Budapest legnagyobb infrastrukturális fejlesztése valósulhat meg a következő évtizedben. 

Március 26-án délelőtt a Szépművészeti Múzeum Barokk csarnokában hirdették ki a 2021 októberében kiírt, kétfordulós, nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét. A Budapest történetében mérföldkőnek számító fejlesztés során a Nyugati 21. századi, többszintes, modern pályaudvarként születik újjá, a föld alatt egy 6 vágányos vasúti mélyállomással, ahová a jövőben a Duna alatti vasúti alagút is beérkezik majd. A  második fordulóba jutott 12 sztáriroda közül egy első, két megosztott második, egy harmadik díjast, valamint egy megvételt nyert pályázatot díjaztak.

 

 

A díjátadón elhangzott, hogy olyan infrastrukturális fejlesztés valósul meg a kormány és Budapest teljes egyetértésével, amely gyökeresen fogja átformálni Budapest városhasználatát. A feladat építészeti szépsége és egyben kihívása is abban rejlett, hogy a történelmi városszöveten belül kellett 21. századi infrastrukturális beavatkozást kialakítani, amely jelentős mértékben érinti a környező közterületet is. Az Eiffel-iroda által tervezett történeti csarnok mögött új pályaudvarcsarnok létesül 13 vágánnyal, amihez térszint alatt két szintes pályaudvar csatlakozik. A későbbiekben ide köti majd be a Déli Pályaudvart a Nyugatival összekötő alagút, ennek a Nyugatihoz csatlakozó szakasza tervezésére a következő hónapokban írnak ki közbeszerzési pályázatot. A pályaudvar felszabaduló üzemi területein, a Podmaniczky utca mentén két Városmajornyi zöld közterületet alakítanak ki, ennek mestertervére is a pályázóktól vártak javaslatokat. Az Eiffel-csarnokból eltűnnek a vágányok, a tavaly felújított műemlék vasszerkezetű tér az utcaszinten a belvárossal kommunikáló köztéri funkciót kap.

 

 

A pályázat második fordulójában 12 iroda versengett:

- Benthem Crouwel Architects
- Grimshaw Architects
- Zaha Hadid Architects + Finta és Társai Építészstúdió + Buro Happold + Abud Mérnökiroda + Land Italia
- Sweco Architects + Gateways
- AREP Group Architectes
- Ove Arup & Partners International
- Plant – Atelier Peterkis + Hawkins Brown Architects
- Albert Wimmer
- Kengo Kuma & Associates + M-Teampannon
- John McAslan + Partners
- Foster + Partners
- Cruz y Ortiz Arquitectos + Szántó és Mikó

 

A tervpályázatot elbíráló zsűri elnöke Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, alelnöke Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója, tagja az V. és XIII. kerület főépítésze, a VI. kerület alpolgármestere, Erő Zoltán fővárosi főépítész és számos kiváló építész szakember. A zsűriben a brit Network Rail és a cseh Sprava Zeleznic pályavasúti építészeti, állomásfejlesztési vezetői is részt vettek.

 

 

Megvételt nyert

Kengo Kuma & Associates és magyar partnerük, az M-Teampannon iroda terve, amely formailag az Eiffel-csarnok tetőfelépítményének formáját sokszorozza meg.

...Nyilvánvalóan más kulturális irányból közelítette a feladatot, de a részletek és funkció tekintetében kiemelkedő, tovább tervezésre méltó megoldásokkal szolgált...

 

 

Harmadik díjat kapott

Zaha Hadid Architects + Finta és Társai Építészstúdió + Buro Happold + Abud Mérnökiroda + Land Italia terve

...A terv érdeme az értékes városzszerkezeti kapcsolat, amely különös építészeti megoldással, futurisztikus csarnokrendszerrel párosul...

 

 

Megosztott második díjban részesült

az AREP Group Architectes francia építésziroda

...Ez a pályázat kiemelkdő  városépítészeti mestertervet nyújtott, illetve az egyik legjobb megoldást adta az aluljáró kialakítására. Kiemelkedő a gyalogos és kerékpáros közlekedés megoldása, mindez egyedi építészeti megjelenéssel társul...

 

 

Szintén megosztott második díjban részesült

Albert Wimmer osztrák építész irodája

...Vasúttechnológiailag ez a terv a legmélyebb, az állomás jól kidolgozott, a Nyugati tér felől visszafogott térfalas új bejárattal...

 

 

A Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására kiírt pályázat győztese

Grimshaw Architects és csapata

... A terv érdeme amellett, hogy profi pályaudvart alakított ki, a múlt kiemelt tisztelete, amivel a történeti városszövetet kezeli. Az Eiffel csarnok mögött kialakított új csarnok önálló építészeti elem, nem kapcsolódik közvetlenül a történeti épülethez, így az Eiffel teljesen körbejárható marad. Az elkülönülést a régi csarnok irányára merőleges, elforgatott tetőzet hangsúlyozza, míg szín és anyagválasztásában az új épületrész a műemléki csarnokra utal...

 

 

A 3 szintes modern pályaudvar napi 300 000 fős  utasforgalmat tud majd lebonyolítani, megkétszereződik az áthaladó vonatok száma. Az ország főpályaudvarának kialakítása során a rozsdaövezet zöldövezetté alakul, 17 hektár park jön létre, a szélén új épületekkel, melyek a város felé zajvédő funkcióval bírnak. Megújul a Nyugati tér, a Westend elől kikerül a buszpályaudvar, és itt is korszerű nagyvárosi közteret alakítanak ki. A fejlesztést nagyrészt EU-s forrásokból tervezik megvalósítani, a részletes tervek és engedélyek elkészítése a következő néhány év feladata. Fürjes Balázs elmondta, hogy ha a projekt 12 éven belül meg tudna valósulni, akkor már gyors építésről beszélhetnénk. 

 

 

 

 

képek forrása: BFK




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Az Ég ajándéka

Az Ég ajándéka

Víz&Város a 21. században

Lakáskultúra egy történész-lakberendező szemével | Hungarian Objects 1. rész – Vörös Kati

Lakáskultúra egy történész-lakberendező szemével | Hungarian Objects 1. rész – Vörös Kati

Mi történik, ha egy építész személyes magazin-gyűjteménye egy történész-lakberendező kezébe kerül? Avagy: ne csak nézegessük, de lássunk és értsünk is meg, s fedezzük fel közösen a szocializmus tér- és tárgykultúráját!

Hirdetés