Hamarosan megjelenő print kiadványunk interjújából szemezgettünk.

Egy év késéssel szombaton a közönség előtt is megnyílik a 17. Velencei Építészeti Biennálé. Az OCTOGON magazin hamarosan megjelenő 167. lapszáma részletes interjút közöl a magyar pavilon kurátoraival. Kovács Dániel, valamint a Paradigma Ariadné (Csóka Attila Róbert, Molnár Szabolcs és Smiló Dávid) gondolataiból válogattunk.

A Planetárium felülnézetből – Fotó: Othernity

M. SZ.:... a pandémia következtében talán még aktuálisabbá vált az idei főkurátor, Hashim Sarkis programadó kérdése: How will we live together? (Hogyan fogunk együtt élni?) A mi szempontunkból a legrosszabb pillanatban született a halasztásról szóló döntés. (...) Ugyanakkor az a nemzetközi együttműködés, amit a 12 kiállító építész stúdió között életre hívtunk, nagyon jól fogadta a kihívást. Senki nem lépett ki. Senki nem vesztett motivációt. Nagy szerencsénk volt az itthoni együttműködőkkel is...(...) magyar viszonylatban mindenképpen egyedi kiállítás lesz, ami bővíti a magyar pavilon eddigi gyakorlatát. (...) szerettünk volna a biennálék eredeti szellemiségéhez csatlakozni azzal, hogy építészettel állítunk ki. 

CS. A. R.:... az absztrakt makettől a vetítésen és a rajzokon át az installációkig sok műfaj jelenik meg. Tizenkét olyan alkotás született, amelyek sokszínűségükben ezt a kifejezési módot reprezentálják: a könyvtől a monolitikus vagy kinetikus szobortól a giccs és trash határán lévő áldokumentarista videoanyagig sokféle megközelítés látható majd a kiállításunkon. 

S. D. : ...az előzetes elképzelések szerint remélhetően a Ludwig Múzeum gyűjteményébe kerülhet két-három, most a biennálén bemutatkozó alkotás. (...) A múzeummal való korai egyeztetések egyik-másikán még elhangzott, hogy „mérnökök vagyunk”, és azt gondolom, hogy a gyűjteménybe kerülés lehetősége önmagában kifejezi, hogy sikerült tágítanunk a Velencei Építészeti Biennálé hazai megítélésének horizontját is: az építészet is lehet művészeti ügy...

Virág Csaba Teherelosztója

K. D. : ...annak ellenére, hogy az építészeti biennálék során voltak már nemzetközi együttműködések a magyar pavilonban, de ilyen széleskörű nemzetközi kollaboráció még nem valósult meg. (...) Három dolog van, ami a látszat ellenére közös a régióban: elsőként a régi rendszer társadalmának elmúlása, a második a fordulat élménye, a harmadik pedig az, hogy annak a rendszernek az épületei a mai napig velünk vannak. (...) A Transmodern konferenciák, amiket korábban szerveztünk, meggyőzően bizonyították számunkra, hogy van egy közös tudás- és tapasztalathalmaz. A velünk egykorú építészekkel a biennálé kapcsán folytatott munka is bebizonyította, hogy sokkal könnyebben megtaláljuk a régión belüli közös hangot, közös referenciahalmazt, mint mondjuk a nyugat-európai alkotókkal.

A mi projektünk részben (...) a kánon átírásáról is szól. (...) Ha úgy tetszik, mi valójában másodvonalbeli házakat válogattunk, nem olyanokat, amelyek egy az egyben leképeznék a korszakot, hanem amik vitatottak, az elpusztítás, a lebontás határán állnak. Azt szerettük volna, ha minden alkotó szabadon és bátran gondolkodik, asszociál a kiválasztott házakkal kapcsolatban. 

M.SZ. : ...Olyan házakat választottunk, amikkel korábban egyáltalán nem foglalkozott senki. 

CS. A. R.: ...szempont volt, hogy a kiválasztott épületek veszélyeztettek legyenek. Vagy alulhasznosítottak, vagy sajnos úgy tűnjön, reális az esély, hogy eltűnnek. Ráadásul a két leginkább ikonikus, a hagyományos kánonban leginkább illeszkedő épületet – a Teherelosztót és az újpesti Ady Művelődési Házat – azóta valóban le is bontották. Ha az építészekben létezne is valamiféle önkontroll, hogy a kanonizált épületeket megőrizzék, a hatalom ezt az önkontrollt nem gyakorolja.

K.D. : szerettük volna tudatosítani a programunk résztvevőiben, hogy benne van a pakliban, hogy ezeket a házakat le fogják bontani. Amikor kértük az alkotókat, hogy adjanak felvetéseket a 12 házról, azt is megmondtuk nekik, hogy ez a spektrum teljes egészében nyitott. Tehát az is benne van, hogy ők mint kiállító alkotók a bontásra tesznek ajánlatot. Ebben az interjúban már el is lehet mondani, hogy konkrétan a Teherelosztóra fantasztikus reflexió érkezett még a valódi bontás előtt. (...) Ennél adekvátabb választ egy még nem létező, de anticipált történésre nem is kaphattunk volna...




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Varga Imre 100

Varga Imre 100

Centenáriumi kiállítás az óbudai Varga Imre Gyűjteményben

Életszőttesek | Matrix of Flowers

Életszőttesek | Matrix of Flowers

KIállítás a Gödöllői Iparművészeti Műhelyben

Hangzótárgyak az idei Határtalan Design kiállításon

Hangzótárgyak az idei Határtalan Design kiállításon

Az akusztikus széktől a hétköznapi tárgyakból konstruált szintetizátorig 

Hirdetés