Építészeti minőség és műveltség találkozása a tervlapokon
Hazánkban a társasház építészet finoman szólva sem éli fénykorát, az anyaghasználat pedig minden más épülettípust tekintve alacsony színvonalat prezentál, amelyet persze egyszerű az építőipari árak drasztikus emelkedésére fogni. A H151 nevezetű projekten keresztül kiderül, mi van akkor, ha építész és megrendelő kicsit más perspektívából közelíti meg ezt a kérdést. Cikkünk az OCTOGON magazin 187-es (2023/7-es) lapszámából.
A H151 társasház dicséretben részesült a Budapest Építészeti Nívódíja 2023 versenyében.
„Nem homlokzatokat rajzoltunk, hanem élhető otthonokat terveztünk meg. A külső rend, a terek belső flexibilis használata együtt formálták az épületet.”
John Ruskin máig érvényesen határozta meg a minőségi építészet egyik aspektusát. Ami márványnak látszik, az legyen is márvány. Nincs pénz márványra? Hát építs a legjobb mészkőből! Nincs pénz a legjobb mészkőre? Építs a legjobb téglából! A márványt utánozni azonban ne akard! Ez az egyszerű alapelv tükrözi az őszinte és igaz építészetet, és segít jó irányba terelni az egész társadalom közérzetét meghatározó környezeti kultúránkat.
A Studio KRAFT H151-re keresztelt projektje egy ötlakásos társasház, mely a nyeles telek és így a rejtőzés révén a városlakókra nagy hatással ugyan nem tud lenni, ám ezt a tényt erősen sajnálhatja mindenki.
Az épület földszintje és emelete robusztus tömeghatást kelt sötét színű burkolata miatt. Égetett téglafelületről van szó, mely a talaj felé húzza az egész architektúrát, hazudni azonban nem szándékozik: nincs szó ugyanis 12 cm-es, valódi téglafalazatról, a szelet-hatást pedig a sarkoknál forduló kötésekben villantják fel. Nagyon igényesen az ablakpárkányok is ezt a burkolatot kapták, így a matéria ezúton is informál minket az épület „bőrének” igazságáról.
Minden ablakkeret fából készült, amely az építészeti újságírónak az egyik leginkább vágyott ritkaság – ráadásul bézs színük a földbarna homlokzati színnel együtt gyönyörűen kommunikál a környező tölgyek és a fenyők zöldjével. A java azonban még csak most jön: a téglalap burkolatú két szintet megkoronázza a tetőtér és annak önálló lakása, mely az alsó két szint tömegétől vizuálisan és formailag kíván nem konfrontatívan különbözni.
Ez a lakóegység a maga 123 négyzetméterével a nyeregtető alatt rendezkedik be. Az oromzat a Hűvösvölgyi út irányába ablakokkal van megnyitva, javarésze azonban valódi fa a kerület svájci típusú villáit megidézve – világos, gesztenye árnyalattal átitatva. A hátsó homlokzat a tágas kertre és egy fenséges, terebélyes tölgyre néz, itt azonban az oromzat már favázzal merevített hatalmas üvegfal tulajdonképpen. Előtte egy keskeny terasz húzódik az épület széltében, korlátja pedig hangsúlyos ívekkel fordul be teljesen az oromzat elé. Színe, s íve apró gesztusoknak mondhatók csupán, amelyek nagyon is erősen formálják az épület karakterét.
Ez a figyelem nem csak a külsőben mutatkozik meg, sőt. Ahogy a tervezők fogalmaztak: „Nem homlokzatokat rajzoltunk, hanem élhető otthonokat terveztünk meg. A külső rend, a terek belső flexibilis használata együtt formálták az épületet.”
A Hűvösvölgyi út felől autóval hosszú bejárón keresztül juthatunk az alagsorba vezető, nyersbeton keretezésű lejáróhoz. Az épület gyalogos bejárata a telek északnyugati oldalára került a lakások ideális tájolása okán – ugyanis a szűk sétányért cserébe a délkeleti oldal kertrészei zavartalanok és tágasak maradtak az ott lakók számára. Az északnyugati oldalon kialakított lépcsőház egyszerű ötletekkel válik belépve nagyvonalúvá: a rusztikus nyersbeton falak csak törtfehér festést kaptak, a lakások ajtajait és a felvonó-ajtókat azonban kontrasztosan fekete keretek emelik ki. A lépcső korlátelemeit sötétbarna fém és a natúr fa jellemzi.
A földszint és az emeletek lakásai 103-106 négyzetméteresek lettek. Ebbe a méretbe belefért egy hatalmas konyha-nappali, mely minden irányból gyönyörű ablakmegnyitásokat kapott, nem beszélve az épület sarkába illesztett fedett teraszról. Minden ilyen balkon a szomszéd épület közötti hézagokra tájolva kap kilátást, és kifejezetten őrzik a privát szférát is, tekintve, hogy az épület négy sarkából bukkannak ki más-más irányba.
A tágas előszobából és egy szintén kényelmes közlekedőből juthatunk át ehhez a közösségi térhez, míg a folyosó más irányából két szoba és a vizesblokkok nyílnak, túloldalán pedig egy önálló térszekció lett kialakítva. Utóbbiban rendezkedhet be például a szülői háló egy fürdőszobával és egy gardróbbal, mely adaptálható akár dolgozószobává is. Ez a lehetőség a home office igényekre is reagál, a külön helyiség ugyanis kellő szinten elszeparálható az elmélyüléshez.
Kompakt alaprajz, amelyben szintén dicséretért kiáltanak az olyan figyelmességek, mint a tölgy svédpadló, a tömör fa lábazat vagy az ablakoknál az alacsony parapetmagasság, mely az egész szoba térérzetét tereli egy más minőségi szintre, s a kilátást is mélyíti az ősfás telekre (no meg a rengeteg mókusra).
A legfelső lakás esetében bátran vállalták a tetőtérből adódó ferde szituációkat, ez például a gerinc alatti helyiségeknél teremt a valódi hat méternél is magasabb érzetet. A nyeregtető síkjainál elhelyezkedő részeken a természetes fényt nem tetőablakok, hanem nagyméretű üveg felülvilágító rendszerek biztosítják, amely például a konyha esetében egészen zseniális belsőépítészeti megoldással párosult. A konyhával egybenyitott szalon a hatalmas, üvegfelületű oromzatra és teraszra is néz, ahol a látvány télen egészen megdöbbentő lehet a levelek lehullásával és ezáltal a hegyek feltárulásával. Mindezzel együtt délkeleten van egy másik, nem kevésbé kicsi, ám fedett terasz afféle télikertnek.
A matériavilág gondos kiválasztásával, a színek nagyon ízléses komponálásával, az ablakok és az erkélyek pozicionálásával (minden ablakban a növényvilág keretezett festménynek tetszik), valamint az élhető alaprajzok kialakításával tényleg emlékezetes minőség jött itt létre.
A legtöbb építészeti írás nem fordít elég figyelmet arra, hogy egy ilyen eredményhez a megrendelő műveltsége és hosszútávú gondolkodása is szükséges – a végeredmény nagyban neki is köszönhető. Ehhez viszont kell párosuljon tehetséges építészkollektíva is, akik a tulajdonos ilyen hozzáállását ki tudják bontakoztatni, valamint meg tudják győzni az újabb és újabb minőségi lépésekről is.
A profitorientált és többnyire nívótlan lakóberuházások Budapestjén valami olyan dolgot láthatunk itt tehát ötlakásos léptékben, amihez csak annyit lehet hozzáfűzni: Ilyet még! Sokat!
Telek területe: 2337 m2
Tervezés éve: 2021
Átadás éve: 2023
Generáltervező: STUDIO KRAFT Építész Műterem és Viron Mérnökiroda Kft.
Építészet és belsőépítészet: Déri Dániel és Pásztor Ádám (STUDIO KRAFT Építész Műterem)
Tájépítész tervező: Nemes Zoltán
KRAFT Építész Műterem Web | Facebook | Instagram
Megjelent az OCTOGON magazin legújabb, 187-es (2023/7-es) lapszáma, amelyben sok egyéb mellett a BORD Építész Stúdió tervezte BudaPrés épületről, az Országos Széchényi Könyvtár új Archivális Raktáráról (TSPC Kft., Tectum-Art Studio), a Krizsán András DLA által jegyzett piliscsabai új evangélikus templomról és a Margit körúti HomeWork, lakó- és iroda-komplexumról is olvashattok.
Magazinunkra itt lehet online előfizetni.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.