29 évet töltött Sanghajban Hudec László, ez idő alatt több mint száz különféle épületet tervezett városszerte, számos közülük Kína modern építészeti örökségének része.

Hudec László, a Besztercebányán született magyar építész, a XX. század első felében élt Sanghajban. Ikonikus épületei ma is meghatározzák az ázsiai metropolisz városképét. A Hudec név, a kulturális hídépítés kiemelkedő példájaként, jelentősen hozzájárul egy innovatív, hagyományokban gazdag, magyar országkép formálásához Kínában, az ezzel összefüggő sanghaji magyar kulturális jelenlét ma is aktív. 2008 óta Sanghajban a Hudec márkanévhez kapcsolódva számos kiállítás, konferencia, könyv, film, városismereti séta, műemlékvédelmi és örökségvédelmi program, egyetemi és nemzetközi együttműködés vette kezdetét.

Fotó: Hudec Kulturális AlapítványFotó: Hudec Kulturális Alapítvány

2024. október 1-jén nyílik meg az „Inside Out” (Kívül-belül) című kiállítás Sanghaj történelmileg legjelentősebb részén, a Bundon. A kiállítás Hudec László, a modern építészet kiemelkedő alakjának munkásságát, életútját és történetét eleveníti fel az építész által tervezett „Christian Literature Society Building” nevű épületben, ahol a múlt század elején saját építészeti irodája is működött.

Fotó: Hudec Kulturális AlapítványFotó: Hudec Kulturális Alapítvány

Kínában Hudec László (1893-1958) a modern építészet legismertebb alakja, nevéhez legendák fűződnek. 29 évet töltött Sanghajban és ez idő alatt több mint száz különféle épületet, lakóházakat, villákat, kórházat, templomot, irodákat, gyárat és kulturális tereket tervezett városszerte. Számos közülük Sanghaj modern építészeti örökségének része, például a Park Hotel, amely a nyolcvanas évek végéig Ázsia legmagasabb épülete volt, az 1500 férőhelyes Grand Theatre filmszínház, a luxus kivitelezésű Green House, vagy napjaink legikonikusabb sanghaji épülete, a Normandie Apartments. Kiemelkedő épületei szerves részét képezik a modern sanghaji városképnek.

Fotó: Hudec Kulturális AlapítványFotó: Hudec Kulturális Alapítvány

Az „Inside Out” vagy a kínai nevén „Hudec Kód” című kiállítás tartalmilag Hudec életét mutatja be Közép-Európától, Kelet-Ázsián át Észak-Amerikáig, kontinenseken és kultúrákon átívelő történetein keresztül. A történet főhőseként Hudecet több szerepében is megismerheti a látogató: tehetséges építész, bátor katona, elszánt szökevény, buzgó hívő, lelkiismeretes konzul, magányos kivándorló és lelkes régészetrajongó. A történelem szabta rá ezeket a szerepeket és életútját is meghatározta. A fontos momentumokat és helyszíneket illusztráló dokumentumok, személyes tárgyak közül többel most találkozhat először a sanghaji közönség, éppúgy mint vázlataival, építészeti portfólió albumaival és az újonnan felújított 16 mm-es filmjeivel, melyeket maga Hudec forgatott utazásairól, családjáról és sanghaji életéről. A 100 napos kiállításhoz kapcsolódóan, Hudec témája köré szervezve városi séták, kerékpáros események, előadások és workshopok is gazdagítják a programot.

Fotó: Hudec Kulturális AlapítványFotó: Alvin Hudec

2024-ben Kína és Magyarország közötti diplomáciai kapcsolatok felvételének 75. évfordulóját ünnepeljük. Hudec László személyisége és öröksége hidat képez a kínai-magyar kulturális kapcsolatokban. Ezért is fontos, hogy a budapesti Hudec Kulturális Alapítvánnyal együttműködésben valósul meg a kiállítás, melynek vezetője Csejdy Virág, egyben a kiállítás magyar kurátora is: „Számunkra ez a kiállítás egy újabb mérföldkő a Hudec hagyaték bemutatásának történetében, mert nagybátyám személyiségének és történetének olyan részleteit tudjuk megmutatni a sanghaji közönségnek, amit eddig nem láthattak, ismerhettek. „Laci bácsi”, ahogy a családban hívjuk, sikerének és páratlan építészeti teljesítmények alapja alkalmazkódó képessége, üzleti érzéke, nyitottsága az újra, az innovációra. És miközben világhírű építész lett mindig ragaszkodott családjához, származásához. Ennek köszönhetjük, azt a több száz levelet, fotót és rajzokat, valamint két portfolio albumát, melyekből számos darab a kiállításon is szerepelni fog eredeti vagy reprint formában.”

Fotó: Szalontai ÁbelFotó: Szalontai Ábel

2024 február elején bezárták Sanghaj egyetlen Hudecnek szentelt emlékhelyét, az egykori lakóházában működő Hudec Memorial Hall-t. Rengeteg sanghaji állt sorba, hogy búcsút vegyen és fényképeket készítsen. A kiállítás kínai kurátora, Hu Yihan úgy véli, hogy Hudec sanghaji építészeti és szellemi öröksége, nem érhet és nem is fog véget érni. „Ezzel a kiállítással új módszereket szeretnénk felfedezni a város történelmi és építészeti öröksége mögött rejlő történetek elmesélésére, olyan tartalom létrehozásával, mely kulturális szellemiséget teremtve a mai kor emberéhez szól, azért, hogy Sanghaj kulturális identitását innovatív módszerekkel népszerűsítse és átörökítse.

Fotó: Yang 2018

Hudec László, „a sanghaji modern építészet atyja” már a 20. század első felében bebizonyította, hogy nem léteznek akadályok a távoli országok civilizációjának megértésében. Ebben csak téves előítéletek korlátozhatnak bennünket. Annak ellenére, hogy egy évszázad telt el, a Hudec által képviselt nemzetköziség és modernizmus mindig is fontos része marad Sanghaj kulturális szellemiségének, kirakósának. A kiállítás 2025. január 8-ig látogatható.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Fantasztikus album készült Sanghaj ismeretlen magyar építészéről

Fantasztikus album készült Sanghaj ismeretlen magyar építészéről

Gonda Károly jelentős épületekkel járult hozzá Sanghaj világhírű art deco örökségéhez.

Betonhidat nyomtattak Sanghajban

Betonhidat nyomtattak Sanghajban

Két robotkaros 3D nyomtatóval, mindössze 450 óra alatt nyomtattak egy több mint 26 méter hosszú gyalogoshidat Kínában. A számítások szerint a hagyományos építésnél 33 százalékkal került kevesebbe printelni. 

Hudec és a kínai metropolisz

Hudec és a kínai metropolisz

A budapesti Hudec-hagyatékból nyílik kiállítás Sanghajban.

Hirdetés