A LAB5 ambiciózus épületterve Bohus Zoltán és Lugossy Mária szellemiségét örökíti tovább.
Rendkívül különleges, sok szempontból rendhagyó épületet tervez Budapesten a LAB5: egy határozott küldetéssel rendelkező kortárs üvegművészeti múzeumot, amely a leglényegén, a hazai üvegművészet történetének bemutatásán túl is rendkívül sokat adhat a magyar kulturális életnek. A Bohus-Lugossy művészházaspár munkái mentén szerveződő Nautilus projekt elindult a megvalósulás felé, és bár még vannak körülötte kérdőjelek, ez csak még izgalmasabbá teszi.
A fenti bevezetőt november közepén írtuk – teljes cikk itt! – azóta újra körbejártuk a témát, hogy más fénytörésből is megvizsgáljuk e rendkívül különleges, sokrétű projektet. Készítettünk például egy podcast-adást is róla, amelyben a hazai üvegművészetről, annak jelentőségéről és egy jövőbeni üvegmúzeum létrejöttének részleteiről Bohus Eszterrel, a Bohus-Lugossy Alapítvány a Kortárs Üvegművészetért alapítójával és Dobos András építésszel, a LAB5 Építésziroda egyik alapítójával beszélgettünk. Mindkettőt erősen ajánljuk (grafománoknak a cikket, audiofileknek a podcastet), és folytatás is lesz, úgyhogy megéri velünk maradni. Azért alább összefoglaljuk a projektet...
Bohus Zoltán Kossuth-díjas szobrászművész és a felesége, Lugossy Mária szobrászművész a magyar üvegművészet meghatározó alakjai voltak. Bohus Zoltán a Magyar Iparművészeti Főiskolán végzett díszítőfestőként, majd miután lediplomázott, felkérték, hogy legyen az iskola mindössze két évvel korábban, 1965-ben alapított üveg szakának oktatója. A magyarországi felsőfokú üvegoktatás onnantól kezdve egészen 2013-ig működött az Iparművészeti Kinizsi utcai szárnyának alagsorában; az üvegműhely, annak technikai feltételeivel és nagyrészt gépparkjával együtt Bohus Zoltán oktatói és oktatásszervezői munkájának eredménye – írta az időszakkal bővebben is foglalkozó Artportal.
Közben akadt egy kulcsdátum, 1979, amikor a patinás Corning Museum of Glass megrendezte az A New Glass: A Worldwide Survey című utazó kiállítását, amelyre négy magyar alkotót is beválasztott: Bohus mellett Katona Erzsébetet, Mészáros Marit, Vida Zsuzsát. Bohus a Térspirál II. című munkáját vitte magával: az egyedi technikával készült üvegszobrot a múzeum „az év meghatározó alkotásának” választotta, Bohust pedig állandó külföldi kiállítási lehetőségekhez juttatta: Magyarország felkerült a kortárs üvegművészet globális térképére, ahol azóta is jelen van.
A Bohus-Lugossy házaspár néhány kortárs alkotóval együtt megteremtett egy kultúrát: a világ élvonalába vitte a magyar üvegművészetet, miközben Bohus újabb és újabb generációknak adta át a tudását és a szellemiségét, fejlesztette az intézmény infrastruktúráját, a szó mindenféle értelében egy iskolát hozva létre.
A LAB5-öt 2019 tavaszán kereste meg Bohus Eszter, a Bohus-Lugossy Alapítvány a Kortárs Üvegművészetért alapítója, nemrég pedig elkészült a Térspirál - Európai Kortárs Üvegművészeti Múzeum építészeti koncepciója is.
A kiindulópont a Térspirál II., amely a külső formát „eléggé direkten, a belsőt már elvontabban inspirálta”, fogalmazott az Octogonnak Dobos András, a LAB5 építésze. Innen jön a múzeum hivatalos neve is: Térspirál - Európai Kortárs Üvegművészeti Múzeum.
Belülről tervezték az épületet, vagyis először a programot és a belsőt állították össze, a helyszínkeresés azonban még folyamatban van. Nem szokványos helyzet: vannak ugyan lehetséges helyszínek, de még egyik sem tűnik favoritnak, ami bizonyos, hogy Bohus Eszter feltétlenül Budapesten képzeli el – bár azt megjegyezte, hogy már most több tengerentúli érdeklődő van a múzeum koncepciójának átvételére, így ha hazánkban nem épülhet fel, úgy nem zárja ki az építészeti terv külföldi megvalósítását. Értelemszerűen a pontos kialakítás a végső helyszín függvénye, nemcsak a feltárásokkal kapcsolatban, de a programot is finomhangolják.
„Az épület méretében is van ’tűrés’, vagyis az átmérő megenged némi változtatást – jegyzi meg Dobos. – Mindenképpen olyan helyszínt keresünk, ahol nemcsak ’elfér’ a ház: nagyon fontos, hogy rendesen látni lehessen kívülről, így elég nagy a helyigénye.”
Maga az épület viszont koránt sem megalomán a maga ötezer négyzetméterével. A Térspirál II. szobor révén a forma adott volt, belülre egy tört spirált helyeztek, így egy lankásabb rámpa keletkezett, mint a többi spirális múzeumbelső esetében, ami a befogadónak is kényelmesebb. Létezik egy másik belső út is, ami a külső spirállal párhuzamosan, enyhén eltérő szögben emelkedik: e két egymás mellett haladó, egy-egy ponton egymással érintkező útban a művészházaspár életútjára is ráismerhetünk.
A múzeum megvalósulásáig még éveket kell várni, ez a várakozás azonban nem lesz tétlen: első körben érdemes átolvasni a teljes cikket és meghallgatni a podcastet, ezen kívül az üveggel, üvegművészettel és társművészeteivel a jövőben is rendszeresen foglalkozunk majd.
Térspirál - Európai Kortárs Üvegművészeti Múzeum
Helyszín: Budapest
Építtető: Bohus Eszter
Tervezés: 2019
Lépték: 5000 m2
Tervezők: LAB5 architects | Erdélyi Linda, Dobos András, Korényi Balázs, Gáspár Virág Anna | Urnukh Darizav, Kozma Zoltán, Székely Dávid
Makett: Modellab
Főtanácsadó: Balogh Eleonóra
Igazgatási és gyűjteményi főtanácsadó: Bettina Tschumi
Látványtervek: LAB5 architects
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.