Hirdetés

Danyi Balázsnak az OCTOGON magazin 176-os (2022/4-es) lapszámában megjelent képesszéje a Partizan Architecture által tervezett Flow Spaces és Hotel Noble enteriőrjét tárja elénk – világos és sötét világok anonimitása az ideiglenesség és maradandóság jegyében.

Hotelszoba mint fluid bútor

A Flow Spaces egy belvárosi bérházban kialakított hostel. A belsőépítészet a Partizan Architecture munkája. A hostel tavaly az épület további tereit is birtokba vette, és superior kategóriás, minimalista esztétikájú szobákat alakítottak ki, ugyancsak a Partizan segítségével. Az építészek a szobák szerény méretéből indultak ki, céljuk pedig az volt, hogy minél szellősebb, világosabb tereket hozzanak létre, amit a vendég saját ízlése és igénye szerint lakhat be.

A tervezés során olyan kérdéseket feszegettek, miszerint mire használhatóak az egyes bútorok. Mi valójában egy ágy? Milyen funkciói lehetnek? Mire lehet szüksége egy utazónak? A válaszuk végül a konvenciókkal való szakítás lett:

a hotelszobákat mint beépített bútorokat tervezték meg, ahol szinte egyáltalán nincsen szükség kiegészítő elemekre.

Az ágy ugyanis itt egyszerre működhet pakolófelületként vagy ücsürgő zónaként, a matracok változatos formációkban helyezhetőek el, a polc pedig lehet ülőfelület, de asztal is. Így minden terület használhatóvá válik, miközben sehol nincsenek véglegesen lehatárolt funkciók. A vendég szabadon alakíthatja ki a személyes terét: a szoba fehér vászonként várja.

Az építészek az ideiglenesség és maradandóság fogalmával is eljátszottak, érzékeny kontrasztba helyezték a régit az újjal. A bérház eredeti fagerendás födémjét fehérre festve hangsúlyozták, a tartószerkezetet pedig gyöngyházszín velencei stukkóval emelték ki. A szobák elválasztására húzott friss válaszfalak ezzel ellentétben simák és egyszerűek, mintha csak a „szoba-bútor” részei lennének, amelyek ki tudja meddig maradnak a helyükön.
 

 

A hotel-élmény fenomenológiája 

Míg a Flow Spaces-nél a világos árnyalatokra épített a Partizan Architecture, addig az Erzsébet híd közelében található Hotel Noble esetében a sötét belső terek adták koncepciójuk magját. A mélyszürke és fekete árnyalatok mint az éj leple borulnak az enteriőrre. Az építészek itt azt a kérdést tették fel a tervezésnél, hogy hogyan érezzük magunkat, ha szállodában vagyunk. Mit várunk a helyzettől, és miben különbözik attól, mintha otthon lennénk. Fő inspirációjuk egy holland pszichológus, D.J. van Lennep 1969-es esszéje volt, amely a szállodában tartózkodás fenomenológiájáról szól.

A szerző a hotel-élményt egy másfajta létezési módként definiálja, ahol vendégként idegenné alakulva képesek vagyunk megszabadulni a társadalmi kötelezettségektől és feloldódni a kötetlen anonimitásban.

Ez a van Lennep által megfogalmazott felszabadító anonimitás lett a terek kialakításának mozgatórugója. A vendég a sötét folyosókon barangolva egy külvilágtól elzárt térbe csöppen, ahová alig jut be természetes fény, a falakon különböző irányokban tükörcsíkok futnak, amelyek aztán nagyobb, sötéten tükröződő felületekbe torkollanak. Ettől felborul a megszokott tájékozódási képesség, és egy végtelennek tűnő dezorientált tér születik.

A szobák ajtajai sem egymás felé néznek, hanem bontott, grafitszürke téglafalakra. Így, bár hallhatják egymást a szomszédok, a direkt találkozást elkerülhetik. Az építészek úgy tervezték a szállodai tartózkodás útvonalát, hogy a közös terek nyers felületei egyre puhuljanak az intim terek felé haladva.

A szobába lépve nemes anyagok és puha felületű bútorok fogadnak. Ebben a privát térben, ahol az utazó kívülről csak egy szoba- szám, végre teljesen eltűnhet a külvilág szeme elől, miközben saját identitására egyedül az ágy felett függő, kör alakú tükör emlékezteti.
 

 

Partizan Architecture | Web | Facebook | Instagram

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Hotel Experience | Partizan Architecture

Hotel Experience | Partizan Architecture

Danyi Balázsnak az OCTOGON magazin 176-os (2022/4-es) lapszámában megjelent képesszéje a Partizan Architecture által tervezett Flow Spaces és Hotel Noble enteriőrjét tárja elénk – világos és sötét világok anonimitása az ideiglenesség és maradandóság jegyében.

Álmodj közösségi padot és pályázz!

Álmodj közösségi padot és pályázz!

Fiatal tervezők mobil utcabútorai teszi majd még élhetőbbé a Bartók Béla Boulevardot.

A világ vezető designerei ismét elkápráztatnak!

A világ vezető designerei ismét elkápráztatnak!

A S/ALON BUDAPEST-en megelevenednek az elmúlt másfél évben csak online látott designtermékek.

Hotel Experience | Partizan Architecture

Hotel Experience | Partizan Architecture

Danyi Balázsnak az OCTOGON magazin 176-os (2022/4-es) lapszámában megjelent képesszéje a Partizan Architecture által tervezett Flow Spaces és Hotel Noble enteriőrjét tárja elénk – világos és sötét világok anonimitása az ideiglenesség és maradandóság jegyében.

Álmodj közösségi padot és pályázz!

Álmodj közösségi padot és pályázz!

Fiatal tervezők mobil utcabútorai teszi majd még élhetőbbé a Bartók Béla Boulevardot.

A világ vezető designerei ismét elkápráztatnak!

A világ vezető designerei ismét elkápráztatnak!

A S/ALON BUDAPEST-en megelevenednek az elmúlt másfél évben csak online látott designtermékek.

Hotel Experience | Partizan Architecture

Hotel Experience | Partizan Architecture

Danyi Balázsnak az OCTOGON magazin 176-os (2022/4-es) lapszámában megjelent képesszéje a Partizan Architecture által tervezett Flow Spaces és Hotel Noble enteriőrjét tárja elénk – világos és sötét világok anonimitása az ideiglenesség és maradandóság jegyében.

Álmodj közösségi padot és pályázz!

Álmodj közösségi padot és pályázz!

Fiatal tervezők mobil utcabútorai teszi majd még élhetőbbé a Bartók Béla Boulevardot.

A világ vezető designerei ismét elkápráztatnak!

A világ vezető designerei ismét elkápráztatnak!

A S/ALON BUDAPEST-en megelevenednek az elmúlt másfél évben csak online látott designtermékek.

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1