A 17. Velencei Építészeti Biennálé Magyar Pavilonjának kiállítása december 10-től látható a Ludwig Múzeumban.

2021. november 21-én befejeződött a 17. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennále. A Magyar Pavilon kiállítását a hazai közönség Velence után Budapesten is láthatja, a Ludwig Múzeumban december 9-én lesz a kiállítás megnyitója. A 12 budapesti háború utáni épületet és 12 építésziroda ezekre adott reflexióját bemutató tárlat 2022. január 16-ig lesz látogatható.

 

 

Az eredetileg 2020-ra tervezett rendezvényt a pandémia miatt idénre halasztották. A több mint 6 hónapig tartó kiállítást idén 300 ezer látogató kereste fel, ez meghaladja a 2018-as kiállítás számát. Idén is jelentős – mintegy 32% – volt a fiatal (26 év alatti) látogatók aránya.

Roberto Cicutto, a Biennále új elnöke a zárás alkalmából kiemelte, a rendezvény idei sikere mögött – túl a számokon – annak megértése áll

„ a kultúra nem egy járulékos eleme az emberek életminőségének, hanem nélkülözhetetlen ahhoz, hogy teljességében megértsük azt, mi történt a világgal az elmúlt két évben (és nem csak akkor)”.

Bár néhány állandó pavilonnal rendelkező ország (Ausztrália, Csehország, Szlovákia, Venezuela) a pandémia miatt távol maradt, a kiállításon így is 60 ország vett részt. Három ország – Grenada, Irak, Üzbegisztán – első alkalommal szerepeltek. A How will we live together?  címet viselő központi kiállításra – melynek főkurátora Hashim Sarkis építész volt – 114 építész kapott meghívást.

A legjobb nemzeti pavilonnak járó Arany Oroszlán-díjat az Egyesült Arab Emirátusok Wetland projektje nyerte el, a főkurátori kiállításon a legkiemelkedőbb résztvevőnek járó díját pedig a raumlaborberlin (Németország) kapta. Életműdíjjal ismerték el a spanyol építész és teoretikus, Rafael Moneo munkásságát. Idén egy speciális „in memoriam” Arany Oroszlánt is kiosztottak, melyet Lina Bo Bardi (1914-1992), a brazil modernizmus egyik legjelentősebb alakja kapta.

Hashim Sarkis főkurátor úgy értékelte, hogy

„a globális bizonytalanság még erősebbé tette ezt a Biennálét, még aktuálisabbá és még sürgetőbbé tette a kérdést, némi iróniát is hozva magával: „Hogyan fogunk, együtt élni?”. A pandémia éve nem csak veszteség, de nyereség is volt. A járvány időt adott nekünk, hogy elgondolkodjunk és együtt dolgozzunk”.

A Magyar Pavilon kiállítása – melynek kurátora Kovács Dániel, kurátori team-jét pedig a Paradigma Ariadné építészei, Csóka Attila Róbert, Molnár Szabolcs és Smiló Dávid alkotják – Othernity – Modern örökségünk újrakondicionálása címmel nemzetközi együttműködésben valósult meg: 12 emblematikus budapesti modern épület újragondolására 12 közép- és kelet-európai építésziroda adott újszerű választ. A kiállítás a főtémához kapcsolódva a 20. század második feléből származó épített örökségünk jelentésére, sorsára fókuszálva egy olyan globális problémát, a modern építészeti örökség politikai, társadalmi, de fenntarthatósági szempontból is izgalmas témáját dolgozta fel, amely a régiónkat különösen foglalkoztatja.

 

 

Az Othernity a Magyar Pavilon történetének első, széleskörű nemzetközi együttműködésen alapuló kiállítási projektje, amelyet 2019-ben egy budapesti nemzetközi workshop készített elő. Az egyes épületekhez kapcsolódó 2020-21-es felvezető budapesti programok után idén augusztusban a Curators Collective Midissage program részeként a Magyar Pavilonban két beszélgetésre került sor, melynek résztvevői a feltörekvő kelet-közép-európai építészirodák közötti, illetve a nemzeti pavilonok közöti együttműködés lehetőségeit vitatták meg.

„A visszhang és fogadtatás alapján úgy ítélem meg, hogy jól döntöttünk amikor ezt a projektet választottuk ki a velencei szereplésre. A kiállítás egyszerre mintaszerű kollaboratív gyakorlat, örökségvédelmi kutatás és kortársi reflexió, amely egy nemzetközileg is releváns kérdést helyezett a középpontba, és friss vizuális formanyelvvel párosult.” – összegezte Fabényi Julia nemzeti biztos, a kiállítást szervező Ludwig Múzeum igazgatója. 

A Biennálén idén a Lengyel Pavilon Trouble in Paradise projektjében is szerepeltek magyar kiállítók, nevezetesen a GUBAHÁMORI iroda projektje. Az Olasz Pavilon „CITY X Venice” virtuális szekciójában pedig Bachman Gábor építész kapott meghívást.

 

 

Kiállítók:
A-A Collective (Lengyelország / Dánia / Svájc), Architecture Uncomfortable Workshop (Magyarország), b210 (Észtország), BUDCUD (Lengyelország), KONNTRA (Szlovénia / Észak-Macedónia / Horvátország), LLRRLLRR (Észtország / Egyesült Királyság), MADA (Szerbia), MNPL Workshop (Ukrajna), Paradigma Ariadné (Magyarország), PLURAL (Szlovákia), Vojtěch Rada (Csehország), Studio Act (Románia)

Nemzeti biztos: Fabényi Júlia
Kurátor: Kovács Dániel
Kurátori team: Csóka Attila Róbert, Molnár Szabolcs, Smiló Dávid

 

Az Othernity 2021. december 10. és 2022. január 16. között látható a Ludwig Múzeumban.

További információk a projekt honlapján.

 

Othernity | Web | Facebook | Instagram

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Templom vagy rakétakilövő?

Templom vagy rakétakilövő?

Séta a KÉK-kel a Külső-Kelenföldi Református Templomhoz.

Con-nect-ed-ness: a vízrendszer, ami összeköt – a 17. Velencei Építészeti Biennálé Dán Pavilonja

Con-nect-ed-ness: a vízrendszer, ami összeköt – a 17. Velencei Építészeti Biennálé Dán Pavilonja

A dán alkotás arra hívja fel a figyelmet, hogy az építészet láthatóvá teheti a láthatatlant, és szoros kapcsolatot hozhat létre az emberek és a Föld elemei között.

Építészetről és kánonról - Mit gondolnak a kurátorok a 17. Velencei Építészeti Biennálé magyar anyagáról?

Építészetről és kánonról - Mit gondolnak a kurátorok a 17. Velencei Építészeti Biennálé magyar anyagáról?

Hamarosan megjelenő print kiadványunk interjújából szemezgettünk.

Hirdetés