Hirdetés

Az infrastruktúra fejlődését biztosan előmozdítják, de a városképet is formálhatják a villanyautók.

Az elektromos autózás a jövő, ami már jelen van – jelentette ki Szilasi-Horváth Csaba, a Porsche Hungaria értékesítési vezetője a PropTech Hungary konferencián. Az előadás kezdetén az e-autózás jelenét foglalta össze, mondván, még „csak pár éve van jelen, de már nő a hatótáv, az autó állandóan fent van az interneten, információkat oszt meg, szkenneli a környezetet, és ezt a szkennelt képet képes világszerte megosztani a gyárközpontokkal”.

A Synthesis DNA napelemes töltőállomásának terveA Synthesis DNA napelemes töltőállomásának terve

Folyamatosan javulnak a feltételek is, kiépülőben az e-töltők hálózata, de még mindig gyenge az infrastruktúra, hosszú a töltési idő, viszont rövid, mintegy 150-400 kilométeres a hatótáv.

Ez tehát a jelen, de nézzük meg a tendenciákat! Magyarországon 2015-ben 92 autó kapott zöld rendszámot, tavaly már 5017, összesen pedig mintegy tízezer van forgalomban.

„15 százalékos penetráció körül lesz egy robbanás szerű ugrás – közölte Szilasi-Horváth –, addig elsősorban az innovátorok, early adopterek vásárolnak e-autót. Ám a zöld rendszámos autók száma idehaza évente duplázódik.”

Jelenleg a töltőhelyek befolyásolják az útvonalat, de a közeljövőben fellépő igény szerint parkolóhely és szabad töltő is kell, a tárgyalás után pedig nem megy tovább a tulajdonos, hanem a következő partnerét is ugyanazon a helyszínen szeretné fogadni, vagyis „szükség lesz jól felszerelt tárgyalóhelyekre, akár cateringgel, ez az igény tehát új központokat hozhat létre”.

Miután az autók kommunikálhatnak egymással, a gyártóval, lehetővé válhat akár a távoli javítás is, amivel megváltozhat a szervizelések menedzselése.

A COBE környezetbarát gyorstöltő állomásaA COBE környezetbarát gyorstöltő állomása

Nagy kérdés a töltőhálózat kiépítése: ideálisan a munkahelyen, a bevásárlóközpontokban, út közben és otthon is tölthetjük majd a e-autókat, amelyek terjedésének további lökést adhat, hogy az állam várhatóan flottaként is támogatja majd a használatukat.

Az ingatlanbefektetőknek fontos lesz, hogy a bérlőnek milyenek a parkolási és töltési lehetőségei. Skandináviában a munkahelyi cafeteria-rendszer részét képezi a töltés is – kizárólag olyan beruházások lesznek versenyképesek, amelyekben hasonló szolgáltatások elérhetőek.

Építészeti kihívás lehet a 350 kW-os töltőállomások tervezése: ezeket a kábeleket hűteni is kell majd, és az energiamenedzsment sem mindegy, vagyis fontos, hogy ezt az áromot a hálózatról vagy megújuló forrásból kapja-e az e-autó.

Szilasi-Horváth végül elmondta, hogy 2020-ban szinte minden konszern rengeteg új elektromos modellel rukkol majd elő (a Porsche Hungaria e-autó kínálata a jelenlegi három helyett tíz lesz), elkezdenek csökkenni az árak is, tehát az e-autózás terjedése csak gyorsulni fog. És mivel ezeket az autókat összekötjük az okosvárosokkal és az okosépületekkel, az életünk megkerülhetetlen szereplői lesznek.

Fotók: Synthesis DNA, COBE.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Turisztikai célt is szolgál az üveg zajvédő fal

Turisztikai célt is szolgál az üveg zajvédő fal

Az M7-es velencei szakaszánál próbálják ki kísérleti jelleggel.

Az évtized design-kihívása: kiépíteni a töltőállomásokat

Az évtized design-kihívása: kiépíteni a töltőállomásokat

Sűrűbb és gyorsabb töltőhálózat kellene az elektromos autóknak, és amíg nincs, jöhet a spa. 

Zöld buszok csökkenthetik városaink zaj- és légszennyezését

Zöld buszok csökkenthetik városaink zaj- és légszennyezését

Mintegy 40-50 elektromos buszra lehet pályázni a járművekre a Klíma- és természetvédelmi akcióterv keretében.

Turisztikai célt is szolgál az üveg zajvédő fal

Turisztikai célt is szolgál az üveg zajvédő fal

Az M7-es velencei szakaszánál próbálják ki kísérleti jelleggel.

Az évtized design-kihívása: kiépíteni a töltőállomásokat

Az évtized design-kihívása: kiépíteni a töltőállomásokat

Sűrűbb és gyorsabb töltőhálózat kellene az elektromos autóknak, és amíg nincs, jöhet a spa. 

Zöld buszok csökkenthetik városaink zaj- és légszennyezését

Zöld buszok csökkenthetik városaink zaj- és légszennyezését

Mintegy 40-50 elektromos buszra lehet pályázni a járművekre a Klíma- és természetvédelmi akcióterv keretében.

Turisztikai célt is szolgál az üveg zajvédő fal

Turisztikai célt is szolgál az üveg zajvédő fal

Az M7-es velencei szakaszánál próbálják ki kísérleti jelleggel.

Az évtized design-kihívása: kiépíteni a töltőállomásokat

Az évtized design-kihívása: kiépíteni a töltőállomásokat

Sűrűbb és gyorsabb töltőhálózat kellene az elektromos autóknak, és amíg nincs, jöhet a spa. 

Zöld buszok csökkenthetik városaink zaj- és légszennyezését

Zöld buszok csökkenthetik városaink zaj- és légszennyezését

Mintegy 40-50 elektromos buszra lehet pályázni a járművekre a Klíma- és természetvédelmi akcióterv keretében.

Hirdetés
2025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1