Hirdetés

Világításból is csak annyi van, amennyit a nap ad.

A Ryuichi Ashizawa építésziroda egy négytagú családnak tervezett otthont a japán Awaji-szigeten, a kérés feléjük az volt, hogy tervezzenek egy olyan házat, amely a "családdal együtt növekszik", amely ez pedig azt is jelentette az építészek számára, hogy újra kell gondolni az hagyományos lakóterület koncepcióját.

Fotó: Ryuichi Ashizawa Architects & Associates/Kaori IchFotó: Ryuichi Ashizawa Architects & Associates/Kaori Ich

Az építésziroda egy spirális épületet álmodott meg (Spiral Garden), amelyben az épület és a táj egymás integráns része, a tető gyakorlatilag a talaj folytatása, a ház pedig minden oldalán érintkezik a külső környezettel. A ház középpontját a niha névre keresztelt tér adja, amelynek átmérője 2,4 méter, magassága 7,5 méter.

Napközben a napfény a tetőablakon keresztül jut be a központi térre, éjszaka pedig beborítja a teljes sötétség, mivel nem terveztek bele világítást.

A niha további jellegzetessége, hogy nincs meghatározott funkciója, így alkalmas lehet meditációra, de baráti összejövetelekre is, szokatlan formája pedig összhangban van a sziget földbe süllyesztett, fából készült házaival.

Fotó: Ryuichi Ashizawa Architects & Associates/Kaori IchFotó: Ryuichi Ashizawa Architects & Associates/Kaori Ich

A fa szerkezetű ház minden elemét kézzel faragták ki az ácsok, a homlokzat kapott egy kis vakolatot, míg a padlót tataki technológiával készítették el, amely lehetővé teszi a hő tárolását és a páratartalom szabályozását. A tető kertként is funkcionál, növénytermesztésre is alkalmas. Ha esik, az esővíz egy része meglocsolja a tetőkertet, másik része pedig a ház melletti tavacskába szivárog. Nyáron szintén a tó segít lehűteni a ház felé és a házba áramló szelet. 

Így a természeti jelenségek a ház elválaszthatatlan részévé válnak, a család pedig eggyé a természettel.

Forrás: Ryuichi Ashizawa Architects & Associates




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A ház mint képtárgy

A ház mint képtárgy

Az építészet mint képalkotás egy rendhagyó budai ház tervezése során a RAPA Architects-től. A OCTOGON 169-es (2021/5-ös) lapszámában megjelent cikkünk újraközlése az OCTOGON online fém és üveg szerkezeteket bemutató márciusi publikációi között.

A fa titkai – állj meg, és figyelj!

A fa titkai – állj meg, és figyelj!

Sho Ota japán tervező figyelve az anyag természetére, új életet ad a fának az esztétikus tökéletlenség jegyében.

A ház mint képtárgy

A ház mint képtárgy

Az építészet mint képalkotás egy rendhagyó budai ház tervezése során a RAPA Architects-től. A OCTOGON 169-es (2021/5-ös) lapszámában megjelent cikkünk újraközlése az OCTOGON online fém és üveg szerkezeteket bemutató márciusi publikációi között.

A fa titkai – állj meg, és figyelj!

A fa titkai – állj meg, és figyelj!

Sho Ota japán tervező figyelve az anyag természetére, új életet ad a fának az esztétikus tökéletlenség jegyében.

A ház mint képtárgy

A ház mint képtárgy

Az építészet mint képalkotás egy rendhagyó budai ház tervezése során a RAPA Architects-től. A OCTOGON 169-es (2021/5-ös) lapszámában megjelent cikkünk újraközlése az OCTOGON online fém és üveg szerkezeteket bemutató márciusi publikációi között.

A fa titkai – állj meg, és figyelj!

A fa titkai – állj meg, és figyelj!

Sho Ota japán tervező figyelve az anyag természetére, új életet ad a fának az esztétikus tökéletlenség jegyében.

Hirdetés