A digitális modellezés a kézművességgel találkozott a Tallinn Építészeti Biennálén.

"Neked mit jelent a szépség újjászületése?" - tette fel a kérdést még januárban a Tallinn Építészeti Biennálé (TAB) kurátor csapata, amikor ötletpályázatot írtak ki a szeptemberi eseményre. A témaválasztással már eleve provokáltak, a szépség egy szubjektív fogalom, amely kapcsán ellentétes nézetek csaptak össze egymással akár az értelmezés, akár a kivitelezés terén. A TAB egyik díjnyertes műve a jelenben él, de visszanyúl a múltba, mert szerintük kizárólag a két idősík együttműködése adhat pontos választ a szépség definíciójára. 

Fotó: Tõnu Tunnel

"Az alkotásunkkal szerettük volna felhívni a figyelmet a sokszor túlzásba vitt automatizálásra az építőiparban, egyben átgondolni az ember szerepét a tervezési és kivitelezési folyamatokban" - nyilatkozta Soomeen Hahm, aki a saját design stúdiójával vett részt a fejlesztésben.

A tervező csapat kitért arra az anomáliára is, hogy miközben a számítógépes tervezés és az automatizálás végtelen számú lehetőséget adott az építészeknek, mintha elfeledkeztek volna arról, hogy mindez nem tudja helyettesíteni a kézművesmunkában jelen lévő árnyaltságot és finomságot. A munkafolyamattal és a pavilonnal az is célja volt a csapatnak, hogy emelje a szépség státuszát az elidegenítő épített környezettel szemben. 

A fenti irányvonal mentén a tervezők a tradicionális kivitelezést és a digitális modellezést egyesítették, így jött létre a Steampunk. A konstrukciót számítógéppel tervezték meg, de a fa kötegeket gőzzel hajlították és kézi szerszámokat is használtak az elkészítéséhez. A Steampunk szépségét a formatervezés mellett a kevert valóság (mixed-reality) technológia adja, melynek lényege, hogy a valóságos környezetre épít, de a virtuálisan megalkotott elemekkel sokkal mélyebb interakcióra képes a résztvevő.

A négy méter magas pavilonnak négy különálló tere van, az Építészeti Múzeum előtt építették fel és ott is marad 2021-ig, a következő Biennáléig.


A csapat

  • Gwyllim Jahn, Cameron Newnham - Fologram Studio
  • Soomeen Hahm Design
  • Igor Pantic



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Olvasztott csokoládén úszó szakrális tér

Olvasztott csokoládén úszó szakrális tér

A Wutopia Lab felhőszerű pavilonja Sanghajban.

"Digitálisan tradicionális" a díjnyertes tallinni épület

A digitális modellezés a kézművességgel találkozott a Tallinn Építészeti Biennálén.

Így fog kinézni a  2020-as dubaji világkiállítás magyar pavilonja

Így fog kinézni a 2020-as dubaji világkiállítás magyar pavilonja

A pavilon Magyarország gyógy- és termálvízkincsének bemutatására fókuszál.

Hirdetés