Az év végéhez közeledve Martinkó József, az Octogon magazin főszerkesztője kiemelt 10 meghatározó építészeti projektet a 2021-ben megjelent lapszámokból. Ezúttal íme a Kovács Csaba által tervezett zánkai üdülőház, amelyet korábbi cikkünk újraközlésével idézünk fel.

Hirdetés

Le lehet-e írni ma egy házról szakmai lapban azt, hogy szép? A szép kiüresedett jelzővé vált a művészetről folyó diskurzusban, a szakma valami szofisztikáltabbat, elvontabbat, filozofikusabbat vár, többnyire olyat, amit a laikus meg se ért. Márpedig Kovács Csaba Zánkán felépült üdülőháza szép. Egyszerre magas minőségű szakmai teljesítmény, és mélyen humánus emberi lakótér. Cikkünk az OCTOGON 168-as lapszámából.
 

A szerencsés adottságoknak köszönhetően egyszerre három, egymás melletti, ám egyenként elég keskeny vízparti telket sikerült megvennie a tulajdonosnak. Így a több tömegre tagolt együttes kényelmesen elfért a területen, és a szűkebb-tágabb környezet – a kert, gyümölcsös, ősfák, nádas és a tó - is szerves részévé tudott válni az élménynek.

Az eredetileg a telkeken található, átlagos régi nyaralóépületek egyetlen értéke a Balatonon tájspecifikusnak tekinthető kőanyag volt, amit hol lábazatként, hol terasz, vagy falburkolatként alkalmaztak az amúgy kevéssé igényes épületeken. Ezt a követ használták fel az egyszerű, nyeregtetős tömegek homlokzatának burkolására, téglával vegyesen. Az izgalmas homlokzati textúra azonban nem öncélú, a durva köveket ugyanis nem akarták vágni, így a derékszögű keretek és kávák  kisebb elemekből, téglából falazódtak. Kezdettől megegyezés volt a tervező és a megbízó között, hogy a teherhordó falak belülről látszó bontott téglából épülnek, a tégla így visszaköszön a homlokzaton is. 

Ez a tervezési metódus: karakteres építészeti döntés, az abból adódó kihívásokra adott szabatos, aprólékosan kidolgozott műszaki válasz, illetve a megoldás esztétikailag kifogástalan építészeti gesztussá emelése az épület egészére jellemző. Végtelenségig lehetne sorolni a példákat, a logikus, de kényelmes, izgalmas térkapcsolatokatt és átlátásokat nyújtó alaprajztól a rafináltan egyszerű homlokzatokon át a taktilisan érzéki részletekig.
 


A két nyeregtetős, archetipikus házformából és az őket összekötő, zöldtetős nyaktagból szerkesztett épület tömege a belső elrendezés tükre: az egyik házban a dupla belmagasságú, látszó fedélszékes, tágas konyha-étkező, a másikban két szinten a fürdőszobás hálóblokkok, az összekötő lapostetős részben a bejárat és a nappali kapott helyet. A sokféle izgalmas térhatást kínáló házon végigvonul az egységes anyaghaszálat és a következetes részletképzés: bontott tégla és világos, meleg színű fa, az eltérő anygú vagy geometriájú szerkezetek – fal és nyílászáró, beépített bútor és fal, fal és mennyezet – finom hornyokkal kialakított, síkbeli találkozása.

A fény az épület hatásának alapvető eleme, a szofisztikált ablakosztás révén mindig más és más, olykor meglepő, olykor magától értetődő helyekről érkezik, deríti fel a belső teret és vág utat a külvilág felé. Nagyon finom és szintén következetes építészeti gesztus a nyílászárók fölötti áthidalók kialakítása, amelyek a homlokzaton és a belsőben is csak egy-egy vékony, antracitszürke acéllemezként jelennek meg – képzeljük most gyorsan magunk elé a csomópontot és annak változatait a különböző falburkoló anyagokkal és felületekkel; már maga a rajz is érzéki-esztétikai élménnyel kecsegtet. 

Mindhárom épületrész kifelé zárt, a kert felé nagy üvegfelületekkel nyitott. A konyha-étkező fával burkolt, a kert felé tölcsérszerűen táguló, intim teraszban folytatódik, a nappali teljes üvegfelülettel nyílik a helyzetéből adódó félátriumba, a kertre tájolt szülői hálóban pedig az ággyyal szemben nem a TV kapott kiemelt helyet, hanem egy óriási, fekvő helyzetű ablak, melyen át a gyümölcsfákon túl hajladozó nádast, és a kerten olykor átsétáló vízimadarakat monitorozhatjuk.

    

Az erős koncepció párosítása az áramló, meglepetéseket okozó térrel, keresztül kasul cikázó fénnyel, a meleg anyagokkal és játékos megoldásokkal kiemeli a házat a hazai építészet sokszor fájóan didaktikus koncept-artjának szintéről, fel, emberi magasságba. Az építészeti gondolat csak a tervező építészre tartozik, nem kérhető számon a felhasználótól annak pontos  dekódolása: egy ház akkor bravúros, ha a belépő pusztán annyit érez: jó itt lenni.

 

Tervezés: 2015-2017
Megvalósítás: 2016-2018
Nettó alapterületek:
Ház: 470 m2
Tároló: 92 m2
Generáltervező: NARTARCHITECTS
Építész, belsőépítész vezető tervező: KOVÁCS CSABA
Építész, belsőépítész társtervező: POÓS TAMARA
Építész, belsőépítész munkatársak: BARTHA ISTVÁN, GERSE DÁNIEL, GYURIS ESZTER, MÁTÉ TAMÁS, ONIS RICCARDO, SÁRDI KRISZTINA, TÓTH KITTI, VASS-EYSEN ÁRON
Kert- és tájépítész tervező:
VINCZE ATTILA



A teljes cikk a képgalériával ITT olvasható. 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Két fiatal magyar építész munkáját ismerték el Europe 40under40 Awards 2020 díjjal

Két fiatal magyar építész munkáját ismerték el Europe 40under40 Awards 2020 díjjal

Deilinger Tamás és Domokos Balázs, a Group Dyer vezető tervezői kapták a díjat.

Elveszett reneszánsz freskókra bukkantak az Uffizi Képtár bővítése során

Elveszett reneszánsz freskókra bukkantak az Uffizi Képtár bővítése során

A műveket a vakolat alatt fedezték fel az építőmunkások.

Hirdetés