A pesti gettó felszabadításának évfordulóján valósult meg az emlékmű. Erről szóló írásunkat a 197-es, 2025/1-es lapszámunkból közöljük.

Jad Vasem. Használjuk akár „kéz és név” vagy „jel és név” fordításban a jeruzsálemi Har HaZikaron hegyen álló emlékhely és dokumentációs központ elnevezését, e két szó kijelöli azt a gondolati horizontot, amin belül a holokauszt örökké velünk élő tragédiáját felfogni és megjeleníteni kötelességünk. Egyszerre szimbolikus, elvont, anyagtalan, univerzális kiterjedésében az egész emberiséggel együtt élő trauma, ugyanakkor a holokauszt minden áldozata saját gondolatokkal, emlékekkel, érzelmekkel, hittel, szeretettel, névvel, lélegzettel, szívvel élő külön világ. Egyszerre személyes és univerzális. Pontszerű és végtelen. Éppen ezért a holokauszt áldozataira emlékező érvényes gesztusoknak e két dimenzióban, a személyes fizikai és a végtelen szellemi dimenzióban kell egyensúlyra találnia.

Fotó: Biri Balázs

Erre tesznek kísérletet a Hetedik Műterem alkotói, akiknek pályázaton győztes terve a pesti nagy gettó felszabadításának emlékévére egy 2021-ben, Erzsébetváros Önkormányzata által kiírt felhívásra született és az évfordulón valósult meg. Két fő elemében rímel arra a kettősség, amit a bevezetőben próbáltam megfogalmazni, elfogadja az emlékezés és jelenvalóság két síkját, a személyesség és univerzalitás két dimenzióját, ugyanakkor egyfajta mentális térkép, a tragédia konkrét, velünk élő helyszínének megjelölésére törekszik.

Fotó: Biri Balázs

Mivel egy szerteágazó, de közös forrású narratíva egyik elemének gondolom az alkotást, engedtessék meg nekem, hogy amolyan kritikai, elemzési támpont gyanánt néhány előképet idézzek meg. A Dohány utcai zsinagóga kertjében 1990-ben avatták fel az Emanuel-emlékfát, Varga Imre szobrászművész alkotását. A zsidó nép történetiségét is megidéző, a gyökerektől fatörzsként összesodort, majd szomorúfűz ágaikként szétbomló acélfa fémleveleire írt neveken túl fontos megemlíteni, hogy az emlékfa mellett egy építészeti jel is a kompozíció része. A törvénytáblákra és a jeruzsálemi templomra egyaránt utaló ívek egyfajta téri kontextust jelölnek ki, ami elemzésünk szempontjából is fontos körülmény. Gunter Demnig német építész botlatókövei (Stolpersteine) a nemzetiszocializmus áldozataira emlékeztetik a városok lakóit Európa-szerte.

Fotó: Biri Balázs

Ott és azok hiányára, ahol élünk és akik akár a felmenőink, a felmenőink szomszédai, tulajdonképpen mi magunk is lehetnénk. Can Togay filmrendező és Pauer Gyula szobrászművész Cipők a Duna-parton című alkotása a város, annak folyója, a gyilkosságok helyszíne, a hiány és jelenlét, a cipőkkel mint személyes tárgyakkal megjelenített személyességet szimbolizálja. A hivatkozások végére hagytam a Hetedik Műterem és az akkori Mesteriskolások alkotóinak korábbi, a Trefort-kerti ELTE kampuszon megvalósult emlékszalagját (2014), ami az építészeti térben, az emlékezés helyének építészeti kontextusában, az egyetemi épületek téglahomlokzatának fugáiba simítva idézi meg a II. világháborúban meghalt egyetemi polgárok emlékét.

Példáimban közös, hogy az emlékezés és a városi, az építészeti kontextus erős kölcsönhatást mutat, illetve a hiány és jelenlét kettősségéből fakadó gondolatiság hatja át. Visszatérve Hetedik Műterem gettó-emlékművének elemzésére, fontos kiemelni az emlékmű két fő elemét, ami ugyancsak jelkép és
kontextus kölcsönösségében értelmezhető. Az egykori pesti nagy gettó határa 16 utcát szelt át, így a 16 utcán átfutó egykori palánk helyén 16-16, összesen 32 db határt jelölő elemet helyeztek a járdába az alkotók a „A pesti gettó határa / 1944. XII. 10-1945. I. 18.” felirattal. Ezek a jelek jelölik ki annak a mentális térképnek a határvonalát, ami a hétköznapi városi térhasználók számára egyfajta felhívó jelleggel bírnak. Ez a hétköznapiság a személyesség és azonosulás újabb rétege, hiszen utal az áldozatok mindennapi életére, szabad sétáira, ami a gettó határain belül megszűnt hétköznapi tevékenységnek lenni.

Fotó: Biri Balázs

A megújított Klauzál tér parkjának közepén található kőkorong helyének pontos kijelölése, mérete, a téren ideiglenes eltemetett áldozatok száma, a felszabadított gettóban uralkodó tragikus állapotokra történő szimbolikus utalás, illetve a gettó területén összezsúfolt polgártársaink és a városból erőszakkal kihasított tér fizikai mennyisége közötti összefüggések egyfajta szimbolikus mintázattá, emlékekből, adatokból szőtt mátrixszá állnak össze az emlékmű másik elemében. Ez a felszínén sírként (?), házakként(?), lábnyomokként (?), talapzatkén (?) is elemezhető, kör alaprajzú kő sajátos kisugárzással bír. Szemben a palánkok helyét kijelölő, szinte láthatatlan sávokkal, ez a pont olyan, amihez oda kell menni. Szép gesztus, hogy a hétköznapiság és hiány állandó jelenvalósága mellett, az emlékezés aktív, odaforduló gesztusára is történt utalás az emlékmű-együttesben.

A Hetedik Műterem alkotói érvényes, a személyes és univerzális egyensúlyára törekvő művet valósítottak meg. Erős kisugárzása egyfajta (emlékezet)aurát képes létrehozni térben és időben.

Generáltervező: Hetedik Műterem Kft.

A 2023-2024-ben megvalósuló mű tervezői: Szabó Levente, Biri Balázs, Rátgéber Lálszló

A 2021-es tervpályázat tervezői: Szabó Levente, Biri Balázs, Breuer Anna, Surján Borbála, Szilágyi Szabolcs

Grafika, tipográfia: Polgárdi Ákos

Megrendelő: Erzsébetváros Önkormányzata


Rajzok a cikk végén található galériában!
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

"Az építészet kulturális dimenziója érdekel"

Szabó Leventével, a  Hetedik Műterem vezetőjével beszélgettünk a hajtóerőről, oktatásról és az építészet mai helyzetéről.

Kápolna a pusztában és megújult városháza - 2018 épületekben

Kápolna a pusztában és megújult városháza - 2018 épületekben

Összegyűjtöttünk tíz, számunkra fontos épületet az idei évből.

Ezeket a magyar épületeket jelölték a Mies van der Rohe-díjra

Ezeket a magyar épületeket jelölték a Mies van der Rohe-díjra

Idén kilenc magyar épület is pályázik a Mies van der Rohe díjra. 

Hirdetés
2025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1