Az 1861 óta üzemelő, II. világháborút is megélt, megújult székesfehérvári vasútállomás a Dunántúl egyik legjelentősebb vasúti csomópontjává nőtte ki magát, jelentős teher- és személyforgalommal. Itt került átadásra 2021-ben a Facade Design & Building sokoldalúságát tán a leginkább prezentáló, a sínhálózat felett kecsesen átívelő íves és tört híd, mely vasúti felüljáró a peronok megközelíthetőségén túl, eddig elválasztott városrészeket hivatott összekötni, a déli oldalon hamarosan megépülő P+R parkoló segítségével a várossal és a vasútállomással való kapcsolatot biztosítani.
 


A két részletben és eltérő technológiával épült 220m-es acél- és monolit betonszerkezet íveit 3D modellekből tervezték és méretezték, majd a precíz gyártási folyamat után a helyszíni kivitelezéssel vált teljessé az FDB ezen projekthez kapcsolódó megbízatása. Tették mindezt úgy, hogy már a tervezés fázisában prioritásként kezelték a burkolatok (szálcement álmennyezet, perforált lemez oldalburkolat, külső kompozit burkolat) és háttérszerkezetek gazdaságosság szempontjából is optimális kiosztását oly módon, hogy az esztétikum és design is érvényesülni tudjon. A teljes folyamat áttekintésével nagyban növelték az idő- és költséghatékonyságot, valamint különös figyelmet fordítottak az építéssel járó hulladékmennyiség minimalizálására (a vállalatnál már bevált folyamatként működik az üzemi törmelék begyűjtése, feldolgozása és újrahasznosítása).

Az eredmény egy meghökkentő installáció, amely funkcionális design elemként szeli át a vágányok tömkelegét. A rejtett esővíz elvezetésének is köszönhető egységessége még nagyobb kontrasztot teremt a matuzsálemi sínekkel. Éjszaka a peronokhoz vezető lépcsők zárhatóak, így a felüljáró akkor is átjárhatóságot biztosít, amikor a vonatok épp szolgálatukon kívül vannak.


A különféle helyekről érkező és valamerre tartó emberek megkönnyített és biztonságos elhaladási pályája ez az 5000 m2-es híd a vasúti csomópont felett. Belterének modern, szálcement mennyezetével, valamint a külső kompozit burkolat és az oldalsó perforált lemezek adta kondíciók által az FDB különösen szellőssé, fényben úszóvá tette a székesfehérvári vasút magaslati közlekedőjét, melyről pásztázni a szerelvényeket akár önmagában egy program lehet.

Törő Gábor, a térség országgyűlési képviselője így nyilatkozott a projektről:

„A város infrastruktúrájának stratégiai fontosságából fakadóan a létesült gyalogos felüljáró a jövőben épülő intermodális csomópont egyik kiindulópontja. Különösen büszkék vagyunk arra, hogy mind Székesfehérvár, mind pedig Fejér megye szerves részét képezi a nagy volumenű, vasúti beruházásoknak, hiszen a közlekedés legkörnyezetkímélőbb formájáról beszélünk.” (Forrás: NIF)


FDB Facade Design&Building | Web | Facebook | Instagram | LinkedIn



Még több kép a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Egy épület arca - Muhari Csillával beszélgettünk a homlokzattervezésről

Egy épület arca - Muhari Csillával beszélgettünk a homlokzattervezésről

Muhari Csilla, a Facade Design & Building egyik alapítója azt tűzte ki célul, hogy olyan homlokzatokat tervezzen, amivel formálja környezetét.

Egy monolit önazonosságáról

Egy monolit önazonosságáról

Az új Néprajzi Múzeum és Látogatóközpont. Cikkünk az OCTOGON magazin 175-ös (2022/3-as) lapszámából.

Hirdetés