Építészek az építészeti fotóról
Augusztusi sorozatainkban az építészeti fotó áll a fókuszban. Megvizsgáljuk a fotósok oldaláról, és szeretnénk az építészek véleményét is hallani. Arra kértük őket, hogy dacára a tomboló nyárnak, válasszanak ki egy (két) nekik kedves képet valamelyik nekik kedves házról, akár saját, akár idegen kéz munkája, professzionális fotó vagy személyes felvétel, és írják meg nekünk: miért tartják jónak, mitől jó az építészeti fotó. Íme Bársony István véleménye.
Két okból választottam ezt a két Croce & WIR képet az Erdély Kapuja épületről. Részben, mert a fotós ráérzett az eredeti építészeti koncepcióra és a megfelelő szögből, napszakban képes volt az egyedi hangulatú fotóin ezt visszaadni. Másrészről pedig a két kép önálló életre kelt az épülettől függetlenül is. Az egyik képen egy Szentendrén landolt „UFO” portréját látjuk, a másikon egy kompozíciót, ahol új és régi kommunikál.
A fotóművész a portréból is és a kompozícióból is többet hozott ki, mint amit egy jól sikerült képeslap tud. Az építészeti fotó akkor több, ha nem csak kiszolgálja az épületet, hanem képes egyedi ízt, hangulatot teremteni, kérdéseket, gondolatokat ébreszteni. Az építészeti fotó sokkal több is lehet, mint egy épület professzionális dokumentálása, hiszen ki ne ismerné azt a jelenséget, amikor egy épületről nem is maga a személyes élmény, hanem egy jó építészeti fotó jut eszünkbe, ég bele a kollektív emlékezetbe. Ebben az esetben az épület egy inspiráló alapanyag, amiből új fotóművészeti alkotás születik. (Bársony István, építész)
Bársony Építész Stúdió | Web | Facebook | Instagram
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.