Augusztusban az építészeti fotográfia a témánk az OCTOGON online-on
Augusztus 29-én a magyar fotográfia világnapján annak az évfordulóját ünnepeljük, amikor 1840. augusztus 29-én egy nyilvános eseményen először készült képfelvétel Magyarországon. A jeles nap kapcsán az OCTOGON online augusztusi témája az építészeti fotográfia: egy összetett és nehéz műfaj, amely az egyik legfontosabb eszköze az építészet dokumentációjának és reprezentációjának.
Az építészeti fotográfia kapcsán megannyi kérdés merül fel. Mitől lesz jó egy épületfotó? Hogyan tud összeállni egy kimerevített pillanatképben a komplex térélmény? Mitől lesz egyáltalán releváns egy épületfotó a 21. században, az Instagram korának vizuális dömpingjében? Mivel tud többet nyújtani mint egy hiperrealisztikus látványterv? „Hangos eye-candy” legyen, vagy csendesebb, gondolatébresztő médium?
Továbbhaladva a felmerülő kérdések áradatán az építész és a fotós kapcsolata is sarkalatos pont. Miért van az például, hogy alig találni női építészeti fotóst? A nőket nem mozgatja meg a téma, vagy az építészek részesítik előnyben még mindig a férfi fotósokat? Milyen viszonyban áll az építészek és a fotográfus víziója, az épület és a képek karaktere? Pontos és száraz dokumentáció legyen egy épületfotó, vagy szubjektív állásfoglalás? Megjelenhet-e autonóm hang ebben az alapvetően alkalmazott művészeti műfajban?
A modern építészet leghíresebb fotográfusa, Le Corbusier barátja, állandó fotósa, a magyar származású Lucien Hervé (1910-2007) így vélekedett az utóbbi kérdésekről:
„Összetett feladatot kell végrehajtania a fényképésznek: meg kell ragadnia az architektúra lényegét, s azt képpé kell alakítania, amely hűen adja vissza az építészeti alkotás szellemét és a belőle sugárzó érzelmi hatásokat, de ugyanakkor, mint önálló alkotásnak, saját nyelvén is szépen kell szólnia.”
Corbusier szerint Hervé-ben egy építész lelke lakott, elmondása szerint 40 évet várt arra, hogy valaki végre ki tudja fejezni képekben az építészetét. Amikor megtalálta, végigfotóztatta vele az összes addig elkészült munkáját, és 16 éven keresztül, a haláláig dolgozott vele. Corbusier életműve elválaszthatlanul összefonódott Hervé drámai, de a giccstől és a hatásvadász elemektől tartózkodó épületfotóival.
Ha meghatározó magyar építészeti fotósokról beszélünk, érdemes megemlíteni Klösz Györgyöt (1844-1913), a magyarországi városfotózás úttörőjét, aki akkoriban még nem építészek felkérésére dolgozott. Alapító tagja volt a Magyar Fényképészek Egyletének, budapesti látképek megörökítésével és forgalmazásával foglalkozott, készített 1:100 léptékben leképező panorámasorozatot az Andrássy útról, az 1900-as párizsi világkiállításra készülve pedig közel száz vidéki kastélyt örökített meg.
„Klösz György a 19. század pillantása”-írja róla Lugosi Lugo László, művészeti szakíró, fényképész a Klöszről írt két kötetes monográfiájában.
Lugosi (1953-2021) közben maga is fontos építészeti fotós volt egy évszázaddal később, építészek és építészeti lapok felkérései mellett az eltűnőben lévő épített környezetet kapta lencsevégre: elhagyatott gyárépületeket, kiégett neon feliratokat. 2019-ben a Capa Központban tartott tartalmas előadást az építészeti fotográfia történetéről, technikáiról.
Az OCTOGON 25 éves fennállása óta számtalan építészeti fotográfiát közölt és megannyi kiemelkedő építészeti fotóssal dolgozott együtt. Az építészetről való híradás, írás, elmélkedés elengedhetetlen partnere az érzékenyen komponált fotóanyag. A print magazin kapcsán kiemelt fontosságú, hogy milyen fotográfusok készítik el az anyagokat, a kiválasztott képek milyen vizuális narratívát bontanak ki, na meg, hogy mi kerül címlapra, melyik fotó képviseli a lapszámot. Az online platformon mindeközben egy jól megválasztott borítókép, vagy social media képfüzér adja el sokszor magát a szöveges tartalmat.
Egy jó építészeti fotó kulcs magához az épülethez. Építészeti cikk ilyen formán nincs építészeti fotográfia nélkül.
Augusztusban többek között azt itt feltett kérdések kapcsán az építészeti fotográfia aktív hazai szereplőit fogjuk megkérdezni, azokat akik nem csak az épületek, de az OCTOGON magazin vizuális reprezentációjának is fontos alakítói. Akikkel rendszeresen és szívesen dolgozunk: Bujnovszky Tamást, Danyi Balázst, Batár Zsoltot, Palkó Györgyöt, Hlinka Zsoltot, Jaksa Bálintot és Varga Mattit. Emellett izgalmas, tematikus építészeti fotóválogatásokkal is készülünk.
Tartsatok velünk!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.