiáltójel. Amely felhívja a figyelmet a hely topográfiai karaktere és használati módja közt feszülő ellentmondásra, a nagyváros mohó és önpusztító burjánzására. Ilyen viszonyok között kellett a 3h építészeinek megtalálni a romantikus épület megújulásának és bővülésének kortárs lehetőségét, ráadásul egy nem mindennapi funkció számára, amely végképp kiáltó ellentétben áll a folytonos mobilitást hajszoló nagyvárosi léttel. A ház ugyanis Pogány Móric 1942-ben bekövetkezett halála után a Keresztes Nővérek kongregációjának birtokába jutott.

A szent keresztről elnevezett, svájci alapítású irgalmas rend a 19. század közepe óta végzi küldetését, az 1913-ban alakult magyar tartomány székhelye pedig Zsámbékon volt. 1949-ben még belső felújítást végeztek a Városmajor utcai épületen, amelyet 1952-ben államosítottak, és csak a rendszerváltás után, 1992-ben került vissza a nővérek birtokába. Az 1948-as feloszlatáskor 466 tagot számlált közösségük, ma négy nővér él a házban, akik folytatják a szolgálatot. Az átalakítás célja a bővülni szándékozó rend központjának kialakítása, rendház és közösségi központ létrehozása volt.

Fra Angelico Angyali üdvözlet című képének fényhatásai, a zárt és nyitott, védett és határtalan tér rajta tapasztalható kontrasztja volt a tervezők inspirációja a kápolna tervezésénél

A tervezés már 2012-ben elindult, az iroda által szerelemprojektnek is tekintett munkának azonban nem vált kárára az idő és ráfordított gondolkodás. A rend puritán és tiszta lelkiségre törekvő karaktere közel áll a 3h tervezői attitűdjéhez. Kis túlzással fogalmazva nem érte meglepetés a kritika íróját a fehér falak között, a feladatot mintha pontosan rájuk szabták volna. A történeti építészeti értékek elemzése egyértelművé tette a Pogány-féle utólagos hozzáépítés gyengébb minőségét, így annak elbontása mellett döntöttek. Ezzel teret nyitottak az udvar felé egységes megjelenésű új szárnyak kialakítására a gótizáló homlokzatok felújítása, illetve helyreállítása mellett.

A tervezők eredeti koncepciója, az udvari szárnyak hátsó összekötése – és ezzel zárt kolostorudvar létrehozása – nem nyerte el a műemlékes tervtanács támogatását, ők az „U” alakú alaprajzhoz ragaszkodtak. A végeredmény láttán elmondhatjuk, hogy helyesen: a romantikus utcai keresztszárnyat magunk mögött hagyva, az „U” két szárát képező kortárs szárnyak kapuzatként foglalják keretbe a lankásan emelkedő, szépen kialakított kertet, amely mintha egy másik világba vezetne.

A síkok csúcsíves megnyitásai absztrakt módon, historizálás nélkül utalnak a főhomlokzat flamboyant gótikát is imitáló ablakaira

A fehér tömbök a konzekvens formálásnak köszönhetően szoborszerű kiegészítései a szolidan újjávarázsolt gazdag architektúrának. A megdöntött falak és az enyhe dőlésszögű, különböző síkokban megtört tetőzet azonos felülettel jelenik meg, a fal eresz nélkül fordul át tetőbe, csiszolt sziklatömbök hatását keltve, egyszerre idézve ősi és kortárs asszociációkat. A szimmetrikus beépítés keleti oldalán, az alacsonyabb, földszint plusz egy szintes szárnyba kerültek a nővérek lakrészei és közös helyiségei, a másik oldalszárnyban három szinten további közös és lakóegységek találhatók.

A felújított műemléki részbe kerültek az utcával is kommunikáló helyiségek, amelyek a rend nyitását szolgálják a tágabb közösség felé. Ennek kulcseleme a felújított kápolna, amelynek egyszerű, téglalap alakú terét egy komplex téri eszközökkel, fénnyel és áttört térfalakkal megalkotott szentélykialakítás emeli spirituális magasságba. A tervezők vallomása szerint előképük Fra Angelico Angyali üdvözlet című képének kápolnatere volt, az ott ábrázolt fény, a zárt és nyitott, védett és határtalan tér kontrasztját egy zajos utca menti szimpla szobában létrehozni valóban bravúr.

A bővítmények nagyvonalú terei a spiritualitásnak teremtenek miliőt...

A belső kialakítás magas minőségben rímel a külső puritán megfogalmazására. A nővérek lakrészei egyszerre elmélkedésre szolgáló zárt cellák és kényelmes minimálterek a zöld udvar látványával. Számomra, akihez közelebb áll Assisi Szent Ferencnek a természettel szoros egységet alkotó felfogása a teremtés mibenlétéről és működéséről, furcsa, hogy a majdnem padlóig érő nyílásokon át nem léphetünk ki az idilli kertbe, de ez a tervezők és az építtető tudatos döntése nyomán alakult így.

A konzekvensen kortárs eszközökkel megfogalmazott, középkoriasan zárt kolostori asszociációt erősítik a fehér homlokzatba mélyen süllyesztett nyílások. A történeti építészetet képviselő, klasszikus szerkesztésű, szabályos utcai szárny és az organikus természet között a szabálytalan tömegekkel, változatos dőlésű síkokkal szerkesztett kortárs bővítmények jelentik a fizikai és spirituális átmenetet. A megvalósult állapotot nyugodtan nevezhetjük geometrikusan organikusnak, ahol az épített struktúra a természetes kristályszerkezetek formavilága felé mozdul.

Előtér, ahonnan a kápolna nyílik

A kolostorkert kialakítása finoman rímel a hajdani kolostorudvarok szerkesztettségére, miközben helyzeténél fogva a naturális természetet is idézi. A dombra felkúszó, szabálytalanul határozott tömegek, a teraszosan emelkedő kert, a hátsó telekhatár felé kinyíló beépítés mind a transzcendencia érzését erősíti, amely a hely és funkció alapja. A puritán megfogalmazás és az emberi lépték azonban visszaránt a földre és emlékeztet a 21. századi kereszténység számára követhető viselkedésre. A kolostorépület abszurd városi beágyazottsága ezt tovább erősíti, emlékeztet az individuum és közösség viszonyának ellentmondásaira. A 3h építészeti válasza konzekvens, magas minőségben megvalósult reakció napjaink kínzó kérdéseire.

Tervezés: 2012 – 2021
Kivitelezés: 2022 – 2023
Terület: 1072 m2

Vezető tervező: Csillag Katalin, Gunther Zsolt (3h Építésziroda)
Projektvezető építész: Békesi Tamás
Munkatársak: Novák Veronika, Rab Sarolta, Mokos Mariann Ágnes, Tóth Annamária, Guilherme Leick, Mihály Mirtill

Tájépítészet: Kapás Enikő
Műemléki Szakértő: Branczik Márta

Fitout fővállalkozó: Arrabona Konstrukt Kft.

 

További képek a cikk végén található galériában!
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A Városmajor utca elfeledett kincse - Ilyen lett a Keresztes Nővérek kolostorépülete

A Városmajor utca elfeledett kincse - Ilyen lett a Keresztes Nővérek kolostorépülete

A hajdani Habsburg-sárga, Pogány Móric által is áttervezett, sokáig elhagyott emlék a 3h építésziroda kezei között született újjá és bővült kolostorrá. Erről szóló írásunkat a 196-os, 2024/8-as lapszámunkból közöljük.

A múlt folytonossága

A múlt folytonossága

Kolostorromból kulturális központ Korzikán

Lábnyommentes + design

Lábnyommentes + design

A Bjarke Ingels Group fenntarthatósági szempontok alapján épített új üzemet a norvég bútorgyártó vállalat, a Vestre részére.

Hirdetés