A MOME hallgatóinak kiállítása a Magyar Építészeti Múzeumban

Évtizedek óta alig vetül figyelem a második világháború utáni modern építészet egyik legjelentősebb szakmai centrumára, az Ipari Épülettervező Vállalatra (IPARTERV). A Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ (MÉM MDK) új kiállítóterének első kiállítása most ezt a sok ezer létesítményt számláló örökséget és a mögötte húzódó történeteket hivatott újra felfedezni. A MOME hallgatói által kurátorként rendezett „Ismeretlen IPARTERV – Egy tervezővállalat hőskora 1948–1970” nyolc szekcióra bomlik, amelyeket egy háromrészes cikksorozatban mutatunk be.


Nyolc tematikus részleg kísérletet tesz arra, hogy a hagyományos építészettörténeti megközelítéstől részben elszakadva, a társadalmi-kulturális összefüggésekre rávilágítva és a jelen aktualitásain átszűrve hívja fel a figyelmet az eddig „takarásban” rejtőzködő IPARTERV-örökségre. Az első válogatásban az IPARTERV építészei kerültek előtérbe, most a vállalathoz kapcsolódó sikertörténetről és a progresszív fotóműhelyről lesz szó. 
 


MI AZ IPARTERV SIKERTÖRTÉNETE?
Bálint Júlia

Ha ma meghalljuk az IPARTERV szót, először talán nem a kiváló épületek, építészeti megoldások és Kossuth- vagy Ybl-díjas építészek jutnak eszünkbe, hanem az a neoavantgárd képzőművészeti csoport, amelynek megalakulása két – az IPARTERV székházában – rendezett kiállítással indult 1968–1969-ben. Ugyanakkor az IPARTERV mint vállalat a hazai és nemzetközi építész szakma, az ipar, és az épületeket ma is használó emberek szempontjából kiemelkedő jelentőségű.

Az IPARTERV működésére jellemző volt a technikai progresszivitás, a nyitottság és a szakmai szempontok előtérbe helyezése, valamint a szocialista iparosítás pozitív vonásaként értelmezhető közösségi szemlélet. Ezt a működést támogatta a vállalatot övező tudatos kommunikációs propaganda, egyfajta sikerpropaganda, mely minden jelentős újításról, újfajta építészeti megoldásról és az ezeket követő elismerésről beszámolt vállalati kiadványaiban, a hazai és nemzetközi szaksajtóban, de még az olyan közéleti napilapokban is, mint a Népszava vagy a Népszabadság.

A vállalat által tervezett és épített épületek, illetve a tervezők számos díjban és elismerésben részesültek, és ezek évről évre egyre jelentősebbek lettek. A szakmai események a hazairól a nemzetközi színtérbe is átkerültek, a folyamatos dokumentálás hatására pedig kialakult egy „ideálkép” a vállalatról. Ez a kép eleinte a vállalat dolgozóinak tudatában alakult ki, később viszont az építész szakmára, sőt a közvéleményre és a rendszerváltás utáni időben a kollektív emlékezetre is kiterjedt.

 


A vállalat körül kialakított sikerpropaganda – ezt ma PR-nak neveznénk – négy témára osztható. Az első a vállalat és a dolgozók által elnyert hazai és nemzetközi díjak témája, melyeknek ma is van értékük és rangjuk mind szakmai, mind közéleti szempontból. A második téma a nemzetközi rangú eseményeken való részvétel, illetve azok hazai szervezése, melyek szakmai szempontból jelentősek. A harmadik téma a vállalat folyóiratain keresztül történő kommunikáció, melyet tudatosan Nyugatra is szántak, a negyedik pedig az exporttevékenység, ugyanis a hazai tervezéseken túl az IPARTERV számos külföldi épület tervezésében is szerepet vállalt. Ezek a kiállításon egy magazin formájában összegezték. 



FOTÓ-ARCHITEKTÚRA
Pokker Lili Nadin
 

Az IPARTERV 1949-es alapításától kezdve dokumentált archívuma a II. világháború utáni magyar építészeti és ipari fotográfia különleges emléke. 21 650 fekete-fehér albumokba rendezett kép alkotja, melyek ma már digitalizált formában is elérhetők a Modern Ipari Építészetért Alapítvány (MIEA) kezelésében. Az archív képeket alkotókhoz rendelni nehéz, ugyanis az IPARTERV Fotóosztályán a vállalat megalakulásától 1959-ig az archívumot gondozó Aczél Márta és Balassa Ferenc közösen fényképezett, majd utóbbit Bognár János váltotta, aki 1964-től egyedül dolgozott. Emellett a vállalat megbízására az MTI fotósai is készítettek képeket, ezek jellemzően beállított felvételek, az MTI-nél is dolgozó Balassa Ferenc, Seidner Zoltán és Fényes Tamás fotói. A kiállításon a fotográfiák válogatásából látható egy installáció. 

 


A kötött, dokumentatív jellegű témák ellenére a geometriai játék, az ismétlődő elemek sajátos ritmusa, a perspektívák és irányvonalak érzékletes megjelenítése művészi szintű fotográfiák születését is lehetővé tette. A fekete-fehér képek hangsúlyos fény-árnyék hatásai és az éles kontrasztok absztrakt kompozíciókká sűrűsödnek az éjszakai felvételeken. A modellfotók – az épületek, szerkezeti elemek vagy egész gyárkomplexumok kicsinyített másairól készült felülnézeti, a makett valós arányait érzékeltető képek – mellett jellemzők a modell horizontvonaláról vagy akár az alacsonyabbról készített, egy valódi épület közelében álló ember nézőpontjának illúzióját keltő képek.

A mai szemmel akár már komikusnak ható, előre megrendelt, életszerűtlen, beállított propagandafotók mellett pedig a munkások életét és a munkafolyamatot bemutató pillanatkép jellegű fotókat is találunk, amelyeknél a kompozíció már a fotós saját látásmódját tükrözi. Az építkezéseken készült képeken éles kontraszt figyelhető meg az emberi lépték és az ipari létesítmények monumentális méretei között, mely szinte érzékelteti a tervutasításos rendszer nyomását, az erőszakos iparosítás és a munkások helyzete között feszülő ellentétet. 

A kiállítás szerdától vasárnapig 10.00-18.00 között látogatható. Meghosszabbítva októberig!
Helyszín: MÉM MDK – Walter Rózsi-villa | Műhelytér (1071 Budapest, Bajza utca 10.)
Az időszaki kiállítótér megközelítéséhez kérje a Walter Rózsi-villa munkatársainak segítségét a jegypénztárnál.


Forrás: MOME 

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Feltáruló természet

Feltáruló természet

A soproni Lővérek uszoda Tompos Csaba tervezésében. Cikkünk az Octogon magazin 171-es (2021/7-es) lapszámából.

Tényleg érdemes tudni, ki volt Gio Ponti

Tényleg érdemes tudni, ki volt Gio Ponti

A FUGA kiállítása még januárban is látható és erősen ajánlott.

TOP TRIÓ | LAB5 architects

TOP TRIÓ | LAB5 architects

Új sorozatunkban mindig egy-egy általunk felkért építésziroda fejti ki a véleményét három kedvenc épületéről – építészek építészekről.

Feltáruló természet

Feltáruló természet

A soproni Lővérek uszoda Tompos Csaba tervezésében. Cikkünk az Octogon magazin 171-es (2021/7-es) lapszámából.

Tényleg érdemes tudni, ki volt Gio Ponti

Tényleg érdemes tudni, ki volt Gio Ponti

A FUGA kiállítása még januárban is látható és erősen ajánlott.

TOP TRIÓ | LAB5 architects

TOP TRIÓ | LAB5 architects

Új sorozatunkban mindig egy-egy általunk felkért építésziroda fejti ki a véleményét három kedvenc épületéről – építészek építészekről.

Feltáruló természet

Feltáruló természet

A soproni Lővérek uszoda Tompos Csaba tervezésében. Cikkünk az Octogon magazin 171-es (2021/7-es) lapszámából.

Tényleg érdemes tudni, ki volt Gio Ponti

Tényleg érdemes tudni, ki volt Gio Ponti

A FUGA kiállítása még januárban is látható és erősen ajánlott.

TOP TRIÓ | LAB5 architects

TOP TRIÓ | LAB5 architects

Új sorozatunkban mindig egy-egy általunk felkért építésziroda fejti ki a véleményét három kedvenc épületéről – építészek építészekről.

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1