Három jelenlegi híd terhelését is csökkentheti majd a Dél-Budát Dél-Pesttel összekötő új.
A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT) csütörtöki ülésén sok más fontos téma mellett az új déli Duna-híd kérdése is végre eldőlt – írta Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója a Facebook-oldalán.
„A Tanács egyetértésre jutott abban, hogy a Galvani híd megépítése jó megoldást kínál Dél-Buda és Dél-Pest összekötésére, és segít a belváros forgalomcsillapításában – írta Vitézy. – Az ülésen Fürjes Balázs államtitkár felkérésére a Budapest Fejlesztési Központ nevében részletesen bemutattam a híd és a kapcsolódó utak terveit, a belvárosi forgalomcsillapítással való összefüggéseket, a villamosfejlesztések hálózati koncepcióját és a Galvani híd mellett szóló érveket. Az elmúlt két hónapban a Fővárossal folytatott párbeszéd eredményeként tehát létrejött a megállapodás a Főváros és a Kormány között arról, hogy a távlatban megépítendő Albertfalvi hídhoz képest a Galvani híd megépítése élvezzen prioritást.”
Az új híd és hozzá tervezett körút a belváros elkerülésével köti majd össze a városba nyugatról és délkeletről befutó sugárirányú főútvonalakat, autópálya-bevezető szakaszokat, ezzel tehermentesíti a már most is túlzsúfolt Rákóczi híd–Könyves Kálmán körút útvonalat. Ezen kívül a számítások szerint jelentős forgalmat vehet majd át a Petőfi és a Erzsébet hídtól is. Ahogy Vitézy írta:
az új híd minimum 37 ezer, de az említett kísérő forgalomcsillapítási intézkedésekkel akár 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros napi autóforgalmát.
Vitézy még hozzátette: „Igen pozitív fejleménynek tartom, hogy ennek fontosságáról mind a Főváros, mind a Kormány oldaláról teljes egyetértés alakult ki”.
A Galvani híd tervezésére kiírt pályázatot a holland UNStudio és az osztrák Buro Happold Engineering konzorciuma nyerte. A 2x3 sávosra tervezett híd villamosközlekedésre is alkalmas lesz. A teljes útszakasz megépítését ugyanakkor vita is kíséri: egy tervezett szakasz a Határ út melletti, mintegy 22 hektáros erdőn vezetne át, ami ellen a Kiserdővédők tiltakoznak, és alternatív útvonalként a szomszédos József Attila-lakótelep megkerülését javasolják. Vitézy erről azt írta: „A Wekerle-telep és a József Attila-lakótelep közötti zöldterületet évtizedek óta a szabályozási tervek közúti tengelyként tartalmazzák, egy új körút helyeként, de
a helyben élők civil szervezete teljesen érthetően háborodott fel, amikor két éve a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő a lakók bevonása nélkül, az évtizedek alatt az útnak kiszabályozott közterületeken kifejlődött zöldfelületek használati szokásaira tekintet nélkül szerette volna a felszínen átvezetni a közutat a Határ út mentén.
Amikor két évvel ezelőtt ez a terv a viták középpontjába került, Fürjes Balázs államtitkár utasította a NIF-et a tervezés leállítására. Most azt javasoltuk a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa számára, hogy ha már egyetértünk a híd megépítésében, a kapcsolódó utak ügyét is nyissuk újra.”
Ezzel együtt a Galvani hídnak, és a hozzá kapcsolódó utaknak fontos szerepe lehet a városmaghoz közelebbi, észak-csepeli, dél-pesti rozsdaövezetek revitalizálásában, illetve az észak-csepeli, újbudai és Soroksári út menti városfejlesztési potenciál kiaknázásában. A rozsdaövezetek átfogó, civileket is bevonó fejlesztése prioritás Budapest új főépítészénél, Erő Zoltánnál is. A MÉSZ februári beszélgetésén Erő Zoltán a barnamezős területek újjáépítésére Rotterdam és Hamburg esetét hozta fel pozitív példának - márpedig az előbbi ikonikus új műtárgyát, az Erasmus hidat szintén az UNStudio tervezte.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.