Nemzetközi Iskola a debreceni Nagyerdő határában

Május témánk a fiatalok városa. Nem tévedünk nagyot, ha azt állítjuk, hogy egy város szubjektív térképén az iskola az a hely, amely a gyerek számára a nemszeretem kategóriájába esik. Azért, hogy ez ne így legyen, az építészek sokat tehetnek. Ezért döntöttünk úgy, hogy a májusi tematika jegyében jó „iskolapéldákat” mutatunk be lapunk korábbi nyomtatott számaiból. A BORD Építész Stúdiónak a cikk szerzője szerint eddigi legtudatosabb épülete, a Debreceni Nemzetközi Iskola, erős szimbólumrendszerrel, fotogén ötödik homlokzattal, váratlan előképekkel, az OCTOGON magazin 155-ös (2019/7-es) lapszámából.
 


Kör, téglalap, piramis – az építészet őseredeti formái adják a BORD-tervezte iskolaépület sarokpontjait, ám az épület befogadásához, átéléséhez nem feltétlenül kell évezredeket visszamennünk az időben. Inkább tegyünk egy sétát a hatvanas évekbe, amikor szó szerint kikristályosodott a különc fenegyerek, Zvi Hecker saját stílusa: a kiindulópontot geometriai minták, a kristályformákon alapuló poliéderes strukturalizmus jelentették. Heckert vonzották a hatszögletű formák, a geometrikus alapegységek láncszerű kapcsolódásai (Dubiner apartmanház, 1961-64, Ramot Polin, 1972-75), és hosszú ideig szinte sohasem tervezett belső udvar nélküli épületet. Idővel a középpont fontossága mind nyilvánvalóbbá vált az építészetében, mint a berlini Zsidó Iskolánál, amelyet nem lehet körbejárni. „Ez egy egyszerű módszer az emberek megvédésére: anyaggal vesszük őket körül, ahelyett, hogy középen helyeznénk el valamennyi anyagot” – mondta a krakkói születésű építész az OCTOGON-nak 2015-ben (OCTOGON XXX). Nem hagyhatjuk említés nélkül Piet Blom rotterdami és helmondi kockaházait (Kubuswoningen, 1974-77) sem, ám az előképek és párhuzamok labirintusából kiszabadulva ideje Debrecennek venni az irányt.

 


Az iskola a városközponttól 10-15 perces autózással elérhető Debrecen-Pallag területen fekszik, az erdőszélen, rendkívül csendes környezetben. Ide kellett egy modern, illeszkedő, mégis karakteres és egyedi épületet tervezni; a környezetét magába olvasztani képes, a saját épített határain túlmutató térbeli forma létrehozása volt a cél. A gondolat, a koncepció köré épülő alkotás meghatározó a BORD-nál, ám a nemzetközi iskolánál a szokottnál is erősebben jelenik meg. A meghatározó szimbólum a kör lett, mint az emberi csoportosulás legtermészetesebb formája: ha sok ember beszélgetni kezd, automatikusan felvesznek egy kör alakot. De a kör az egyenlőség szimbóluma is, esetünkben a tudás és az információ egyenlő megosztásáé, a védelemé, az egységé, a közösségé is.

 


Ma a kör a korábbinál több lehetőséget kínál, Bordásék talán legtudatosabb épülete ez, amelyet felülnézetből, az ötödik homlokzat felől is formásra terveztek, többek közt a drónokra tekintettel. A drón megtette kötelességét: az első képek felülnézetből készültek az iskoláról, amelynek honlapján a nyitókép szintén felülnézeti. Fentről tökéletesen látszanak az épület legfontosabb jellegzetességei: a körív forma mellett a természettel való szimbiózis, az oktatás helyszíneit adó pavilonszerű térsor, végül a középpontban elhelyezkedő sportpálya – ez utóbbinál egyenlőség helyett a versengés kerül előtérbe, de a csapatsportok révén ugyanúgy jelen van a közösség, az egymásért küzdés, az egymás iránti felelősség is.

 

Elsőre nem ezen akad meg a szem, de jól átgondoltak, finomak az átmeneti terekMindenhol találunk egy nyitást, mindig jut természetes fény a tantermek egymás mellé szerkesztett sorában

 

A sportpálya másik oldalán képzeletben folytathatjuk az épület körét, amely érinti az erdő vonalát is. Így a természet az iskola elidegeníthetetlen részévé válik, közös halmazba kerülnek, a Nagyerdő területét virtuálisan magába olvasztó kör koncepcióját pedig az erdőbe vezető ösvények teljesítik ki. A sportpályák a magassággal is játszanak: a tornaterem a pinceszinten helyezkedik el, a focipálya a talajszinten, míg a kosárlabdapálya a tantermek szintén, a talaj felett „lebeg”.

 

A tornaterem félig a földbe süllyesztve, az áttört vasbeton lemez alatt kapott helyet


Miután az iskola ötszáz diákot fogad majd be három korosztályból, a területeiket a körívre felfűzött térsorokban, egymás mellett, mégis szeparáltan alakították ki. Külön bejárata van az óvodásoknak és az általános iskolásoknak, és külön a középiskolásoknak, utóbbi az épület főbejárata. A főbejárati lépcső mellé került a piramis, amit teljes természetességgel laktak be a pihenésre, rövid szünetre vágyó gyerekek. A különböző projekteken dolgozó diákok a folyosókon is találnak nyugodt zugokat, illetve vannak hubok, ahol csoportosan tanulhatnak.

 

 A piramis, ahol megpihenhetnek a diákok

A hatszög alakú termekben nincs olyan erősen kiemelt pont, mint a téglalap alakúakban


Maguk a termek pavilonszerűen jelennek meg, hosszanti, dinamikusan öblösödő teresedéseket hozva létre maguk között, több egységből állnak össze, akár egy fogaskerék, ami nagyon jó átlátást biztosít, nem elszigeteli egymástól a csoportokat. Egy-egy tanterem 52 m2, és mivel hatszögletű, nincs irányultsága, az asztalok sem téglalap alakúak, a bútorok szabadon variálhatóak benne, olyanok, akár egy üres vászon.

 

A közösségi terek – így az auditórium is – az alsó szinten kaptak helyet

 

Ez a térsor az erdő felé külső térként is folytatódik, követve a koncepcionális kör vonalát, helyet biztosítva a tankerteknek. Ezek átmenetet képeznek az épület és a természet közt. A tankertek kifutnak az épület mellett, tanórákat is lehet tartani a természetben. Hasonló átmeneti tereket találunk a másik oldalon, az érkezés és távozás helyszínén is. Az iskola előtti parkolóban érkezési zónát is kialakítottak, ahol a szülők akár a parkoló használata nélkül is kitehetik vagy felvehetik a gyerekeket. És persze a parkoló sem maga az épület: az érkezők/távozók rövid sétát tesznek egy erdős, ligetes parkon át. Ráhangolódás és kiengedés, belégzés és kilégzés, az erdő ölelése, az iskola ölelése, a közösség ölelése.

 

Összes nettó alapterület: 7400 m2
Befogadóképesség: 500 tanuló
Tervezés éve: 2017-2018
Átadás éve: 2019
Megbízó: Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata
Generál tervezés: BORD Építész Stúdió
Felelős tervező: Bordás Péter
Koordináló építész: Püspöki Györgyi, Zih Kata
Építész csapat: Illés Anna, Gulyás Róbert, Kéki András, Kracker Csilla, Kulcsár Emese, Móser Balázs, Mezey Tamás, Ulmann István
Kert- és tájtervezés: Waldmann Andrea (BORD Építész Stúdió)
Gépészeti tervezés: Hollókövi Zoltán (BORD Építész Stúdió)
Tartószerkezeti tervezés: Dezső Zsigmond (Hydrastat Mérnöki Iroda)
Látványtervek: Ölbey Zoltán (Homologue)
Makett: Csizmazia Géza (Limes Model)

 


BORD Építész Stúdió | Web | Facebook | Instagram 

 

 

 

 

 

A 155-ös lapszámunkban többek közt különleges villaépületekről írtunk, a Normafánál például az ősi japán vallás, a sintó is megjelenik Halmos Sarolta épületében, a Káli-medencében már messziről, az útról látható Sajtos Gáborék épülete, míg Szombathely Az év háza különdíjat nyert családi házzal büszkélkedhet immár a Singer Designnak köszönhetően. De van élet a villákon túl is: hiánypótló összeállítás jelent meg a Solar Decathlonról, Molnár Szilvia a FERRUM Irodaház forradalmi megoldásairól, Bán Dávid a salgótarjáni Beszterce tér felújításáról írt. A lapot egy igazán különleges munka zárja, a LAB5 jegyezte Experimental Living néven futó lakórész.

 

Az OCTOGON magazinra ITT lehet előfizetni.

 

 

 

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Az Archello díj magyar esélyesei

Az Archello díj magyar esélyesei

Egy pápai kollégium és egy szentpéterfai általános iskola

Az osztályterem nem csak „díszlet”

Az osztályterem nem csak „díszlet”

Hogyan lehet a pedagógiai módszerekhez alakítani az iskolai tereket? 

Játék és szabály

Játék és szabály

A Lauder Javne iskola bővítése a Budakeszi úton a TIBA Építész Stúdiótól – cikkünk az OCTOGON magazin 186-os (2023/6-os) lapszámából.

Hirdetés