A környezetbarát irodatakarításhoz az emberi munkát is magasabb szintre kell emelni.
Takarítani mindenki tud – vélik sokan. Elég egy felmosószett, néhány flakon tisztítószer, pár szorgos kéz és már kezdődhet is munka. Hogy ez mennyire nincs így, különösen most, a Covid időszakában, arról Bender Gáborral, a Triarco Kft. ügyvezetőjével, a FirstClean brand tulajdonosàval beszélgettünk. Az az elvük, hogy egy iroda ne csak tiszta és szép legyen, de mindez a lehető legkisebb ökológiai lábnyom mellett valósuljon meg. Szóba került a prémium minőségű takarítás létjogosultsága, és a szolgáltatás színvonalának ellenőrizhetősége is.
Akárhogy is alakul a vírus helyzet utáni irodai élet, az biztos, hogy a takarítás szerepe felértékelődik.
Ez tagadhatatlan. Az ma már nem kérdés, hogy a takarítás fontossága és a munkavállalók biztonsága minden korábbinál jobban felértékelődött a járvány hatására. A járvány reflektorfénybe helyezte a takarítás kérdését; a fertőtlenítő takarítás - amit mi házon belül covid takarításnak hívunk - nagyon népszerű azon cégek körében, amelyek számára fontos a munkatársak egészségének megőrzése, a járványveszély mérséklése. Természetesen az igények eltérőek: van, aki napi szintű fertőtlenítő takarítást kér, van, aki hetit, illetve ezek kombinációját. A nagytakarítás alkalmával elvégezzük a Covid- mélytakarítást, amikor vagy ózonnal-, vagy egy 150 fokos gőzzel fertőtlenítő berendezést használunk. Alkalmazkodunk az igényekhez.
A reklámokban rendszerint az szerepel, hogy a fertőtlenítőszerek a kórokozók 99,9%-át elpusztítják, amit az ember hisz is, meg nem is. Mennyire biztosak az Önök által alkalmazott technológiák, például a gőztisztítás?
A technológia abszolút kiforrott, és valóban rendkívül hatékony, de ez is, mint minden más technológia csak akkor lehet sikeres, ha az emberi felelősségvállalás magasabb szintre emelésével is együtt jár.
A fejlett technológiát alkalmazó ózonon gépeket is csak akkor van értelme alkalmazni, ha betartják a hozzá kapcsolódó biztonsági intézkedéseket.
Ha bejön egy covidos beteg, és végigmegy a frissen takarított irodán, közben érintve a kilincseket, a mikro vagy a hűtő ajtaját, akkor a vírus nagyon gyorsan újra megjelenik. Százszázalékos védettség nincs, de azt gondolom, hogy ha nincs fertőtlenítő takarítás, akkor lényegesen nagyobb a fertőzés terjedésének veszélye.
A vírus – felülettől függően – néhány óra, maximum nap után magától is elpusztul.
De nem biztos, hogy ezt érdemes megvárni. Nyilván nem lehet naponta ózonnal takarítani, hiszen ennek relatíve magas a költségvonzata, de ha egy szakképzett takarító 70 százalékos fertőtlenítő oldattal és mikroszálas törlőkendővel kétóránként körbe fertőtleníti a teljes irodaterületet, – különös hangsúlyt fektetve a kapcsolókra, kilincsekre, tárgyalóasztalokra, székkarfákra, csapokra, WC ülőkékre és általában minden olyan eszközre, ami a kollaborációs területeken található – nos, akkor egy nagyon komoly lépést tettünk a vírusprevenció irányába.
Az Önök anyacége, a Triarco ügynökségként is működik. Miként látják, hogyan változott a vírus hatására az irodai térhasználat?
Nyilvánvaló, hogy egy vírusveszélyes időszakban az open-space nagyon nagy mértékben kedvez a vírus terjedésének, de a mostani fejleményektől függetlenül az open-space irodák hegemóniája már néhány éve megtört. Mi jellemzően ’A’, illetve ‘A+’ kategóriás házakban dolgozunk, ahol azt látjuk, hogy a felső- és középvezetők már régóta kiharcolták maguknak a saját irodát.
Sok iroda kiürült, illetve számos helyen csak minden második munkaállomást töltenek be.
Én arra számítok, hogy sok irodaterület fog felszabadulni, ami azt jelenti, hogy a piac eddig bérbeadói jellege bérlőivé alakul át, magyarul a bérlők az eddigieknél sokkal inkább meghatározhatják a szerződés feltételeit. De ettől takarítani még kell! Hosszabb távon pedig úgy látom, hogy a cégek fokozatosan visszatérnek az irodákba, de a vírus előtti korszakhoz képest sokkal nagyobb lesz a mobil irodák és a home office szerepe, nagyobb hangsúlyt kap például a clean desk policy.
Felelős cégvezetőként milyen eszközök állnak a rendelkezésére ahhoz, hogy csökkentse a fertőzés veszélyét?
Nincsenek csodák: távolságtartás, maszk használat, plexilap az íróasztalok között, időkorlát a közösen töltött időre vonatkozóan, napi szintű fertőtlenítő takarítás munkaidőben – tehát nem csak az irodai dolgozók távozása után. Azt látom, hogy a budapesti takarító piacon működő cégek megdöbbentően nagy része iszonyatosan rossz munkát végez, alacsony áron. Mi nem az árainkkal akarunk versenyezni, hiszünk abban, hogy az igazolható és ellenőrizhető minőség nekünk és a megbízóinknak is számszerűsíthetően kedvezőbb megoldás. Látom, hogy vannak cégek, amelyek egy négy óra alatt kitakarítható irodaterületről egy, másfél óra alatt levonulnak, mert már ott áll a céges kisbusz, vinni kell a takarítókat a következő helyre. Szerintem ez nonszensz, és ki merem jelenteni, hogy a pandémia időszakban veszélyes is! Minden felelősen gondolkodó cégvezetőnek javaslom, hogy kérjen napi többszöri takarítást, de az ajánlatok mérlegelésénél ne csak az árakat nézzék!
Azt mondja, hogy igazolható és ellenőrizhető minőség. Kifejtené ezt?
Kezdjük talán a munkatársakkal: mi megbecsüljük őket, cserébe ők lojálisak hozzánk. Becsületes dolgozóink vannak, akik rendes, bejelentett bért kapnak, a nálunk végzett munkájuk után nem kell rohanniuk a másodállásba. Válogatott, képzett, igényes és pontos takarító csapatunk van, amelynek tagjait emberileg és anyagilag is megbecsüljük, hiszen hosszútávra tervezünk velük. Folyamatosan karbantartott, frissített, modern eszközparkunk van. Elmondhatom, hogy nem csak a munkatársaimra, de a gépeinkre is büszke vagyok. Fenntartható módon előállított környezet- és egészségbarát takarítószerekkel dolgozunk, amelyekben olyannyira hiszünk, hogy igyekszünk a megbízóinkat is rábeszélni ezek használatára, mert hiszünk abban, hogy egy jó munkahely lehet egyszerre zöld és tiszta.
A takarítók munka közben csak a feladatuk elvégzéséhez szükséges helyeken kapcsolják fel a villanyt, az ivóvizet kulacsban magukkal viszik és tömegközlekedéssel érkeznek a helyszínekre. A takarítószerek szállításához - és az ellenőrzések elvégzéséhez pedig elektromos járműveket használnak.
Ezek apróságnak tűnhetnek, de több tízezer négyzetméter esetén jelentős megtakarítást eredményeznek. Ezzel nem csak a saját munkatársaink egészségét óvjuk, hanem az irodában dolgozók egészségére is tekintettel vagyunk, sőt, a profitunk egy részét is környezetvédelemre és a fenntarthatóság támogatására – például faültetésre – fordítjuk.
Hogyan valósul meg ténylegesen a munkafolyamatok ellenőrizhetősége?
A minőségpolitikánk része, hogy a folyamatos, megbízható, magas minőség érdekében rendszeres ellenőrzést tartunk a helyszíneken dolgozó Facility Manager kollégák segítségével. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy saját fejlesztésű, tabletre telepített szoftverrel a teljes takarított területet végignézzük az ablakpárkányoktól, a mikrohullámú sütőkön át a szociális helyiségekig és kollaborációs terekig. Ez az alapja annak a jelentésnek, amelyet a megbízóinknak adunk. Néhány gondolattal korábban azt mondtam, hogy büszke vagyok a gépeinkre és a kollégáimra. Azt hiszem, ezt ki kell egészítenem: meg vagyok róla győződve, hogy a FirstClean egy egészen új időszámítást hoz Budapest modern irodaházaiba. Miközben kiemelkedő minőségű szolgáltatást nyújtunk hazai és nemzetközi megbízóinknak, és hatalmas lépést teszünk a fenntartható jövő felé.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.