Galvani körút helyett forgalomcsillapítást! címmel fogalmazott meg követelést a Kiserdővédők Akciócsoport.

A Kiserdővédők Akciócsoport leadta a Miniszterelnökség belvárosi székhelyén, valamint a Főpolgármesteri Hivatalban a Galvani körút helyett forgalomcsillapítást! című követelését, valamint a felhívásukra beérkezett, a járványhelyzet miatt nehezített körülmények között gyűjtött több ezer aláírást. A petíciót a covid miatti biztonsági intézkedéseknek megfelelően csak néhány tag képviseletében adták át az illetékeseknek.

„A Kiserdővédők álláspontja egyértelmű: a Galvani hídhoz kapcsolódó úthálózat alternatívái a mai napig nincsenek megfelelően kitárgyalva, nincsen egyetértés a kerületek, a főváros, a Budapest Fejlesztési Központ és a civilek között – áll a petícióból. – A Budapesti Közfejlesztések Tanácsa által 2020 decemberére kihirdetett döntési határidő így nem tartható: bármilyen döntést hozni most elhamarkodott lenne.”

A civilek továbbá követelik, hogy a további útépítések és az autós forgalom fejlesztése helyett a Főváros és a Budapest Fejlesztési Központ a radikális forgalomcsökkentésre koncentráljon, mint költségkímélő, levegőszennyezést csökkentő, élhető várost megerősítő irányra. 

„Ennél kevesebbre törekvés, főként covid idején, a lakosság egészséges környezethez való jogát sérti. A belváros tehermentesítését nem lehet a külvárosok kárára megvalósítani! Azt, hogy Dél-Pestet terhelnék háromszoros forgalommal, azt nem egy felelősségteljes, hanem egy konfliktusokhoz vezető lépésnek tartjuk.”

A Kiserdővédők kezdeményezéséhez új szövetségesként csatlakozik az újbudai KörTér - Környezettudatosak tere Újbudán nevű civil csoport is, akik az új Duna-híd beruházásban a budai oldali érintettségük folytán egyetértenek a Kiserdővédők céljaival, sőt a kampányukkal párhuzamosan, de attól függetlenül önálló kezdeményezésként nyílt levélben is fordultak Karácsony Gergelyhez, Gulyás Gergelyhez, Vitézy Dávidhoz és Fürjes Balázshoz. Levelükben a budai oldalon és Csepelen megvalósítandó tervekkel kapcsolatos hatástanulmányok bővebb kifejtését és a lakosság véleményezésbe való bevonását kérik a döntéshozóktól. 

A KörTér civiljei szerint „Dél-Buda nem az agglomerációból érkező autósok és a teherforgalom átmenő autópályája, hanem sok ezer ember lakóhelye!”

Jóval nagyobb forgalom Budapest déli részén

Az új Duna-híd (korábbi nevén Galvani híd) kormányzati beruházás döntéselőkészítő tanulmányban a kormányzat által megbízott Budapest Fejlesztési Központ (BFK) a tervezett új híd a pesti oldali levezetéséhez kapcsolódóan hat nyomvonal lehetőségét mutatja be, ezen felül érintőlegesen, de kitér arra, hogy ha a Kormányzat (mint Beruházó) és a Fővárosi Önkormányzat közötti korábbi megállapodás alapján 2020. december 31-ig az egyeztető, döntéselőkészítő és koordinációs fórumon, azaz a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsán (FKT) nem egyeznek meg közösen a hat felkínált nyomvonal közül abban az egyben, amit majd pár év múlva megvalósítanak, akkor életbe lép a +1-es megoldás.
A +1 megoldás lényege, hogy a Galvani hidat megépítik, de a pesti oldalon levezető új útpályákat nem építenek: vagyis az új hídon érkező többletforgalom a létező, de már ma is borzasztóan leromlott és túlterhelt úthálózatra érkezik. 

„Akár a hat nyomvonal valamelyike, akár a +1-es megoldás lép életbe, egy biztos: a jelenleginél háromszor nagyobb forgalom érkezik a dél-budapesti területekre – írják a civilek. – Ez a forgalomszám egyértelműen megmutatja, hogy a döntéselőkészítő tanulmányban nem a 2015-ben elfogadott Balázs Mór Tervben meghatározott és vállalt, csökkentett forgalmi számokkal dolgoztak.”

Ezért az aláíróívekkel együtt a döntéshozókhoz eljuttatott petícióban a Kiserdővédők Akciócsoport azt kéri, hogy a decemberi FKT ülésen olyan döntést hozzanak az erre hivatottak, amely az új Duna-híd beruházásban végrehajtja a Balázs Mór Tervben foglalt, Budapest egészének forgalomcsillapítását célzó intézkedéseket, és ezzel együtt olyan megoldást kínáljanak a csillapított forgalom elvezetésére, ami nem igényli a hídhoz kapcsolódó új utak építését, és nem is növeli a külső kerületek forgalmát, ezáltal a lég- és zajszennyezését sem.

A civilek szerint nem fogadható el ugyanis, hogy a belváros tehermentesítését úgy oldják meg, hogy azzal a Kiserdőt, valamint a környezetében élő 25 000 ember egészségét veszélyeztessék a pesti oldalon, ahogy Dél-Buda sem az agglomerációból érkező autósok és a teherforgalom átmenő autópályája, hanem sok ezer ember lakóhelye! 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Civil tiltakozás a Galvani körút ellen

Civil tiltakozás a Galvani körút ellen

Galvani körút helyett forgalomcsillapítást! címmel fogalmazott meg követelést a Kiserdővédők Akciócsoport.

Eldőlt: megépül a Galvani híd

Eldőlt: megépül a Galvani híd

Három jelenlegi híd terhelését is csökkentheti majd a Dél-Budát Dél-Pesttel összekötő új.

Civil tiltakozás a Galvani körút ellen

Civil tiltakozás a Galvani körút ellen

Galvani körút helyett forgalomcsillapítást! címmel fogalmazott meg követelést a Kiserdővédők Akciócsoport.

Eldőlt: megépül a Galvani híd

Eldőlt: megépül a Galvani híd

Három jelenlegi híd terhelését is csökkentheti majd a Dél-Budát Dél-Pesttel összekötő új.

Civil tiltakozás a Galvani körút ellen

Civil tiltakozás a Galvani körút ellen

Galvani körút helyett forgalomcsillapítást! címmel fogalmazott meg követelést a Kiserdővédők Akciócsoport.

Eldőlt: megépül a Galvani híd

Eldőlt: megépül a Galvani híd

Három jelenlegi híd terhelését is csökkentheti majd a Dél-Budát Dél-Pesttel összekötő új.

Hirdetés
2025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1