Hirdetés

A  rekonstruált Szent István terem múltja és jelene

2021. augusztus 20-án átadták a Budavári Palota déli összekötő szárnyában a Szent István termet. A korabeli tervek és fotók alapján újjáépített térsor a palota újkori történetének dokumentumaként ad képet a Hauszmann Alajos által tervezett 19. század végi bővítés eredeti megjelenéséről. A több éven át tartó építés során a művészettörténészek és tervezők a korabeli anyagok és technológiák lehető leghitelesebb alkalmazására törekedtek.

Az építés mintaprojektként szolgált arra nézve, hogy milyen feltételekkel és mértékben képzelhető el a palota 19. század végi állapotának helyreállítása, melyet 2012-ben a KÖZTI Potzner Ferenc vezetésével készített teljes körű revitalizációs koncepciója javasolt, és melynek alapvetései nyomán folyik a Hauszmann program azóta is.

Fotó: Zöldi Anna

Az Oroszlános Udvar a DÉli összekötő szárny újjáépített folyosólyáról nézve

Ahhoz, hogy érthető legyen az eddig helyreállított részek helye a programban, érdemes felidézni, hogyan alakult ki a Palota ma ismert állapota. A Mária Terézia kori barokk királyi palota uralkodói rezidenciává alakításának gondolata a kiegyezés után, I. Ferenc József magyar királlyá koronázásával vetődött fel a magyar uralkodói elitben. A kiépítés egyszerre kívánta hangsúlyozni a Habsburg uralkodó iránti lojalitást és a nemzeti palota jelleget. 


„Törekvésünk az, hogy e büszke vár (...) a magyar szent koronához méltó alakban nemzetünknek a trónhoz való ragaszkodásával együtt, egyszersmind hirdetője legyen a magyar kultúrának és művészetnek. " (Hauszmann Alajos)


Hauszmann Alajos Ybl Miklós halála után, az ő elképzeléseit folytatva végezte el a barokk-kori palota bővítését 1896-tól kezdődően. A 19. század végén a mai kupolától a Duna felől nézve balra (délre) eső tömeg, az úgynevezett Mária-Terézia szárny állt a Várhegyen. Ybl nagyívű koncepciója ennek az épülettömegnek a többszörös tükrözésével udvarok köré telepített uralkodói székhelyet vizionált, eredeti terveiből a Krisztinavárosi-szárny (ma OSZK) valósult meg. A koncepció a dunai és a krisztinavárosi oldalon álló szárnyakat északon és délen úgynevezett összekötő szárnyakkal kapcsolta össze, a csatlakozást diadalkapuk sorával oldotta meg ott, ahol a barokk és 19. század végén épült részeket egymáshoz illesztette. Ybl halála után Hauszmann Alajos valósította meg a mai Oroszlános udvarban ezt az elképzelést, majd a barokk tömeget a Dunával párhuzamosan is bővítette, megtükrözve az eredeti barokk palotaszárnyat, ezúttal a Dunára merőleges tengelyre. A kettőt összekötő tömegre új, barokk-neobarokk jellegű kupolát tervezett, és kisebb változtatásokkal, de az egész épületegyüttesen lemásolta a Mária Terézia-szárny homlokzati struktúráját. Az átépítés 1905-re készült el. A Krisztinaváros felőli oldalon a szintén Hauszmann tervei alapján felépült Lovarda és Főőrségi palota tette tejessé a díszudvarokkal kialakított együttest, mely a Szent György tér felé újabb palotákkal közrefogott nyitott térséggel folytatódott.


A háború után sokáig kérdés volt az erősen megrongálódott palota hasznosítása, végül a dunai oldalra a Nemzeti Galéria, a déli összekötő szárnyba és a körülötte feltárt középkori részekbe a Történeti Múzeum, a Krisztinavárosi szárnyba az Országos Széchényi Könyvtár költözött. A háborús sérülések nyomán lehetőség nyílt a palota középkori előzményeinek feltárására, a hatvanas évek műemlékfelújítása tudatosan erre irányult, háttérbe szorítva a historizáló részleteket. A korszaknak a historizmust elutasító művészettörténeti felfogása nyomán a Lovardát és a Főőrségi palotát végül elbontották, a Krisztinaváros felé évtizedeken át szabad kilátást nyitva. A homlokzatok egyfajta egyszerűsített neobarokk architektúrát kaptak, osztatlan nyílászárókkal, melyek megjelenése az épület karakterétől meglehetősen idegen maradt. A belsőben nem állították helyre a 19. század végi díszítést, a korszak modernista stílusában új enteriőröket alkottak. Ezek egy része – a hatvanas években készült terek a Nemzeti Galériában, illetve a Történeti Múzeumban – máig magas minőséget képviselnek, a hetvenes évek végén befejezett Széchényi Könyvtár belsőépítészete azonban már az akkori építőipar gyengeségeit mutatja. 

 

Fotó: Zöldi Anna

A 2010 után indított Hauszmann program jegyében a hauszmanni elképzelés helyreállítása zajlik, ám míg a historizáló részletek legalább részbeni visszaállítása egyértelmű iránynak tűnik, nem tisztázott a palota leendő funkciója, illetve használata, és ezzel párhuzamosan a belső terek építészeti kezelése sem. A terv, mely szerint a Nemzeti Galéria és a Széchényi Könyvtár kiköltöztetésével egy vegyes funkció – államigazgatási, reprezentatív és történeti múzeumi terek – kapnának helyet a palota újjáépített historizáló belső tereiben, sok kritikát kapott, mind funkcióját, mind művészettörténeti hitelességét illetően. A vitának a sajtóban számos nyoma fellelhető, itt most nem érdemes részletezni, a koncepció alapján visszaépített épületrészekkel szemben azonban épp a kritikák nyomán nagyon erős követelményként jelentkezett a történeti hitelesség. Eleve olyan részek épültek az elmúlt hat évben vissza, amelyek egyrészt hitelesen dokumentáltak voltak, másrészt anélkül is megépülhettek, és hasznosíthatók, hogy a palota egészére kiterjedő végleges koncepció a használatot illetően megszületett volna. A Hauszmann program eddig megvalósult részei: a Lovarda, a Főőrségi palota és a déli összekötő szárnyban a Szent István terem ezen felül egyfajta mintaprojektként szolgáltak a már nem létező 19. századi építéstechnika reprodukálhatóságát illetően, illetve ahhoz, hogy az esetleges további helyreállítás, visszaépítés mértékéről és módjáról döntés szülessen.

 

A most átadott Szent István terem és környezete, amely az újkori palotatörténeti kiállítás részeként fogja reprezentálni a palota historikus enteriőrjeit, Buda 1945-ös ostromakor teljesen megsemmisült. A terem egy 1897-es határozat nyomán született, és nem maradt egyedül: a palota három szárnyában három díszterem készült, mindhárom más, nevével összhangban álló historizáló belsővel. A termek elhelyezése és dekorációs programja az akkori politikai viszonyokról árulkodik. A főhelyre, a dunai szárny főtengelyébe, a kupola alá természetesen a neobarokk díszítésű Habsburg terem került, vele átellenben, a város felőli oldalra a magyar történelmi múltat jelképező, neoreneszánsz díszítésű, nemzeti jellegű Hunyadi terem. A kettő közé, a déli összekötő szárnyba helyezték el az európai magyar államiság kezdetére, a kereszténység felvételére emlékeztető, neoromán karakterűnek szánt Szent István termet. Szent István alakja egyfajta összekötő kapocsként a nyugathoz tartozást szimbolizálta, a terem ikonográfiája is ennek jegyében született. 

„A három korszakot megjelenítő három terem együttese mintegy a magyar nemzet kereszténység felvétele utáni történetének és a Habsburg ház legitim uralkodásának kontinuitását volt hivatva érzékeltetni.” (DrRostás Péter : A BUDAVÁRI PALOTÁBAN 1900 KÖRÜL KIALAKÍTOTT „TÖRTÉNELMI" DÍSZTERMEK, Tanulmányok Budapest múltjából, 34., 2009)

A Habsburg teremA Habsburg teremA Hunyadi teremA Hunyadi terem  

 

A maga korában is kissé konzervatív díszítésről – ne feledjük, hogy azidőtájt már javában virágzott a szecesszió, illetve a nemzeti építészeti törekvések – az alkotó, a hatalom ízlését biztonsággal és magas művészi színvonalon szolgáló Hauszmann így vallott:

„Amidőn hisztorikus termek kiképzéséről van szó, természetes, hogy az illető korszak stílusát kell választani.”
Fotó: Zöldi Anna

Gelb Miksa ülőgarnitúrája

Ennek ellenére a Szent István terem enteriőrje természetesen nem a kora középkor, hanem a 19. század végének polgári ízlését és kényelmét tükrözi, méghozzá uralkodóhoz méltó pompával. Az újjáépített terem ikonográfiája az utókor számára már kevésbé értelmezhető, annál inkább hatásos a századvég iparművészetének magas színvonala. Eleve a kerámiagyáros Zsolnay Vilmos volt az, aki egy majolikaburkolattal díszített terem kialakítását az uralkodónak javasolta, a programot azonban Hauszmann tervei alapján valósították meg, aki a korszak legkiválóbb faipari és textilműhelyeit vonta be a munkába. A mintegy 80 négyzetméteres, tehát nagyobb szobányi alapterületű helyiséget az akkori fogalmak szerint a lehető legpazarabb módon alakították ki. Hauszmann mellett az Akadémia történeti bizottsága elnökeként Pauler Gyulának az Árpádházi királyokat megjelenítő ikonográfiai program kidolgozásában, Györgyi Kálmánnak, a Hauszman-iroda munkatársának a belsőépítészeti részletek kidolgozásában volt tervezői szerepe.


Az ország vezető cégei működtek közre a mintegy 400 ezer koronát felemésztő enteriőr kivitelezésében. A tölgy- és diófából mintázott, mandalával, illetve négy állatfigurával ékes parketta a Neuschloss-gyárban készült, ezen Gelb Miksa dúsan mintázott két ülőgarnitúrája kapott helyet. Thék Endre munkája a két méter húsz centi magas diófa lambéria, illetve a faragott és részben aranyozott díszekkel kialakított kazettás mennyezet. A faburkolat fölötti selyembrokát tapéta Haas Fülöp műhelyében készült. Az ablakokra kövekkel és gyöngyökkel kirakott, aranyhímzésű bársonyfüggönyök kerültek, a szemközti fal közepén pedig a terem fő ékessége, a hatalmas Zsolnay kandalló ékeskedett. Roskovics Ignác kartonjai nyomán körben a falon tíz Árpád-házi személyiség életnagyságú portréja látható, és szintén ő festette az ajtókeretek lunettáiban található történelmi jeleneteket. Noha a palotát központi fűtéssel és villanyvilágítással látták el, Kiessling Rezső bronzcsillárai és Jungfer Gyula kovácsoltvas munkái gondoskodtak a múlt atmoszférájáról. A pazar iparosmunkával előállított terem berendezése ráadásul szétszedhető volt, hisz elvitték az 1900-as Párizsi Világkiállításra, ahol díjat is nyert, ezután foglalta el végső helyét a palotában.

 

Fotó: Zöldi Anna

A Zsolnay kandalló

A most megépült és augusztus végéig ingyenesen (majd ezután borsos belépő ellenében) látogatható terem pontos mása az eredetinek, egészen a spaletta-reteszekig és a függönyhúzókig bezárólag. A hiteles másolatokhoz egyrészt korabeli fotók és tervek, másrészt mélyre ható kutatómunka, művészettörténeti analógiák, a felsorolt cégek egyéb munkái jelentették a forrást Dr. Rostás Péter művészettörténész, a Szent István-terem újjáépítésének vezető szakértője, és Angyal Tibor építész, a terem tervezője számára. A korabeli technológiákhoz értő mesterek felkutatása szintén nagy feladatot jelentett, a textilek például most is, mint annak idején, olasz szövőműhelyben készültek. A semmiből visszaépített tér minden – egyébként jogosan felvethető – műemléki szempontú kritika dacára lenyűgöző módon közvetíti az akkori pompát és gazdagságot. Azt százegynéhány év távlatából már lehetetlen eldönteni, hogy ezt születéskori művészi színvonalának, a hiteles rekonstrukciónak, vagy a 19. századi iparművészetet illető mai szemléletünknek köszönheti. 

Persze ahhoz, hogy azt lássuk, amit az elmúlt századvég embere látott, nem csak szemet, fejet is kellene cserélnünk. A két kor múlthoz való viszonya közötti különbség mindenesetre elgondolkodtató:

míg a 19. század vállaltan historizáló, azaz a múlt formáiból merítő díszítőművészete tartalmában egyértelműen saját korának igényeit képezte le, és a múlt dicsőségét a saját korának legfejlettebb technikája révén idézte meg, addig a 21. század abban véli megtalálni a hiteles múltidézés kulcsát, hogy a 19. század nyelvére átírt másolatot a legapróbb részletekig ismét pontosan lemásolja, a látszat látszatát helyezi a posztamensre, és nem ad helyet a jelen idő művészi reflexióinak.

Ilyen értelemben valóban helytálló a terem újjászületését elindító és felügyelő művészettörténész, Rostás Péter definíciója, miszerint a terem 1:1-es modellje valósult meg in situ. Ha az érvelést elfogadjuk, akkor a jelenkori Szent István terem múzeumi tárgy, nem az élő történelem része, és ekként kell rá tekintenünk. 

 

Havadtőy Sámuel installációjaHavadtőy Sámuel installációjaGulyás Gábor, a Szent István kiállítás kurátoraGulyás Gábor, a Szent István kiállítás kurátora 

A történelmi kontextus feldolgozására a terem köré szervezett kamarakiállítás szolgál, ahol Gulyás Gábor kurátor A Budavári Palota csodája című kiállítás keretében Szent István alakját, illetve a terem testvér-darabjait állítja fókuszba, illetve Havadtőy Sámuel Szent István intelmeit feldolgozó szakrális installációja fogadja a látogatót. A kereszt alakban elhelyezett, képzőművészeti eszközökkel úgyszólván kegytárggyá transzformált ajtók labirintusán át közelíthetjük meg a tényleges ajtót, amely az újjáépített terembe vezet, előbb azonban elmerenghetünk az államalapító király ma is felettébb aktuális gondolatain alázatról, bölcsességről és más kívánatos államfői erényekről.

Szent István intelmeiSzent István intelmei

 

A terem rekonstrukciójával együtt megújult a déli összekötő szárny homlokzata is, pontosabban a kőburkolat helyreállításával és az eredetik, illetve analógiák alapján újragyártott nyílászáróival visszanyerte a Hauszmann-féle átépítés idejében kialakított küllemét. Ugyanígy helyreállították a homlokzat mögötti folyosószakasz Hauszmann által tervezett belső architektúráját is, amelynek egyes részleteit – párkány- és stukkó-töredékeket – megtalálták az előzetes falkutatás során. A rekonstruált részek az újkori palotatörténeti kiállítás felől közelíthetők meg, annak részeként funkcionálnak, illusztrálva, hogyan festettek a palota terei Hauszmann beavatkozása nyomán.

A déli összekötő szárny Hauszmann által tervezett, újjáépített folyosójaA déli összekötő szárny Hauszmann által tervezett, újjáépített folyosójaRostás Péter művészettörténész és Angyal Tibor építész, az újjáépítés szakértő tervezőiRostás Péter művészettörténész és Angyal Tibor építész, az újjáépítés szakértő tervezői

A mintaprojekt tanulságai egyrészt bizonyították, hogy technikailag megoldható a historizáló enteriőr minőségi rekonstrukciója, ugyanakkor meglehetősen nehéz elképzelni, hogy a több tízezer négyzetméternyi palotabelső ebben a szellemben és minőségben épüljön újjá. Nem csak az anyagi és logisztikai korlátok miatt; legyen bármi is a felújítás művészi koncepciója, még mindig kétséges a palota használata, illetve az, hogy milyen értelmes, közcélú, és fenntartható funkcióval lehet értelmesen megtölteni a hatalmas területet a jelenlegi, kulturális hasznosítás helyett. Márpedig az ámulatba ejtő művészi teljesítmény csak akkor válik legitimmé, ha a nagy anyagi áldozatok árán létrehozott produktum megtalálja helyét egy erős koncepció egészében, és szervesen integrálódik a 21. századi magyar társadalom egészébe. 

 

Még több kép a galériában!

1 / 42 fotó



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Elkészült a Szent István-terem mennyezete és parkettája

Elkészült a Szent István-terem mennyezete és parkettája

Az ütemterv szerint haladnak a Budavári Palotában újjászülető Szent István-terem munkálatai.

Ilyen lett a Royal Guard Cafe a Budavári Palota újjászületett Főőrség épületében

Ilyen lett a Royal Guard Cafe a Budavári Palota újjászületett Főőrség épületében

A Budavári Palotanegyed szívében, újjáépített Főőrség május 14-én megnyitotta kapuit a látogatók előtt.

Már építik az ország legnagyobb Zsolnay kandallóját a Budavári Palotában

Már építik az ország legnagyobb Zsolnay kandallóját a Budavári Palotában

A palota elsőként rekonstruált történelmi tere, a Szent István-terem az államalapítás ünnepétől lesz látható.

Elkészült a Szent István-terem mennyezete és parkettája

Elkészült a Szent István-terem mennyezete és parkettája

Az ütemterv szerint haladnak a Budavári Palotában újjászülető Szent István-terem munkálatai.

Ilyen lett a Royal Guard Cafe a Budavári Palota újjászületett Főőrség épületében

Ilyen lett a Royal Guard Cafe a Budavári Palota újjászületett Főőrség épületében

A Budavári Palotanegyed szívében, újjáépített Főőrség május 14-én megnyitotta kapuit a látogatók előtt.

Már építik az ország legnagyobb Zsolnay kandallóját a Budavári Palotában

Már építik az ország legnagyobb Zsolnay kandallóját a Budavári Palotában

A palota elsőként rekonstruált történelmi tere, a Szent István-terem az államalapítás ünnepétől lesz látható.

Elkészült a Szent István-terem mennyezete és parkettája

Elkészült a Szent István-terem mennyezete és parkettája

Az ütemterv szerint haladnak a Budavári Palotában újjászülető Szent István-terem munkálatai.

Ilyen lett a Royal Guard Cafe a Budavári Palota újjászületett Főőrség épületében

Ilyen lett a Royal Guard Cafe a Budavári Palota újjászületett Főőrség épületében

A Budavári Palotanegyed szívében, újjáépített Főőrség május 14-én megnyitotta kapuit a látogatók előtt.

Már építik az ország legnagyobb Zsolnay kandallóját a Budavári Palotában

Már építik az ország legnagyobb Zsolnay kandallóját a Budavári Palotában

A palota elsőként rekonstruált történelmi tere, a Szent István-terem az államalapítás ünnepétől lesz látható.

Hirdetés
2023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1