Az új, integrált BKK- és Volánbusz-pályaudvart a KÖZTI Zrt. és a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft. konzorciuma tervezheti.
A KÖZTI Zrt. és a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft. konzorciuma tervezheti az új, integrált BKK- és Volánbusz-pályaudvart Kelenföld vasútállomás őrmezei oldalán a Budapest Fejlesztési Központ megbízásából – írta Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója, a Közlekedési Múzeum megbízott főigazgatója a Facebook-oldalán. A BFK közbeszerzési eljárást írt ki az egyre nagyobb forgalmú csomópont térségének átfogó vizsgálatára és elemzésére, nettó 824 millió forint értékben.
Vitézy Dávid nyolc pontban foglalta össze a fejleményeket:
A legfontosabb változás a beruházás eredményeként az kell, hogy legyen, hogy az elővárosi Volánbusz-járatok végállomása átkerül az Etele térről az őrmezői oldalra, így a mai ideiglenes végállomás és parkoló helyett a metró eredeti koncepcióját megvalósítva egy kulturált BKK- és Volánbusz-végállomás, emellett több P+R parkoló épül a kelenföldi csomópont nyugati oldalán. Ez a fejlesztési elképzelés nem újkeletű, hiszen eredetileg a négyes metró indulása után nem sokkal kész lett volna az őrmezői oldalon egy autóbusz-terminál. Végül a metrófejlesztés során ez az elem nem épült meg. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa azonban 2021. március 18-án a fejlesztés megvalósításáról döntött, az előkészítést a Kormány európai uniós támogatással finanszírozza a BFK számára, a beruházás előkészítését Fürjes Balázs államtitkár felügyeli.
A Volánbusz járatai az új végállomásra egyszerűbben, rövidebb úton, gyorsabban, kevesebb üzemanyaggal juthatnak el, mivel nem kell az Egér út felé kerülniük. Így a Volánbusz és a BKK járatai a jövőben egy közös, fedett terminálról indulhatnak, ahol a buszra zárt helyen lehet majd várni. Az utasok az új épületben a most még hiányzó szolgáltatásokat elérve várakozhatnak a buszokra. Vizsgáljuk a kereskedelmi funkciók, más szolgáltatások, például nyilvános illemhely létrehozatalát, továbbá az Etele téri oldalon a meglévő és felszabaduló területek hasznosítását, a gyalogos és kerékpáros hálózat fejlesztését és a zöldfelületek kialakítását.
Az előbb említett kérdések eldöntésében a tervezőnek figyelembe kell majd vennie az érdekeltek álláspontját, a BFK egy kérdőíves felmérésben kérte ki a közelben lakók, a csomópontot használók véleményét. A néhány napja zárult kitöltésben 1901-en vettek részt, ezúton is köszönöm mindenkinek a válaszokat, javaslatokat!
A fejlesztés részeként a tervek szerint a kelenföldi P+R-kapacitás is növekszik legalább 1500-ra csak az őrmezői oldalon, ennek érdekében egy többszintes parkolóházat tervezünk. A kerékpárosok számára új kerékpártárolók létesülhetnek, emellett taxidrosztok, K+R parkolók (ahol csak rövid időre állhat meg az autó, amíg az utasok kiszállnak) is lesznek.
A kelenföldi csomópont jelentősége egyre nagyobb, a legfontosabb természetesen a metró, illetve ehhez kapcsolódóan számos busz végállomásának ide telepítése volt 2014-ben. Szeptemberben nyílik itt egy bevásárlóközpont, és terveink szerint rendeződik a régi állomásépület sorsa is: A Közlekedési Múzeum vasúttörténeti kiállítóhelye lesz. Az elővárosi vasút fejlesztésével, elsőként a Déli Körvasút már folyamatban lévő bővítésével még többen érkeznek majd ide vonaton is.
A projekt része a kelenföldi csomópont átfogó funkcionális továbbfejlesztésének átgondolása is. A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia által előrevetített utasszám-növekedés miatt Kelenföldön az aluljáró a vasúti utasok kiszolgálására elégtelen megoldást jelent, megvizsgáljuk egy, a vágányok felett átívelő új vasútállomási épület kialakíthatóságát. Ez közvetlenül kapcsolódna az összes peronhoz.
A projektet össze kell hangolni a Kelenföld és Törökbálint között előkészítés alatt álló vasútfejlesztéssel, ennek keretében Kelenföldön a megnövekvő elővárosi vasúti forgalom kiszolgálására új utasforgalmi peron létesítését tervezzük a 16. vágány mellett, kapcsolattal az aluljáróhoz.
A munka része a közelben tervezett Dél-budai Centrumkórház tömegközlekedési megközelíthetőségének javítása, a villamoshálózat ilyen célú lehetséges fejlesztésének vizsgálata a 19-es és 49-es, illetve az 1-es villamosok átvezetésével az őrmezői oldalra, és onnan az új szuperkórházhoz. A villamos lehetséges útvonalváltozataira olyan tanulmány készül, amely a nyomvonal kiválasztására alkalmas, és a későbbi műszaki tervezés alapjául szolgálhat.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.