Gemov Nikolett diplomamunkája a KREA Design Iskola belsőépítész-enteriőrtervező szakán.
A KREA Design Iskola belsőépítész-enteriőrtervező szakán a 2020/2021-es tanévben végzett hallgatók közül alább Gemov Nikolett diplomamunkáját ismerhetik meg, aki egy komoly társadalmi problémát: korunk digitális „megszaladásának” jelenségét vette lapul. A tervet a hallgató leírásában közöljük.
Egy egyre nagyobb figyelmet igénylő társadalmi probléma, nevezetesen a fiatal generációk digitális függése és annak következményei indított el a tervezés útján. Egy olyan területet képzeltem el a szigetre, ahol a hidat átlépve ki van zárva a digitális világ. Ebből adódóan diplomatervezésem témája egy digitális detox tábor, amely a fiatal korosztály, különösen a közösségi média negatív hatásainak erősen kitett gyerekek számára ad lehetőséget közösségi élmények és programok által az online térből való kiszakadásra és az offline térbe való visszakapcsolódásra.
Koncepció | A tervezés elején elsősorban meg kellett szabnom azokat a funkciókat, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a közösségem igényei választ találjanak, legyen az pihenés, étkezés, szórakozás, kikapcsolódás vagy tanulás. Ezt követően arra kellett megoldást találnom, hogy hogyan szólítom meg és tartom meg közösségem figyelmét, akik egy ingerekkel teli színes világban töltik idejük nagy részét. Ehhez egy olyan design koncepciót alakítottam ki, amely formavilágában olyan digitális és analóg játékokhoz nyúl vissza, mint például a Tetris, emellett anyaghasználatában a környezettudatosságra törekszik és stílusában játékos és színes felütések találhatók. A tervezés gerincét alkotva 5 tudatosan választott szín fogja össze a terület stílusát. Mindezt összefoglalva, a következő kulcsszavak kísértek végig a tervezést: játékosság, interakció, grafikai formák és színek.
Térszervezés | A legelső szempontok között szerepelt, hogy a tér az interakciót támogassa az izoláció helyett, mivel a közösségem tagjait társaságban szeretném tartani, hogy kontaktusba kerüljenek egymással.
Üzenet | Tervezésemnek legfőbb üzenete az egyensúly és annak megtalálása az online és offline tér között. Nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a közösségi média rossz, viszont meg kell tanulni észszerűen és mértéktartóan használni, hogy ne legyen kártékony. Ezt a két világot hivatott bemutatni egy általam készített kollázs, ahol szándékosan fekete-fehér képek formájában jelennek meg pillanatok, együttlétek és kapcsolódások a valóságban, ugyanis a valóság szürkének tűnhet az online világgal szemben, viszont az akkor is valós.
Közepes lakóbungaló | Az épület külső formavilágára reflektál az egyedi konyhabútor beépített része. A közepes lakóbungalók színe a lila, amely egy karakteres kékkel egészül ki mobiliák formájában a térben. Anyaghasználatban a rétegelt lemez a domináns. Ezek az épületek az állandó lakók otthonai, kényelmesen 1-2 fő lakhatását teszik lehetővé.
Könyvtár | A tervezett könyvtárban a szintek közötti játék és a Tetris köszön vissza, mint inspiráció. Szinte csak egyedi bútorokkal operáltam a térben. Anyaghasználatra jellemző a rétegelt lemez és a festett felületek, ezek sárga és lila színben tűnnek fel. A térben központi szerepet tölt be egy egyedi dobogóra helyezett lépcsőzetes ülőalkalmatosság, amely egyben a könyvek tárolására is szolgál. Ezt könyves szekrények ölelik körül. A pódium fölötti tetőablak támogatja, hogy elegendő természetes fény jusson a térbe. A könyvek monotonitását itt-ott felbukkanó festett sárga bútorlap vagy a kis nyílászárók törik meg.
Playhouse | A Motel, azaz a Playhouse, épületében a játéké és a szórakozásé a főszerep. Ebben az épületben mindegyik szín feltűnik, de dedikáltan a kéket és lilát szántam fő színeknek ebben az épületben. Ebben a térben a tervezés során a „colour block” jelenség inspirált és eszerint osztottam fel a teret. Az egész térnek egy sötét burkolatot terveztem, hogy jobban kitűnjenek a színes térhatároló falak.
Konzulens tanárok: Bodrogi Fanni, Hitka András
Még több és nagyobb képért katt a galériára!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.