A Kengo Kuma és társai által tervezett H.C. Andersen Múzeum a dán író hagyatékának fizikai megtestesülése.

Hans Christian Andersen meséi időtállóak, újramesélésük a mai napig képes összekötni a különböző generációkat. A Kengo Kuma és társai által tervezett H.C Andersen Múzeumot az író szülővárosában, Odense-ben adták át. Az épület amellett, hogy tisztelgés a termékeny író munkássága előtt, egyfajta átvezetésként is szolgál a hagyományos faházak és a város újonnan kialakított modern területe között. 
 

„A mesék esszenciáját próbáltam megérteni: mint például a kettősséget, az elmosódott határokat és a lineáristól eltérő struktúrákat. Ezeket a fogalmakat kezdtem értelmezni és az építészet nyelvére fordítani. Bizonyos mesék, mint például A kis hableány, vagy  A csodálatos tűzszerszám jeleneteit szcenográfiai háttérként rögzítettem az építészeti térben és a design elemeiben” – mondta Yuki Ikeguchi, a projekt vezető építésze.

A múzeum minden egyes helyisége mesél: a kiállítótértől a különböző kerteken át arra invitál, hogy a látogatók ne csak hallgassák, hanem éljék át a történeteket. Andersen írásai a kettősség gondolatát példázzák: a valóságos és a képzeletbeli, a természeti és az ember alkotta, az emberi és az állati, a világos és a sötét kapcsolatát. Az építészeti nyelvezet a szerkezetben, de a körülötte lévő tájképben is ezt az ambivalenciát tükrözi. Maga az épület is Odense két különböző városrészének találkozásánál helyezkedik el, és kulcsszerepet tölt be az új, összefonódó városkép megalkotásában. 

 


A múzeum egy sor kör alakú formából áll, amelyeket egy gondosan kialakított kert köt össze. A kanyargó ösvény és a sövénykert a projekt emberi léptékét hangsúlyozza. Ez különösen fontos volt a koncepció szempontjából, Andersen emberközpontú történeteire reflektálva. A múzeum két szintes, egy földszintből és egy pinceszintből áll. A süllyesztett kertek fénykútként működnek az alsó terek számára, és úgy képzelték el őket, mint a két világ közötti portálokat. A sövény egy folytonos, ívelt, lineáris zöld fal, amely kiterjeszti és leköveti a földalatti teret, így az egész helyszínen, a föld felett és alatt is kanyarog.

„A földfelszínt a két ellentétes világ elválasztásaként kezeltük: a földfelszín a való világ, a földalatti pedig a mesevilág” – vallja Ikeguchi.

„Az a szándékom, hogy az építészet a fények, a vízmozgás és a tükröződések hatásával szcenográfiává váljon, átfedésben a kiállítás fényeivel és színeivel. Azt hiszem, sikeresen elértük, hogy a végeredmény inkább élményt és utazást jelentsen, mintsem építészeti tömeget, mint tárgyat” – értékeli Ikeguchi a projektet.



Kengo Kuma | Web | Facebook | Instagram

 


Forrás: Stir world


 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Az 1964-es tokiói olimpia visszaadta Japán önbecsülését, mindez azonban nem ment volna az építészet nélkül

Az 1964-es tokiói olimpia visszaadta Japán önbecsülését, mindez azonban nem ment volna az építészet nélkül

Japán újjászületésében és annak megmutatásában elvitathatatlan szerepe van az építészeti tervezésnek.

Kengo Kuma gránitköve egy múzeumot takar

Kengo Kuma gránitköve egy múzeumot takar

És egy olyan könyvtárt, ami színházzá alakítható.

Kengo Kuma tyúkólat tervezett Mexikóban

Kengo Kuma tyúkólat tervezett Mexikóban

Ráadásul úgy, mintha egy közösségi lakóprojektet valósított volna meg embereknek.

Hirdetés