„Az építészet létjogosultságát csupán az épület használóinak igényei igazolhatják.” – mondta Stefan Camenzind svájci építész, aki saját, a Zürichi-tó partján épült, rendhagyó kinézetű otthonáról mesélte el, mit jelent számára a „felhasználó-központú építészet”.
Az épület látványa, az anyaghasználat, és elhelyezkedése között feszülő látszólagos ellentéttel szemben lenyűgöző látványt nyújt a végeredmény. A rugó sziluettjét formázó épületen megjelenő PREFA burkolat a rugalmas és fantáziadús felhasználás lehetőségét már számos épületen biztosította.
„Maradj, annyira szép vagy”
A talán meghökkentő formavilágot bemutató, külsőleg látványos épület nem szigetelődik el a környezetétől, éppen ellenkezőleg: behozza a természetet a házba és maradásra sarkall. Filozofikus megközelítéssel akár Goethe Faustból ismert sora sem túlzás: „maradj, annyira szép vagy”. Szerencsére a 2004 óta működő lakóépület és irodai munkahelyek tervezésével foglalkozó stúdió építésze éppen azt a filozófiát akarta otthonának tervezés során is megvalósítani, amelyet tevékenységének fókuszába állított. A tervezés középpontja, hogy messzemenőkig figyelembe kell venni a későbbi lakók, az épületet használók egyéni igényeit.
Camenzind filozófiáját igazolja, hogy az elmúlt években a Google számára számos sikeres munkahelyi koncepciót dolgozott ki, ahol elsősorban az ott dolgozók különleges igényeinek megértésére összpontosított. „Az elmúlt években sokan elfelejtik, hogy emberek számára tervezünk. A kérdés, hogy az építészet segítségével hogyan befolyásoljuk a munka hatékonyságát, hogyan motiváljunk, alakítsunk ki kötődést, ritkán kerül terítékre.” – fogalmazta meg kritikáját az építész.
A szakember ezt a filozófiát követte saját otthona tervezése során, de természetesen magánépíttetők megrendelései esetében is.
Hajó a tó partján
A rugóház koncepciója a rugalmasság, a szabadság, és a tér növelésén alapul. A külső körülmények is jócskán befolyásolták az épület formájának kialakítását: a nem kifejezetten szögletes, inkább hosszúkás telek körül található, állandó mozgásban lévő tó, a telek és a domb mögött futó sínek eleve dinamikus gondolkodásra késztették a tervezőt.
A végeredmény sokkal inkább emlékeztet egy hajóra egy ház helyett, az ívelt, felfelé görbülő formáival és mozgalmasságával. Az egyébként egyszerű terv alapját az emeletek rendhagyó kialakítása képezi, amelyek egyik oldalon íves csatlakozással folynak egymásba, míg az épület másik végén lehetővé teszik a fény és a tér maximalizálását.
A ház hatalmas homlokzati üvegfelületei mellett találni kellett egy olyan anyagot, amely képes közvetíteni az épület íveinek lendületességét és erejét. Így nem jöhetett szóba más csak olyan anyag, mint a PREFA zsindely, amely kis méreteivel az ívek kialakításában kellő a rugalmasságot, textúrájával pedig a kellő lágyságot kínálta.
A PREFA alumínium tetőfedő zsindelye melletti döntést a hosszú élettartam, a csekély karbantartási igény és újrahasznosíthatóság támasztotta alá. Nem utolsó sorban pedig a színek közötti választás lehetősége inspirálta az építészt, amely így a hagyományos fazsindely modern értelmezéseként vált az épület részévé.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.