Babaház

A változó veszprémi óváros apró csodái.

Hogy Veszprém három év múlva milyen sikeresen mutatkozik majd be Európa kulturális fővárosaként, az nagyban függ a működő városi terek megteremtésértől is. Ennek az egyik állomása a szeptemberben megnyílt KUNSZT!, amely designbolt, galéria, közösségi tér és kávézó is egyben. Cikkünk az OCTOGON magazin 172-es (2021/8-as) lapszámából.

 

 A sarokpozícióban lévő pult köti össze a kontrasztosan elválasztott két funkciót

Köszönhetően a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa programnak, a város egységesíteni kívánja a belvárosi utcaképet. A program olyan vállalkozások létrejöttét támogatja, amelyek hozzájárulnak a városi terek miliőjének javulásához. Évek óta üresen álló, vagy nem megfelelően kihasznált üzlethelyiségeket igyekeznek olyan funkciókkal megtölteni, amelyek eddig hiányoztak a város palettájáról, és hozzásegítik Veszprémet, hogy európai rangú kulturális-turisztikai célpont legyen. Ennek egyik kitűnő példája a Tóth Andrej képzőművész által megálmodott és megvalósult KUNSZT!, amely a VEB2023 EKF támogatásával jött létre.

A KUNSZT! galéria és Bisztró Veszprém egyik legpatinásabb épületének földszintjén nyílt meg szeptemberben. Az Óváros téren álló Rosenberg-ház 1913-ban készült el, építtetője dr. Rosenberg Jenő, Veszprém egykori tisztifőorvosa. Ganz Lajos és Reiner Dezső az alapító Kós Károly meghatározó befolyása alatt működő „Fiatalok” csoportjának követőiként a magyar népi építészet stílusában tervezték meg a házat. Az emancipálódott zsidó Rosenberg maga is hitt a – szecesszióval megtámogatott – magyar népi építészet és motívumok identitáserősítő erejében, és ez a meggyőződés akkor még korántsem számított egyedinek. A ház finom arányai, a homlokzat és a portál négyzethálós szerkezete, jellegzetes díszítései, ornamentikái és visszafogott színvilága mind-mind igen nívós tervezői koncepcióról árulkodnak, akár a kor leghíresebb alkotásaival is felvehette volna a versenyt.
 


Katók Edit és Berecz Tamás vezette építész stáb is a legnagyobb tisztelettel közelített ezekhez a hagyományokhoz az átalakítás során. A portál acélkékje, a homlokzat pasztellessárgája, a tető vörösesbarnája, a motívumokkal gazdagon megrakott épület az ablakok közötti ornamentális díszekkel és geometrikus formákkal, valamint a kompozíció arányrendszere köszön vissza a KUNSZT! felújított és feliratokkal kiegészített portáljában és belső tereiben. Ez különösen lényeges szempontként jelent meg tervezési folyamatban, hiszen az Óváros tér egyik meghatározó épületének állapotára a méltatlan jelző illett leginkább. A korábbi bérlő pékséget működtetett a ház földszintjén. Az ablaknyílásokat teljesen elfalazta, a belső tereket kis kuckókra osztotta, de még az állítólag minőségi gépészetet is teljes egészében újra kellett tervezni és cserélni.

 A galéria rész koncepciója a flexibilitás volt, a mobiliák workshop berendezésként is működnek

A tervezés kiindulópontja egyrészt a ház múltja a maga színességével és gazdagságával, másrészt a funkciói kettőssége: kávéház és design shop. A színek tér- és hangulatformáló szerepe szembeötlő. Általában is jellemző, hogy a színesség, a többféleség szinte mindent meghódít. Ma már mintha a sok is kevés lenne, mondja az építész tervező, Berecz Tamás.

A példaként említett, a színváltásokat szépen lekövető egyedi tervezésű cementlap-burkolat, ami az épület kézműves jellegét volt hivatott továbbörökíteni, sajnos a határidők szorításában nem valósulhatott meg, ahogy a kiválasztott mobiliák jó részét sem tudta a gyártó időre elkészíteni. A terv szerinti bútorzat egyedül a designshopba készült el. Kényszerű kompromisszum tervezői részről, de a döntést az üzemeltető hozza meg, amivel haszontalanság vitába szállni. A belső terek színezése – kék és a fehérre pácolt burkolati elemek – a ház külső homlokzatával mutat hangsúlyosan kontrasztos párhuzamot.
 

A bemutatófal a kiállított tárgyakhoz alakítható

Az égőkorall szín ötlete Tóth Andrejtől származik, aki egy olyan helyet kívánt létrehozni, ahol a designerek méltó körülmények között mutathatják be alkotásaikat, és tarthatnak workshopokat és kiállításokat. Ez a vállalás határozottan sikerültnek mondható a hasonlóan csekély volumenű beruházásokat egyöntetűen sújtó hátrányoktól eltekintve. Az aprólékosan kidolgozott részletek, a burkolatnak az arculathoz igazodó íves mintái, a praktikus ötletek sokasága mind-mind a tervezői alaposságról és az egységes összhatás megteremtése iránti figyelemről árulkodnak. Veszprém nem csupán külsejében, de lényegét illetően is olyan központtá válhat, amely sokkal jelentősebb ígérettel bír akár a lokális súlyához képest is.

 

Tervezés és magvalósítás: 2021
Nettó alapterület: 160m2
Vezető tervezők: BERECZ TAMÁS DLA, KATÓK EDIT
Tervező építészek: TÓTH EMESE, RAINER ANNA



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Fény, fénytörések, optikai hatások

Fény, fénytörések, optikai hatások

Borkovics Péter üvegművész és Bullás József festőművész kiállítása Veszprémben.

Családi ház a veszprémi sziklák alatt

Családi ház a veszprémi sziklák alatt

A Veszprémi Építész Műhely egy műemlék épület maradványainak felhasználásával tervezett családi házat.

Portugál kisváros Veszprém nyomában

Portugál kisváros Veszprém nyomában

A portugáliai Faro 2027-ben lenne Európa Kulturális Fővárosa.

Hirdetés