Továbbgondolták az eredeti téglaépületet az érdi szakiskolánál, és minden igényt kielégítő bővítést vittek véghez, így a szeptemberi iskolakezdésre megújulva várja az intézmény a tanulókat. Erről szóló írásunkat a 192-es, 2024/4-es lapszámból közöljük.

2022-ben készült el Érden a Kós Károly Szakképző Iskola bővítésének első üteme Csillag Katalin és Gunther Zsolt tervei alapján. A 3h építésziroda meghívásos tervpályázaton nyerte el a megbízást. Koncepciójuk lényege az eredeti, hetvenes évekbeli téglaépület továbbgondolása volt, amely az eddig hiányzó közösségi terekkel és tanműhelyekkel korszerű, az intézmény mai igényeit kielégítő, de a régi értékeit is megtartó módon, kisebb városi univerzummá emeli az iskolát. Az elsődleges cél mellett az is fontos szempont volt, hogy a várossal való kapcsolat megerősödjön. Ezt a hozzáépítések tették lehetővé, az iskola telkén hosszában átfutó sétány két oldalán elhelyezkedő épületeket a magasban egy hídszerű elem kapcsolja össze.

Az első ütemben a kisebb, ma már alig használható építmények elbontása, az északi épületszárny megépítése és benne a régóta hiányzó aula, valamint a földbe süllyesztett tornacsarnok készült el. Most, 2024 tavaszán befejeződött a második ütem is, és felragyoghatott a teljes kompozíció: az L alakú régi téglaépülethez kapcsolódó, keresztirányban beékelődő szárny, amely műhelyeket, éttermet, tankonyhát, raktárakat, öltözőket foglal magába.

Élményszerűen teljesíti ki a tervezők eredeti vízióját, amely a régit megtartva és folytatva, egy komplex épületcsoport kortárs egységbe ötvözésével kelti új életre az iskolát. A teljes alaprajz négy udvart fog közre, mindegyik más célt szolgál: az első ütemben már létrejött az eredeti téglaépület és az új szárny közötti kisebb udvar és a tornacsarnok fölötti, pihenőkkel és növényekkel komponált tetőkert, most pedig megvalósult az új főbejárat előtti gyülekező-zsibongó udvar és a hídépítmény mögött egy tágas, oldallelátóval kiegészített sportudvar is. Ezzel az iskola élete új szintre lépett, a külső és belső terek együttese sokrétű használatot, az együttlét változatos formáit kínálják.

A műhelyházat és az iskolaépületet egy hídszerű elem kapcsolja össze, ebben kapott helyet a könyvtár

A második ütem leglátványosabb eleme a két párhuzamos szárnyat összekapcsoló kapumotívum, amelyben az iskola könyvtára kapott helyet. Hajlított fémlemez borítás vonul végig rajta, ipari jellege az iskola profiljára utal, és egyértelműen jelzi kortárs karakterét. A lamellasor fátyolként fedi el a második emelet magasságában hídként megfogalmazott könyvtár homlokzatát, majd folytatódik az egyszerű geometriával megfogalmazott műhelyházon is. A fémlemez-sor a mögötte nyitott ablakokon át beengedi a természetes fényt a belső terekbe, de árnyékolóként is jó szolgálatot tesz; hol átsejlik mögötte a felülről megnyitott tér, hol zárt kubust takar. Az egynemű, sötét tónusú burkolat így egyszerre zárt és nyitott, s azáltal, hogy mintegy végigfolyik az egymásba ékelődő két épületszárnyon, a folytonosságot hangsúlyozza. A város felé néző külső homlokzaton a fémborítást a felület mögé mélyen visszalépő ablakok törik meg, és a földszinten a műhelyház sarkai is egy nagyobb kimetszéssel nyílnak meg; ez a gesztus a város felé kínál kapcsolódást.

A továbbépítés a mai magyar építészetben – különösen a hetvenes évek architektúrájának megbecsülésével együtt – ritka jelenség. Meglátni egy régi, már nehezen használható épület értékeit, felismerni benne a mára érvényes lehetőségeket, és formaképzését továbbgondolva, anyaghasználatára kortárs válaszokat adva, folytatni, ami ott volt – ez a hozzáállás azt sugallja, hogy a tervezők nem csupán az épületben, hanem a város egészében gondolkodtak.

A műhelyházban korszerűen felszerelt tanműhelyeket alakítottak ki

Olyan iskolát adtak az itt tanuló mintegy 800 diáknak, amely nem nullázta le a tanulásuk eddigi helyét, hanem annak ortogonális szerkesztésmódját észszerűen folytatva, méltósággal és kreativitással teli terekbe foglalja a komplexumot. Ez a kis „város” a maga részleteivel, egyszerű, de látványos színeivel és formaképzésével megbecsültté teszi a szakipari tanulást, lehetőséget ad a diákoknak, hogy maguk fedezzék fel a racionális, ugyanakkor ötletes térkapcsolatok értékeit – építészeti eszközökkel bátorítja őket a lehetőségek kiaknázására.

Tervezés éve: 2016 – 2017
Átadás éve: 2024
Projekt nettó alapterülete: 9171 m2
C épület nettó alapterülete: 1474 m2

Vezető építész tervező: Csillag Katalin, Gunther Zsolt (3h építésziroda)

Projektvezető: Farkas Ádám
Építészmunkatársak: Garay-Kiss Dorottya, Novák Veronika, Boromissza Júlia, Csépke Tamás, Kiss Anna Sára, Rab Sarolta, Reményi Petra, Tari Krisztina, Tommaso Laezza

Tájépítész: Kapás Enikő

Megbízó: Érd Megyei Jogú Város Önkormányzata


További képek a cikk végén található galériában!
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Becsületbeli ügy

Becsületbeli ügy

Iskolabővítés Érden.

Sportcentrum Zürich mellett

Sportcentrum Zürich mellett

Az ABB „Kőbe zárt zene” sorozatának legújabb része a svájci Sportzentrum Kerenzerberget mutatja be

Korszerű városi hotelként kel új életre az egykori Pannónia Szálló épülete

Korszerű városi hotelként kel új életre az egykori Pannónia Szálló épülete

Hosszú hányattatás után végre megújul a századfordulós magyar építészet szecessziós gyöngyszeme 

Hirdetés