A négycsillagos Grand Hotel Esztergom.

Nehéz helyzetből, egy félkész épületből, pandémia idején kellett ambiciózus terveket megvalósítani a négycsillagos Grand Hotel Esztergommal. Noha a körülmények a megrendelő, az üzemeltető, az összes szakági kivitelező és tervező részéről komoly erőfeszítéseket igényeltek, olyan együttműködés alakult ki, ahol az egyes ötletek, gondolatok szinergikusan erősítették egymást. Cikkünk az OCTOGON 169-es (2021/5-ös) lapszámából.

Ahogy a főzésben vagy a zenében is lényeges a kiindulási alap: egy jó recept vagy egy szép kompozíció, de végül is a legmeghatározóbb az étel elkészítése vagy a mű előadása, ugyanúgy az építészetben sem elég az invenciózus terv, hanem a megvalósítás folyamatának is minőséginek kell lennie ahhoz, hogy a végeredmény megfelelő legyen – válaszolja a Grand Hotel Esztergom építészeti koncepciójára vonatkozó kérdésre a saját alkotó szerepét szerényen háttérbe állítva Vadász György. Gyarmati Tamással közösen 2007-ben készítették el a szálloda terveit, amelynek vízparti elhelyezkedésére egy lágy, még a gravitáció törvényeit is felpuhító alaprajzi ívvel reflektáltak. A szándékuk szerint végtelen egyszerűségű hullámvonal belesimítja a tájba az épületet, amellyel kapcsolatban az elképzelésük az volt, hogy sehol se magasodjon vagy „dagadjon” ki a környezetéből, ne uralja a teret.

A következő évben a szálloda meg is kapta az építési engedélyt, és 2010-re elkészült a tartó- és a tetőszerkezet. Ekkor azonban leállt a kivitelezés, és sokáig úgy nézett ki, hogy az épület sohasem valósul meg. 2019-ben a történet mégis folytatódott, az új tulajdonos a Market Zrt.-t bízta meg a kivitelezés befejezésével, a tervezést pedig a Lean Tech Mérnökiroda vette át, az eredeti terv szerzőit társtervezőként bevonva a munkába. Fontos volt, hogy az épület külső megjelenése az eredeti tervezők részvételével alakuljon ki, hogy számukra is megfelelő végeredmény szülessen – hangsúlyozza Novotny Nóra vezető tervező.

A megrendelő elképzeléseiben a Bazilika közelsége és Esztergom történelmi múltja miatt egy magas színvonalú, elegáns, stílusjegyeiben ebbe a környezetbe illeszkedő szálloda szerepelt, ezt tükrözi a Grand Hotel Esztergom elnevezés is. A koncepcionálás korai szakaszában inspirálóan hatottak azok a repülőgépek is, amelyeket az 1930-as években idősebb Rubik Ernő tervei alapján Esztergomban gyártottak.

Ahhoz, hogy a mai kor igényeinek megfelelő szálloda jöjjön létre, a funkciókat át kellett gondolni, folyamatosan egyeztetve a hotel üzemeltetőivel is. Ebből a párbeszédből született az az építészeti döntés is, hogy a korábbi tervekben szereplő „pipatóriumot” elbontsák, és a megérkezés érzését kihangsúlyozva egy impozáns, kétszintes lobbi jöjjön létre. A recepció a vendégek frontális fogadása helyett az újabb trendeknek megfelelően oldalra került. A szimmetriát a lobbi, a bár és az étterem egymásba folyó, áramló terei váltották fel, a középponti helyet a recepció helyett most inkább a bárpult foglalja el. A bár és a hozzáépítéssel bővített, látványkonyhával tervezett étterem terei körbejárhatóak, de a lobbi mindenhonnan látszik. A vendégeket olyan otthonos szigetek és öblök hívogatják, ahol mindenki megtalálhatja a saját igényei szerint a maga helyét, akár társasági életet akar élni, akár el akar vonulni – mondjuk – dolgozni.

A közel 10 év alatt, amíg az épület vasbeton torzóként állt, a szakági – például a tűzvédelmi, épületgépészeti és -energetikai – követelmények jelentősen megváltoztak, sok mindent újra kellett gondolni a kivitelezéssel szinte párhuzamosan futó tervezés során. A korábbi tervekből kevés dokumentum állt rendelkezésre, a kivitelezés során folyamatosan statikai vizsgálatokat is végeztek.

A szálloda – amely elegáns, a grand hotelekre jellemző hangvételt üt meg – a Prímás-szigeten, az Esztergomi Bazilika vizuális szomszédságában található, és a tematikája, a belsőépítészeti koncepciója is ezt a kivételes helyszínt hangsúlyozza. Ugyanakkor a tervezők nem annyira direkt idézetekkel akartak dolgozni, hanem inkább finom utalásokkal. A szobákban az ágyak fejvégei fölött – szintén a beruházói elképzelésekkel összhangban – elhelyezett, a Bazilikáról vagy a Várról készült rézkarcok és tervrajzok alapján megkomponált grafikák kapcsolata a helyszínnel még könnyen felismerhető, a sakktáblamintás padlószőnyegek utalása a Bakócz-kápolna reneszánsz világára viszont már sokkal közvetettebb. A lobbi íves, lécezéses faszerkezeteiben a Duna hullámai köszönnek vissza.

 A lobbi, a bár és az étterem egymásba folyó, áramló terekként működneA fények is fontos szerepet játszanak, a lobbi függesztett farács-hullámai alján

A Kroki Stúdió belsőépítészei mindezeket a hatásokat építészeti és belsőépítészeti eszközök együttes használatával érték el. A tereket éppúgy megtervezik, mint a bútorozást vagy a szőnyegek egyedi mintáját, ahogy ez az inkább styling jellegű angol és francia belsőépítészettel szemben a skandináv gyökerekkel is bíró magyar belsőépítészeti gyakorlatra általában véve is jellemző. Ars poeticájuk szerint az a jó, ha egy tervezői döntés egyszerre több problémát is megold, a design és a funkció összefonódik. Így például a lobbi függesztett farácsai is egyszerre szűrik meg a napfényt, növelik a vertikalitást és teremtenek izgalmas, elegáns hangulatot, vagy például a szőnyegek egyszerre puhítják a teret vizuálisan és akusztikailag. A lobbiban, a bárban és az étteremben található szőnyegbetétek a – kivitelezői bravúrnak is tekinthető
– háromszög alakúra vágott kőporcelán lapokból kialakított padlóburkolat mintáját viszik tovább. A terrazzo jellegű szürke padlóburkolat megint csak egy reneszánsz utalás, a háromszög-rendszer pedig a szabálytalan alaprajz lekövetésének egy kitűnő megoldása.

A fények is fontos szerepet játszanak, természetes és mesterséges formájukban egyaránt. A lobbiban napszaktól függően folyamatosan változnak a fényviszonyok és az árnyékhatások. A lécezéses faszerkezet alján végigfutó ledszalag, a recepciós pult mögötti rejtett fényforrások és a designlámpák folyton változó fényhatásai mind hozzájárulnak az atmoszféra megteremtéséhez.

A világítástervezés a Lumo Concepttel együttműködve folyt. Egyedi, sok kísérletezés után született megoldás a recepció fölötti, ezüstszínű rozsdamentes acél szitahálóból készült felhő, amelyet egy fólia segítségével különböző színekkel világítanak meg. Szintén egyedi az állólámpák lámpaernyője, amely ugyancsak sokszereplős műhelymunka során jött létre. A lobbi egyik legnagyobb látványosságát jelentő kupolahatású világítótest-rendszert gyártmány lámpatestekből alakították ki. A máshol is megjelenő rézcsőlámpákat egy aranyszínű, körülbelül négy méter átmérőjű, kör alakú platformról lógatták le.

A mobíliák – ugyancsak a megrendelői igényeket figyelembe véve – az aktuális trendnek megfelelően nem egységesek, hanem egy rafinált harmónia, vagy más szóval egy megkomponált rendetlenség jellemző rájuk. Néhány nagyon erős, karakteres designdarab adja meg az enteriőrök kortárs jellegét és határozza meg a színvonalukat, ezeket semlegesebb bútorok veszik körbe. Az anyaghasználat a grand hotel jellegnek megfelelően mindenhol nagyon igényes, az asztalosszerkezetek tömör fából vagy furnérozva készültek, olajozott felületkezeléssel, ami a fenntarthatóság és a könnyű karbantarthatóság szempontjából is jó megoldás. A lobbi feketére festett oszlopait egy vékony, aranyszínű gyűrű hangsúlyozza, az oszloplábazat mindig nehéz problémáját pedig egy egyedi, szintén aranyszínű elem oldja meg. Az arany visszatér többek között a liftek mellett is, ahová lézervágott, szinterezett dekorációs rácsok kerültek, egyedi grafikai tervek alapján.

A négycsillagos Grand Hotel Esztergom 149 szobával, illetve lakosztállyal rendelkezik, amelyek között az íves alaprajz miatt nincs két egyforma. A lakosztályok a legfelső, negyedik emeleten helyezkednek el, ahol a homlokzat visszahúzásából adódóan teraszok kialakítására is lehetőség adódott és a kilátás is magával ragadó. Az volt a cél, hogy ne csak a pihenni vágyók igényeit elégítse ki az épület, hanem konferenciák, rendezvények, sőt akár párhuzamosan több esemény helyszínéül is szolgáljon. A konferenciaterem belsőépítészeténél – amelyet a Lean Tech tervezett – fontos volt, hogy az alapkoncepció köszönjön vissza. A szobákban és a lobbiban is felbukkanó falécezés adja a kör alaprajzú terem falának akusztikai borítását, amely mögött felsejlik a közeli hegyekre utaló sávos textil minta. A terem különlegességét fokozza – áttört mennyezet hatását keltve – az acélgerendák közé besüllyesztett Barrisol álmennyezet.

Egy rekreációs tér, grillterasz és wellness részleg is a vendégek rendelkezésére áll, az utóbbi tematikája a víz alatti világra épül. A gyermekbarát szálloda hátsó zöldterületén játszótér is van, ezenkívül különböző sportlehetőségeket nyújt, és mellette halad el az EuroVelo kerékpárút esztergomi szakasza. A főbejáratot Szőke Gábor Miklós Halraj című alkotása hangsúlyozza, az arany színt az exteriőrbe is becsempészve.

Ahogy az egész épület szellemi és vizuális fókuszában ott van az Esztergomi Bazilika, a bejárati előtető üvegszerkezetének és a mögötte levő épületrésznek sugár irányú főtengelyei konkrétan is a Bazilika irányába mutatnak. Bár a kiindulási szituáció a félkész épülettel kifejezetten nehéz volt, majd a menet közben kitört pandémia is speciális körülményeket teremtett, és mindez a megrendelő, az üzemeltető, az összes szakági kivitelező és tervező részéről komoly erőfeszítéseket igényelt, a projekt résztvevői pozitívan emlékeznek vissza a szálloda megépülésének folyamatára. Egy olyan együttműködés alakult ki, ahol az egyes ötletek, gondolatok szinergikusan erősítették egymást. A tulajdonos nem titkolt szándéka, hogy a hotelt bevonja a város életébe, és kisebb koncertekkel, eseményekkel járuljon hozzá, hogy az épület Esztergom központi részévé váljon.

Grand Hotel Esztergom

Engedélyezési terv: 2007 (Vadász György DLA és Gyarmati Tamás – Vadász és Társai Építőművész Kft.)
Módosított engedélyezési terv: 2014 (Jelek Kft.)
Módosított engedélyezési terv és kiviteli terv: 2019–2020 (Lean Tech Kft.)
Kivitelezés: 2020–2021
Nettó alapterület: 32 500 m2

Generáltervező: Lean Tech Mérnökiroda Kft.
Vezető tervező: Novotny Nóra
Építész tervezők: Sturcz Miklós, Kunovics Richárd, Konyicska Kinga
Építész társtervező (jogelőd): Vadász György DLA és Gyarmati Tamás (Vadász és Társai Építőművész Kft.)
Belsőépítészet: Kroki Studio
Vezető tervező: Kéry Balázs
Tervezőtársak: Bíró Nóra, Göde András, Gál Béla, Sárközi Dominika, Király Edina, Péchy Lóránt, Amanda Vargas
Tájépítész tervező: Andaházy László
Beruházó: Solva Property Kft.
Fővállalkozó: Market Építő Zrt.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Világító bicikliutat tesztelnek Esztergomban

Világító bicikliutat tesztelnek Esztergomban

Ha sikeres lesz a projekt, beköszönhet a világító bicikliutak korszaka.

Magyar díjazott a World Illustration Awardon

Magyar díjazott a World Illustration Awardon

Fölföldi Fruzsina Esztergomról készült turisztikai kiadványcsomaggal nyert.

Ezt a kislakást a köbmétereket növelve nagyobbították meg

Ezt a kislakást a köbmétereket növelve nagyobbították meg

Az S39 Hybrid Design egyik legújabb belsőépítészeti munkája.

Hirdetés