Bjarke Ingels is szerepelt a Trónok harca-sorozat utolsó részeinek egyikében. A dán építész megjelenése a népszerű tv-showban csak elsőre meglepő, mert nem teljesen előzmény nélküli.

Miért ne lehetne az építészet is a popkultúra része? Elég abból kiindulni, hogy egy-egy város nevének hallatán sokszor a legismertebb épületére asszociálunk elsőként. Sydney – Operaház, Barcelona – Sagrada Família, Róma – Colosseum. Az Eiffel-torony bekerült a város legnépszerűbb csapata, a Paris Saint-Germain címerébe, egy sor ázsiai és közel-keleti metropolisz vezetői a legnagyobb építészirodákat kérik fel, tudván, hogy ikonikos épületekkel lehet kiemelkedni a tömegből, miközben az építészet a városlakók életére is alapvető hatást gyakorol.

Ezek után csak kicsit meglepő, hogy például Rotterdam új jelképét, az Erasmus-hidat a hátára tetováltatta az egyik polgár – csak kis lépés ez azok után, hogy a helyi párok szelfijein rendszeresen visszatérő háttér a híd.

Amikor egy mezei blogger is többé-kevésbé tudatosan építheti a saját brandjét, akkor miért éppen az egész világon ismert, látványos épületeket tervező építészek maradnának ki? Igen, épületeket tervezni csapatmunka; nincs az a sztárépítész, aki megtervezné egy több tízezer négyzetméter szintterületű építmény minden egyes csomópontját; és távol áll a sztárságtól az is, amikor tudja az építész, hogy egy-egy meghatározó épülete alapvető hatással lehet egy nagyváros kultúrájára. Mégis, brandépítés szempontjából mindegy. Az irodán belüli munkafolyamatok aligha változnak meg a marketingtől, de másmilyen lesz az adott stúdió ismertsége, megítélése, tárgyalási pozíciója.

Vitatható, hogy ez a folyamat kívánatos vagy sem, de a létezését nem tagadhatjuk. A francia Modern Man divattervező márka pólóra tette Zaha Hadidot és Rem Koolhaast, az utóbbi pedig szerepelt egy New York-i elektronikus együttes, a Tempers egyik lemezén. A bevásárlóközpont tematikájú konceptalbumnak még a címét (Junkspace) is az OMA iroda alapítójától kölcsönözték, akinek egy interjújából használtak fel hangmintákat a lemezhez.

Maga Koolhaas viszolyog a „starchitect” kifejezéstől, ám itt van Bjarke Ingels, TED-előadások népszerű figurája, híresen meggyőző prezentációk tartója, akinek az aranyköpéseiből minden napra jutna, ha a BIG egy szép napon naptárat készítene. Ingelsnek természetesen Insta-oldala is van, ott posztolta a képet a Trónok harca forgatásáról, ahol jóbarátjával, a sorozat egyik szereplőjével, a szintén dán Nikolaj Coster-Waldauval poharazgat.

Coster-Waldau a Vogue magazinnak úgy nyilatkozott: „Bjarke többet tud a Trónok harcáról, mint bárki, akivel valaha találkoztam.” A sztárstátusz felé tartó Ingelsnek viszont a színész adott hasznos tanácsokat arról, hogyan kezelje a hírnevet és vele fotózkodni akaró rajongókat.

Bármit is gondoljunk a sztárságról, Ingels az épületeivel vált ismertté, amin nem sokat változtat egy rövid jelenés a Trónok harcában. Talán csak rajtunk múlik, mi ugrik be elsőnek Ingels nevének hallatán.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A természet és a megújult ember a fő irányvonal Casa Luziában

A természet és a megújult ember a fő irányvonal Casa Luziában

A mexikói építésziroda egészen Nietzscheig nyúlt vissza.

Ipari negyed ipari épülete is lehet nagyon vonzó

Ipari negyed ipari épülete is lehet nagyon vonzó

Különleges geometriájú épületet kapott egy müncheni textilgyártó vállalat.

Egy apró lépés a fenntarthatóság felé

Egy apró lépés a fenntarthatóság felé

Még egy egyszerű tojástartóval is hozzájárulhatunk a környezet védelméhez.  

Hirdetés