Volt már erre példa az Egyesült Királyságban.
Kitört a nyár, visszatért az élet az éttermek és kávézók teraszaira, ellenben nem igaz ez egyértelműen a vendéglátóhelyek belső tereire. A társadalmi távolságtartás miatt szerte a világon számos étteremnek eleve csökkentenie kellett a beltéri kapacitását az újranyitás után. Ben Masterton-Smith brit építész-designer úgy véli, hogy a vendéglők hosszú távú túlélésének záloga az lehet, ha elfoglalják a most még autóktól hemzsegő utakat.
Ennek keretében a Tranzit Studio alapítója, Masterton-Smith létrehozta a Social Soho projektet, melynek lényege, hogy a mindig nyüzsgő Soho negyed egyes részeit ideiglenesen átadják a gyalogosoknak és az éttermeknek.
Az építész abból indult ki, hogy a forgalmas utak lezárásával a környéken lévő éttermek és bárok birtokukba vehetik a területet, így a vendégek egymástól biztonságos távolságban ehetnek és ihatnak.
Ráadásul, ha a vendéglátóipari egységek még több helyet kapnak a közterekből, láthatóbbá válnak, így pedig jobban el tudják adni magukat a vendégeknek is, amelyre a járvány miatti bevételkiesés miatt nagy szükségük lenne.
Masterton-Smith nem véletlenül a vendéglátóipar talpra állításában próbál segíteni, sok étterem belső tereinek kialakításában vett részt korábbi projektjei során. A Social Soho tervezése közben folyamatosan egyeztetett a helyi szolgáltatókkal, szeretett volna egy olyan egyszerű ötlettel előállni, amelyet az anyagilag megtépázott vendéglátósok is tudnak támogatni, nagyszabású kampányra nyilvánvalóan nem volt pénzük. A Social Soho július negyedikén indulna, a kormány ekkortól engedélyezi az éttermek újranyitását.
Tervében azt javasolja, hogy a Soho épületei előtt az utat adják át a gyalogosforgalomnak és az éttermeknek.
Az így felszabaduló helyre asztalokkal és székekkel kiköltözhetnének a vendéglátósok, az egyes asztalokat zöld növényekkel, színes napernyőkkel lehetne elválasztani egymástól a távolságtartás jegyében.
Van megoldása az úttest hasznosítására is. Az első világháború utáni brit utcabulik egyik jellegzetessége volt, hogy az utca közepén elhelyeztek hosszú asztalokat, ezeknél szolgálták ki a vendégeket. Masterton-Smith ezt az elrendezést hozná vissza már csak a szimbolikus jelentése miatt is, hiszen egy nehéz és érzelmileg terhelt időben egyszer ez már bevált, és az idei év sem éppen egyszerű.
Az azonban egyáltalán nem biztos, hogy a helyi döntéshozók engedélyezni fogják ezt a koncepciót, Masterton-Smith szerint pedig sok étteremnek ez lenne az utolsó esélye. A designer rámutatott arra, hogy ez a megoldás nemcsak a biztonságos étkezést garantálná, de egyben jó hatással lehetne az éttermek brandjére is. Identitásuk szempontjából például egy saját arcmaszk lehetne egyfajta "egyenruha", az étterem arca, a szabadtéri étkezés effajta modelljét pedig a pandémia után is fenn lehetne tartani.
Van már működő példa az éttermek előtti tér hasznosítására: egy amszterdami művészeti központ olyan alternatívával állt elő, amelyben a vendégek saját üvegházukban üldögélnek az Amstel partján.
Forrás: dezeen
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.