Az egyik legrégebbi lengyel város pályaudvarát az ország legkörnyezetkímélőbb építészeti példái közé sorolják

Hivatalosan is megnyílt a Metropolitan állomás, akelet-lengyelországi Lublini vajdaság fővárosában épülő komplex Integrált Közlekedési Központ projekt egyik kulcsfontosságú eleme. A pályaudvar és a hozzá tartozó infrastruktúra a városi, regionális és országos közlekedési rendszereket összekötő elsődleges közlekedési csomópont, valamint az egyik legkörnyezetbarátabb lengyel fejlesztés a maga nemében. A projektért a Tremend építésziroda felelt.

 Fotó: Rafal Chojnack


A pályaudvar fedett peronokkal rendelkezik a városi és regionális közúti közlekedés termináljai számára, ezen kívül mélygarázst, taxiállomásokat, valamint kerékpár állványokat és -tartókat is elhelyeztek. A városi tér és a szomszédos zöldterületek modern szellemben megújultak, és egy új, a forgalom áramlását javító útrendszert is kiépítettek. A tervezők számára különösen fontos szempont volt a vasútállomás közvetlen környezetében lévő posztindusztriális terület megújítása, a terület rehabilitálásának ösztönzése. 

A projekt alapgondolata, hogy olyan létesítményt hozzanak létre, amely a fenntartható építészet szellemében megvalósuló közberuházás példája lesz. A szénlábnyom minimalizálása évek óta prioritás a Tremend stúdió építészei számára, ezért a lublini vasútállomást Lengyelország egyik legkörnyezetbarátabb állomásának tervezték. A projekt a fenntartható fejlődés terén a legmagasabb szintű szabványoknak felel meg. "Doboz a dobozban" megoldása csökkenti az energiafogyasztást. 

Fotó: Alek Malachowski
 Fotó: Alek Malachowski

 

A beton, ami az egyik fő építőanyag, alacsony kibocsátással rendelkezik. A terület közel háromszáz négyzetméterét egy szabadtéri függőleges kert borítja. A hőre sötétedő üveg lefedésben napelemek kaptak helyet, melyek az állomás energiaellátásban is részt vesznek amellett, hogy a lefedés árnyékolja a buszvégállomást. A szürkevíz-rendszer telepítése lehetővé teszi, hogy az összegyűjtött esővizet a kertek öntözésére és a mellékhelyiségek öblítésére használják. Az olyan megoldások, mint az akár 80 százalékos hővisszanyerést biztosító szellőztető rendszerek és a természetes szellőzésű, nyitott átrium formájában kialakított mélygarázs, csak néhány példát jelentenek a sok környezetbarát megoldás közül, és illusztrálják a fejlesztés értékeit. 

Fotó: Rafal Chojnacki

Fotó: Rafal Chojnacki


Az új létestmény a város központi részén, a műemlékileg védett 19. századi központi pályaudvar közvetlen közelében épült. A tervezésnek így nemcsak a legoptimálisabb és legfunkcionálisabb forgalomirányítási rendszereknek kellett helyet adnia, hanem illeszkednie kellett az építészeti környezetbe is. A vasútállomás acélszerkezetének részét képező, jellegzetes áttört oszlopok és a perontető, amely egyben díszítő funkciót is betölt, egyedi építészeti arculatot kölcsönöz az alapvetően letisztult, modern pályaudvarnak. Lineáris, mégis organikus formái az egymásba fonódó fatörzsekre emlékeztetnek, és az egész épületnek könnyedséget kölcsönöznek.

 Fotó: Rafal Chojnacki
 

Megbízó: Lublini Városháza
Építészet: Tremend Architecture Studio | Web | Facebook | Instagram
Projekt: 2016
Kivitelezés: 2021-2023

 

Forrás: sajtóanyag 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Átadták Lublin új városi szimbólumát

Átadták Lublin új városi szimbólumát

Az egyik legrégebbi lengyel város pályaudvarát az ország legkörnyezetkímélőbb építészeti példái közé sorolják

Egy frissen kinevezett hollandiai főépítész első intézkedése

Egy frissen kinevezett hollandiai főépítész első intézkedése

Egy hátizsákkal és egy üres füzettel felkeresi Groningen lakóit.

Építészet 2020: Campus Kecskeméten

Építészet 2020: Campus Kecskeméten

Szecessziós áramkörök.

Hirdetés