Az iskolák zöld fejlesztése pozitív hatással van a tanulók teljesítményére.

A World Green Building Council (Zöldépítési Világtanács, WorldGBC, melynek a HuGBC is tagja) új jelentése az elmúlt két évtized globális kutatásait összefoglalva a világítást, a beltéri levegőminőséget, a hőkomfortot és az akusztikát jelöli meg olyan kulcsfontosságú területeknek, ahol a fenntartható fejlesztések pozitív hatással lehetnek a tanulókra.

“Az iskolaépület által biztosított környezet nagymértékű hatással van arra, hogyan tanul a diák.” – mondta Terri Wills, a WorldGBC ügyvezetője. “Az talán nyilvánvalónak tűnik, hogy ha a tanulók nem hallják a tanárt, vagy túl meleg van a koncentráláshoz, a teljesítményük rovására megy. Ám azt sokan nem ismerik fel, hogy olyan tényezők, mint a CO2-szint és a világítás típusai szintén nagy különbséget jelenthetnek a diákok tanulmányi teljesítményében. Azáltal, hogy energiatakarékos, alacsony szén-dioxid-kibocsátású, illetve az egészség és a jólét fontosságát előtérbe helyező iskolákat tervezünk, biztosíthatjuk a diákok számára, hogy életük egyik legfontosabb időszakát valóban zöld környezetben tanulva töltsék.”

Az egyes környezeti tényezőkre vonatkozó legfontosabb eredmények közé tartoznak:

Világítás – Az Egyesült Államokban a diákok hangosolvasási folyékonysága nagy fényintenzitású körülmények között 36%-kal javult, míg a standard fényviszonyok mellett csak 16%-kos javulás volt tapasztalható.

Beltéri levegő minősége – Az Egyesült Királyságban az iskolában töltött időt vizsgálva a CO2-koncentráció minden 100 ppm-es emelkedéséhez nagyjából évi félnapos jelenlét-csökkenést lehetett hozzárendelni.

Hőkomfort – Egy, 4 000 finn diákkal végzett felmérés szerint az osztálytermüket “komfortosnak” találó tanulók 4%-kal több helyes választ adtak a matematika dolgozatban, mint azok, akiknek melege volt.

Akusztika –  A zajszint minden 10 decibeles növekedésével 5,5 ponttal romlott a francia diákok nyelvtan és matematika dolgozatainak eredménye.

A világítás, a beltéri levegőminőség, a hőkomfort és az akusztika optimalizálása nemcsak a diákok tanulási eredményeinek javítását segítheti elő, hanem – az alkalmazott stratégiától függően – csökkentheti az energiafelhasználást és az iskola károsanyag-kibocsátását. Például a sok ablak és az energiatakarékos LED-világítás alkalmazása csökkentheti a kibocsátást, valamint produktív és egészséges iskolai környezet teremt.

A cégek a zöld iskolák tervezési elveit a gyakorlatba is átültetik. Az Associated Architects és a fővállalkozó Speller Metcalfe partnerségi együttműködésével a Saint-Gobain nemrég fejezte be az egyesült királyságbeli Worcesterben egy új, többcélú iskolai terem létrehozását a The King’s School számára. A projekt tartalmazta az optimális iskolai környezet mindegyik kulcsfontosságú területének kiépítését, úgy mint hőkomfort, vizuális komfort, akusztikus komfort és a beltéri levegő komfortja.

Egy másik vállalat által végzett eredeti kutatás szintén megerősíti a gyenge iskolai környezet okozta problémát. A DLR Groupnak a Chicago melletti Barrington iskolai körzet 11 iskolájának bevonásával folytatott tanulmánya a "Használói komfort" elemeit, beleértve az akusztikai elégedettséget, a hőkomfortot, a beltéri levegőminőséget és a vizuális komfortot elemezte. A diákok bevonásával, adatgyűjtő eszközök egítségével megszerzett információ lehetővé tette, hogy a kerület megfelelő adódollárokban megjelenő, adat-alapú döntéseket hozzon a tanulókörnyezetek fejlesztésére. Többek között arra a következtetésre jutottak, hogy a CO2-szint egyes esetekben akár 2500 ppm értéket is elérhet, ami jóval meghaladja a beltéri környezetre javasolt szintet (kb. 800ppm). És az épület használóinak több mint fele (65%) azt állította, hogy elégedetlen az iskolában érzékelhető hőmérséklettel.

Az amerikai Green Building Council szerint a középiskolai végzettségűek átlagosan életük több mint 1,5 évét, azaz közel 14 000 órát töltenek iskolaépületben. Egy másik tanulmány szerint minden ötödik amerikai iskolában rossz a beltéri környezet minősége, beleértve a magas hőmérsékletet és páratartalmat, a különböző szennyezőanyagokat magas koncentrációban tartalmazó levegő minőségét, a hangos zajforrásoknak való kitettséget és a nem megfelelő világítást, amelyek mindegyike negatívan hat a gyermekek egészsége és viselkedése, valamint a tanulmányi teljesítményükre.

A jelentés a WorldGBC Better Places for People elnevezésű globális projekt keretében készült, amely a zöld épületek, különösen irodák és kiskereskedelmi épületek egészségre, jóllétre és termelékenységre vonatkozó előnyeit vizsgálta. 

A teljes jelentést a www.worldgbc.org/news-media/better-places-people-research-health-wellbeing-and-performance-green-schools oldalon tekintheti meg.

forrás: sajtóközlemény




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Klímacél az építészetben 2050-re a zéró karbon kibocsátás

Klímacél az építészetben 2050-re a zéró karbon kibocsátás

Széleskörű szakmai párbeszédet kezdeményez a HuGBC.

Zöld épületet mindenkinek

Zöld épületet mindenkinek

2022-ben is várja az érdeklődőket a Nemzetközi Zöld Építés Hete.

Útiterv a jövőbe

Útiterv a jövőbe

Elkészült az első EU szintű útiterv a klímasemleges épületekért és építőiparért.

Hirdetés