A RAK-PARK projekt keretében születik újjá Budapest ezen fontos része.

Elindult a pesti belvárosi Duna-part felújításához szükséges, kiviteli tervekre vonatkozó közbeszerzés. A RAK-PARK projektnek köszönhetően egy vonzó, sokszínű, pihenésre és színvonalas kikapcsolódásra alkalmas Duna-parttal gazdagodhat a főváros.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) március végén elindította a közbeszerzés folyamatát, ezzel hivatalosan is elkezdődött a Duna-part Kossuth tér – Fővám tér közötti felújításának utolsó tervezési fázisa. A nyertes ajánlattevő feladata az lesz, hogy elkészítse a Duna-part említett szakaszának módosított felújítási tervdokumentációját, elkészítse a kiviteli terveket, valamint megszerezze az építéshez szükséges engedélyeket.

A Főváros tavaly többször is hosszabb időre megnyitotta a pesti alsó rakpartot a gyalog és kerékpárral közlekedők számára, és ehhez kapcsolódóan online kérdőívet indított a rakpartok jövőjéről. A mintegy 3500 válaszadó 75 százaléka szerint a rakpart elsődleges szerepe a kikapcsolódás biztosítása kellene legyen, és csak 21 százalék szerint az autós közlekedés biztosítása.

Még a jellemzően gépkocsival közlekedők 53 százaléka is a kikapcsolódást jelölte a rakpartok elsődleges szerepének, míg az autóval nem közlekedőknek 91 százaléka gondolta ezt hasonlóan.

A válaszok alapján a rakpart megújítása során a legnagyobb igény a Dunára telepített stégek mellett több zöldfelületre, árnyékot adó fára és pihenőhelyre (89%), a kerékpározásra és rollerezésre alkalmas felületek kialakítására (79%), és akadálymentes rakpartra (82%) van szükség.
 
Tavaly novemberben 24 civil szervezet a főpolgármesternek írt nyílt levélben kérte a városvezetést, hogy biztosítsa a pesti alsó rakpart átmenő gépjárműforgalomtól mentes kialakítását a soron következő felújításkor. Az aláírók egyértettek azzal, hogy a most meghozandó döntés meghatározó lesz a következő évtizedekre, ezért azt támogatták, hogy a rakparton a belváros szerves részét képező, árnyékot adó fákkal és növényekkel beültetett közpark jöjjön létre.

 Fotó: BKK, Vitézy Dávid/Facebook

A RAK-PARK projekt célja, hogy felülvizsgálja az évtizedek óta változatlan forgalmi rendet és a térségben található közterületek funkcióit. A fejlesztéssel javulnak a kerékpáros és a gyalogos közlekedés feltételei, illetve kicserélik a leromlott állapotú burkolatokat is. A projektben szem előtt tartják a környezetvédelmi szempontokat, ezért több zöldfelületet alakítanak ki, ezzel vonzóbbá téve a rakpartnál lévő közterületeket.

Közös cél a Duna-part fejlesztése

A RAK-PARK projekt megvalósításában a Főváros, a kormány, illetve a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) partnerként tekint egymásra. A közbeszerzés kiírását megelőzően Budapest Főváros Önkormányzata, a BKK, illetve a BFK folyamatosan egyeztetett a projekt műszaki tartalmáról, emellett a rakpartok fejlesztésének megvalósítását Magyarország Kormánya átvállalta a Fővárosi Önkormányzattól. Az egyeztetéseknek köszönhetően immár minden lehetőség adott ahhoz, hogy mindenki számára megfelelő módon újuljon meg a pesti alsó rakpart belvárosi szakasza. Örvendetes, hogy a főváros, a BKK és a kormányzat célja is az, hogy a pesti alsó rakparton csökkenjen az autók dominanciája.
 
A RAK-PARK terveinek elkészítésére a Fővárosi Önkormányzat még 2015-ben hirdetett építészeti tervpályázatot. A beruházás engedélyezési tervei 2018-ban elkészültek, amelyeket most felülvizsgálnak, aktualizálnak. A jóváhagyott kiviteli tervdokumentáció várhatóan 2022 nyarára készül el. A kivitelezési munkálatok pedig tervezetten két ütemben – 2023 őszére, majd 2024 nyarára – fognak befejeződni.

1 / 6 fotó



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Öt elvárás mentén újulnak meg a Budavári Palotanegyed kertjei és parkjai

Öt elvárás mentén újulnak meg a Budavári Palotanegyed kertjei és parkjai

A Nyugati kertek átalakítását a Pagony Táj- és Kertépítész Iroda tervezi.

Épülhet a zéró emissziós innovációs központ Budán

Épülhet a zéró emissziós innovációs központ Budán

Drasztikusan átalakul a Petőfi híd budai hídfőjének látképe.

New York-i IT-cég költözik a Szervita Square Building irodaházba

New York-i IT-cég költözik a Szervita Square Building irodaházba

A Diligent Corporation Globális Termékinnovációs Központja innovációs központot hoz létre a pesti belvárosban.

Öt elvárás mentén újulnak meg a Budavári Palotanegyed kertjei és parkjai

Öt elvárás mentén újulnak meg a Budavári Palotanegyed kertjei és parkjai

A Nyugati kertek átalakítását a Pagony Táj- és Kertépítész Iroda tervezi.

Épülhet a zéró emissziós innovációs központ Budán

Épülhet a zéró emissziós innovációs központ Budán

Drasztikusan átalakul a Petőfi híd budai hídfőjének látképe.

New York-i IT-cég költözik a Szervita Square Building irodaházba

New York-i IT-cég költözik a Szervita Square Building irodaházba

A Diligent Corporation Globális Termékinnovációs Központja innovációs központot hoz létre a pesti belvárosban.

Öt elvárás mentén újulnak meg a Budavári Palotanegyed kertjei és parkjai

Öt elvárás mentén újulnak meg a Budavári Palotanegyed kertjei és parkjai

A Nyugati kertek átalakítását a Pagony Táj- és Kertépítész Iroda tervezi.

Épülhet a zéró emissziós innovációs központ Budán

Épülhet a zéró emissziós innovációs központ Budán

Drasztikusan átalakul a Petőfi híd budai hídfőjének látképe.

New York-i IT-cég költözik a Szervita Square Building irodaházba

New York-i IT-cég költözik a Szervita Square Building irodaházba

A Diligent Corporation Globális Termékinnovációs Központja innovációs központot hoz létre a pesti belvárosban.

Hirdetés
2025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1