Nyaraló Szigligeten
 

Szigliget Badacsony felőli hegyoldala mára sűrűn beépült. A rókarántói kápolna felé vezető út mellett az egykori szőlőültetvények helyén egymás mellett sorakoznak a hétvégi házak. A zavaros formaképzésű épületsoron egyből szembe tűnik az egyik, látszólag újépítésű ház tiszta tektonikus rétegzettsége. A hegyoldalba süllyesztett kőfalazatú pince felett szinte lebeg a tetőtér ácsszerkezetét kirajzoló légies forma. A tervező, Rigó Bálint két legendás építész, a nemrég 91 évesen eltávozott  Vadász György és a fiatalon elhunyt Basa Péter nyomában haladt. Cikkünk eredetileg az OCTOGON 189-es, 2024/1-es lapszámában jelent meg.

Ez a térbeli rétegzettség ugyanakkor a ház időbeli dimenzióihoz is közelebb vezet, és egy drámai történet rajzolódik ki. A ház kőfalai ugyanis még a nyolcvanas évek végéről tanúskodnak, amikor a szőlővel sűrűn beültetett hegyoldalba a mai tulajdonosok egy pincegádort építettek.

A tervezésre Vadász Györgyöt és fiatal munkatársát, Basa Pétert kérték fel, akik már ekkor gondoltak a későbbi továbbépítésre és a dongaboltozat vállainál pilléreket helyeztek el. A különös kőkonstrukció néhány évig állt ebben a formában, majd a kilencvenes évek elején elkészült a tervezők által elképzelt második ütem is. A pillérekre acélgerendát fektettek és egy nádfedésű fedélszéket helyeztek rá. Ebben a térben alakították ki a lakhatáshoz szükséges helyiségeket. A két szint önállóan működött, nem volt belső téri kapcsolat.

A tervezők talán ismerték Preisich Gábor közeli, szintén Szigligeten felépült nyaralóját, amely a hatvanas évek jellegzetes kísérletező formavilágú balatoni alkotásává vált. A nádfedeles, kunyhószerű építmény a földtől elemelve lábakon áll, alatta szabadon használható átmeneti térrel. A képlet hasonló, de Vadászék a hegyoldalban egy pincegádor fölé helyezték az önálló tetőformát. Ez az elemelt helyzet elsősorban az építési periódusok elkülönítéséből fakadt, de jó eszköznek bizonyult a hagyományos beépítés és a kortárs átirat közti finom különbségtételre is. A szerkesztés a szőlőbeli hajlék fogalmát értelmezte tovább, de már egy komplexebb funkcióval és méretbeli léptékváltással. Két évtizeddel később azonban egy tűzvész következtében a nádfedeles tetőtéri szint teljesen leégett. A kőboltozatú pincetér megmenekült ugyan, de a tulajdonosok nem a korábbi állapotot szerették volna visszaépíteni.


Az időközben átalakuló életformához igazodva már a két szintet összekapcsolva képzelték el az épület újraértelmezését. A tervezésre Rigó Bálint fiatal építészt kérték fel, aki ezzel egyidőben az építőművészeti doktori képzését végezte, és Svájcban szerzett építésztervezői tapasztalatokat. Ez a különböző kulturális tapasztalatokból táplálkozó, rétegzett alkotói szemlélet az új épület tervében is megjelenik. Egyszerre van benne a hazai építészet érzékeny helyértelmezése és a svájci kultúra tiszta tektonikus gondolkodása. A tervek elkészítéséhez Rigó Bálint az eredeti terveket jegyző Vadász György (akkor még élő) jóváhagyását is megkapta. 

A kiindulást a tűzvész után hátramaradt pince helyzete és a támfalak rétegzettsége jelentette. Ahogy a tervező fogalmaz, egyfajta „as found” talált tárgyként jelent meg számára a hegyoldalban a kőboltozatos tér. Az eredeti tömegformát – az előírások miatt is – részben megtartva, de az új térhasználati igényekhez igazodva alakította ki a koncepciót. A szándék egy „védelmet nyújtó nyugodt tető” elhelyezése volt. A ház térbeli rétegzettségében ugyanakkor a karakteres horizontális irányultság mellett új vertikális kapcsolatokra is szükség volt. Új elemként bekerült egy hengeres lépcsőelem, miközben mellette megmaradt a tűzvészt túlélt kandallókémény. A földszinti teret kiszabadította a korábbi tagoltabb struktúrából, az így létrejött tágasabb nappali tér előtt pedig a homlokzati falat felnyitotta. A korábbi szűkös körablakok helyett már teljes szélességében üveg felülettel tárul fel a panoráma a Tapolcai-medence felé. Ez az átalakítás a kőboltozat külső megjelenésének is tisztább képet adott. A korábbi homlokzati falakat kibontva teljes keresztmetszetében kirajzolódik a donga íves vonala. Az új szerkezetek és a korábbi kőfalazatok kapcsolata mintha egy műemléki tervezés finom időbeli megkülönböztetését mutatná. 


Mindegyik szinten meghatározó a belső tér átláthatósága. A földszinti összefüggő konyha-nappalit a kandalló és a csigalépcső térbe állított elemei tagolják. A csigalépcsőn felérve az emeletre egyből feltárul a Badacsony páratlan panorámája. A nagy belmagasságú nappali az előtte húzódó lodzsával összekapcsolódó egységes teret alkot. Bár a Badacsony és a körülötte kirajzolódó vulkanikus kúpok uralják a belső térből feltáruló látványt, tekintetünk folyamatosan keresi a tó felé fordulás lehetőségét. Épp ezért a nagyvonalú tetőformát felnyitva egy oldalsó lodzsa-tér alakult ki a fedél kontúrjában.

A tervező számára fontos volt, hogy intuitívan is olvasható legyen a ház. Ez a szándék a téralakításban és a részletképzésben egyaránt megjelenik. Az emeleten a kilátás felé felnyíló lakótér körül hálószobák és fürdő helyezkedik el. A hegyoldal felé a hálószobák felett még egy további galériatér kialakítása is lehetségessé vált. A tetőtér ácsszerkezete az egész felépítmény karakterét meghatározza. Az egymásra rakott szerkezeti rétegek nincsenek elburkolva, az építés logikája leolvasható a ház nézeteiről.

Ahogy közelebb kerülünk az épülethez, rétegről rétegre tárul fel a ház logikus konstrukciója. Ez a rétegzettség ugyanakkor nemcsak a szerkezeti megformáltságban, hanem összetett jelentésrétegeiben is kirajzolódik. A nyaralóépítészet sajátja az egyszerűség, visszatérés a konstruálás alapjaihoz. Erre érzett rá a tervező, amikor a környezetre jellemző romantikus formálás helyett a ház tektonikus rétegzettségében találta meg az újrakezdéshez a formai kifejező erőt.

 

Építés éve: 1990-1994, 2021-2023
Eredeti tervező: Vadász György, Basa Péter
Építész: Rigó Bálint
Telekterület: 1939 m2
Statikus: Madaras Koppány

Az OCTOGON legújabb lapszáma mától a polcokon: hagyományainkhoz híven év elején az épületfelújításokra és a műemlékvédelem témakörére fókuszálunk. Az elmúlt időszak kvalitásos felújításairól, többek között a Lánchíd megújulásáról (CÉH Zrt./FŐMTERV), a Jáki Szent György-templom felújításáról...

Magazinunkra itt lehet online előfizetni.

2024/1 189. lapszám - Octogon

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Az újrakezdés rétegei

Az újrakezdés rétegei

Nyaraló Szigligeten
 

Modernkori Wunderkammer szarvasbogárral és hegesztő maszkkal

Modernkori Wunderkammer szarvasbogárral és hegesztő maszkkal

Liszkay Lilla fotográfus különleges „házi univerzuma” a TELEP Galériában.

Hotel Experience | Partizan Architecture

Hotel Experience | Partizan Architecture

Danyi Balázsnak az OCTOGON magazin 176-os (2022/4-es) lapszámában megjelent képesszéje a Partizan Architecture által tervezett Flow Spaces és Hotel Noble enteriőrjét tárja elénk – világos és sötét világok anonimitása az ideiglenesség és maradandóság jegyében.

Hirdetés