Az ARCH-STUDIO gondolatai a tervezésről

A közelmúltban hirdettek eredményt a Magyar Építészeti Központ és Múzeum tervezésére kiírt pályázaton. Nem mindennapi építészeti feladatról van szó, amelynek itthon egyáltalán nincsenek előképei. Kíváncsiak voltunk, milyen gondolatok vezették a tervezőket, ezért felkértük a nyertes és díjazott pályázókat, osszák meg velünk mi minden inspirálta őket. Minden csapat ugyanazokra a kérdésekre válaszolt, reméljük tanulságos és gondolatébresztő lesz olvasóink számára is. A közlés nem a díjazás, hanem a válaszok beérkezésének sorrendjében történik. Következzen a megvételt nyert ARCH-STUDIO véleménye. Makrai Sándor és Vesztergom Ádám válaszolt kérdéseinkre.


Milyennek kell lennie szerintetek egy korszerű építészeti múzeumnak?

Az építészeti múzeum csak kortárs alkotás lehet, hiszen a mában élünk és minden kor csak a saját eszközeivel képes érvényes építészeti gondolatokat közvetíteni. De ugyanakkor legyen időtálló is, mert a túlzott divatkövető magatartás szélsőségekhez vezethet, mely később a divat múlásával megunt üres formalizmusnak mutathatja magát. Az épület utaljon az általános európai építészeti örökség és a magyar építészeti hagyományok megjelenési formáira, de kerüljön minden direkt utalást ezekkel kapcsolatban. A múzeumegyüttes legyen a helyhez kötött abban az értelemben, hogy illeszkedjen a már beállt városi szövethez és a közvetlen környezetéhez.


Hogyan lehet az építészetet kiállításon bemutatni a 21 században?  

A kiírás az állandó kiállítás tereit a meglévő műemlék épület tetőterébe javasolta. Mi úgy gondoltuk, hogy flexibilis, nagy terek segítsék a múzeumtechnológiai koncepciót, ami ha változik, könnyen lekövethető legyen, ezért az ideiglenes és az állandó kiállítás tereit az új épületszárnyba, egymás mellé terveztük. (Amúgy makettek, fotók, tervrajzok, archív filmek, animációk, 3d-s VR és interaktív installációkat képzeltünk bele.) 


Mi a múzeum feladata: gyűjtés, gyűjteménykezelés, kiállítás? Ti mire fókuszáltatok a tervezés során? Voltak-e nehézségek a kijelölt helyszín, illetve a program vonatkozásában?

Természetesen mindkettő a feladata. A helyszín (a két műemlék épület felhasználásával) és a kötött program nem könnyítette meg a feladatot. 


Mi a véleményetek a formai kérdésekről: ikonikus jelre van szükség, vagy semleges, befogadó, jól működő épületre, amely tartalmával kommunikál?

Megjegyezhető, jelszerű épület is tud megfelelően a környezetébe illeszkedni, a jól működés pedig alapfeltétel. Úgy gondoltuk, hogy a két felújított és rekonstruált magastetős ház fedése kellően karakteresen fejezi ki a századfordulós magyar eklektika jegyeit. Ezért a melléjük kerülő múzeumi épület lebegését kihasználva a tetőket megfordítva, de a pikkelyes fedés hatását megtartva, kapcsolatot hozunk létre a Herczel és Grünwald villa nagy tetőidomaival és kiselemes burkolatával. A fejjel lefelé álló tető csak rejtett utalás. A helyhez kötés rejtett eszköze. Mondhatni tudatalatti kapcsolat. A szemlélő inkább a függesztett formára figyel fel, mely, mint egy fecskefészek, az eresz alatt húzódik meg a „tornác” oszlopsora mögött. Az oszlopsor használata a görög építészettől egészen a XIX. századi magyar népi építészeten keresztül napjainkig ível. A klasszikus görög templomoktól a magyar parasztházig minden esetben a funkcionalitás és reprezentáció furcsa keverékeként jelenik meg. Ezért lett meghatározó építészeti eleme a koncepciónknak.


Voltak előttetek külföldi vagy hazai példák?

Túl sok is.:)


ARCH-STUDIO  Web | Facebook


 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VIII.

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VIII.

Au.Room Kft, Bachman és Bachmann Kft és Medvegy Gabriella közös pályázatához fűződő gondolatai

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VII.

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VII.

A Bánáti és Hartvig építész irodával közös munkájukért megvételt nyert Nagy Mercédesz Erika, Ritter Dániel és Szilágyi Norbert gondolatai a tervezésről

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VI.

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VI.

A kiemelt megvételben részesült Klobusovszki Építész kft gondolatai a tervezésről

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VIII.

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VIII.

Au.Room Kft, Bachman és Bachmann Kft és Medvegy Gabriella közös pályázatához fűződő gondolatai

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VII.

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VII.

A Bánáti és Hartvig építész irodával közös munkájukért megvételt nyert Nagy Mercédesz Erika, Ritter Dániel és Szilágyi Norbert gondolatai a tervezésről

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VI.

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VI.

A kiemelt megvételben részesült Klobusovszki Építész kft gondolatai a tervezésről

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VIII.

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VIII.

Au.Room Kft, Bachman és Bachmann Kft és Medvegy Gabriella közös pályázatához fűződő gondolatai

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VII.

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VII.

A Bánáti és Hartvig építész irodával közös munkájukért megvételt nyert Nagy Mercédesz Erika, Ritter Dániel és Szilágyi Norbert gondolatai a tervezésről

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VI.

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VI.

A kiemelt megvételben részesült Klobusovszki Építész kft gondolatai a tervezésről

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1