Az építészet nyelvével szólítja meg a gyermeki fantáziát a Reggio School.
A madridi és New York-i székhelyű Office For Political Innovation (OFFPOLINN) stúdiót Andrés Jaque alapította 2003-ban. Az építésziroda sokszínű csapata kortárs, környezettudatos, inkluzív tereket fejleszt. Az OFFPOLINN az építészet eszközeivel erősíti az olasz Malaguzzi család pedagógiai elképzeléseit követő oktatási intézmény szellemiségét.
A Reggio School épülete olyan ökoszisztémát teremt, amiben a gyermekek irányíthatják saját szellemi fejlődésüket: önvezérelt, kollektív kísérletezés folyamataival segíti a fiatalokat abban, hogy megbirkózzanak az életben adódó váratlan kihívásokkal és lehetőségekkel. Az iskola designja, a kivitelezés megoldásai, és a létesítmény üzemeltetése túllép a fenntarthatósági törekvéseken, és egy olyan komplex rendszert alkot, ahol a tanulók az ökoszisztémával, a pedagógiával, az architektúrával és az anyagisággal élhetnek együtt.
Az uniformizálás szabványait teszi félre ez a sokszínű, önfejlesztő környezet. A rétegek olvashatók, megtapasztalhatók, átélhetők. A tömb szerkezeti felépítése a gyermekek növekedésével-érettségével párhuzamosan alakul, lentről felfelé haladva. Változatos rendszerek egészítik ki egymást, így a földszinten az alsóbb osztályok kaptak termeket, a középső emeleteken helyezték el a felsőbb osztályokat, velük együtt pedig a visszagyűjtött víz- és talajtartályokat. Az itt telepített beltéri kert üvegház struktúrában éri el a legfelső szinteket, ezek köré szerveződnek a legidősebb tanulók osztálytermei. A vertikális felépítés logikája e szerint több oldalról is az érés felé orientálódik.
A több mint 450 négyzetméteres, 8 méter belmagasságú második emelet az iskola társasági életének színhelye. A designerek lehetőséget teremtettek arra, hogy a tanárok és a diákok együttesen vegyenek részt az iskola vezetésében. A szomszédos tölgyes levegője szellőzteti át a félig nyitott zsibongót: a tanulók így nemcsak egymással, de a környező ökoszisztémával is könnyen kapcsolatot teremthetnek. Az ide tervezett apró kertekben rovarokat, madarakat, denevéreket gondoznak. A látható szerkezetek – a csövek, rácsok, vezetékek – is a pedagógiai rendszer részei, és vizuális segítséget nyújtanak a diákok számára ahhoz, hogy megértsék a testük és társadalmi interakcióik víztől, energiától, és levegőtől függő kapcsolatát.
Az épület környezeti lábnyomának minimalizálását a tervezők egy sor átgondolt és alacsony költségvetésű megoldással érték el: a tömb az iskoláknál megszokotthoz képest kisebb alapterületű, térbeli kiterjedése vertikális, a konstrukció általánosan puritán, nincsenek beltéri burkolatok, álpadló és álmennyezet, szellőztetett homlokzatok.
Az OFFPOLINN a hőszigetelés és a külső falburkolat anyagaként saját fejlesztésű, szabálytalan felületű parafa struktúrát alkalmazott, amivel nagyságrendileg ötven százalékkal csökkentették a fűtésből származó energiafogyasztást, valamint élőhelyet teremtettek számos gomba, növény és állatfaj számára. A stúdió csapata Iago González Quelle kutató és szerkezetmérnök vezetésével, tudatos tervezéssel a hagyományos vasbeton falakhoz képest 150 milliméterrel keskenyebb falszerkezetet alakított ki, ami további energia- és anyagmegtakarítást eredményezett.
A Reggio School játékos, „meztelen” épülete a hagyományos, sokszor megterhelő tanulási szisztémák helyett mozgalmas, kalandokkal teli alternatívát kínál a diákoknak. Az iskola Malaguzzi-féle pedagógiai szemlélete mellé bástyaként állított architektúra hatására úgy tűnhet, mintha a tanulók nem is oktatási intézménybe, hanem az élet természettel átitatott, interaktív kiállítására járnának nap mint nap.
Office For Political Innovation | Web | Facebook | Instagram
Forrás: ArchDaily
További képek és rajzok a galériában!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.