Hirdetés

A tér rendezésére 2022-ben kiírt pályázat győztes terveit a Garten Studio tájépítészei készítették a LAB5 architects építészirodával és az Értékterv mérnökirodával együtt. A 2023-ban forráshiány miatt meghiúsult projektet az Ferencvárosi Önkormányzat 2024-ben újra megversenyeztette, így idén tavasszal elindulhatott az építkezés. A projektet a tervezők leírásával mutatjuk be.

Tervezési program

Ahhoz, hogy a jövőben, egy közterületi aktivitásokban gazdag, hosszabb távú időtöltésre, találkozásra is alkalmas védett teret hozzunk létre először az egyben használható terület nagyságát kell növelni, hogy az egy hektáros terület érzetében is naggyá, kellemessé válhasson. Ennek első lépése az átmenő buszforgalom kiszervezése, illetve a nagy térbelsőben kialakított parkoló megszüntetése. Az így felszabaduló területek teremtik meg a lehetőségét egy az Ecseri és Üllői utak forgalmától viszonylagosan védett, újragondolt, klímabarát tér kialakításának.

A célként megfogalmazott kapu jelleget egy minden érkezési irányból elérhető „szolgáltatási központ” létrehozásával hangsúlyoztuk, melyet a körben elrendezett pavilonok határoznak meg, az általuk kijelölt belső tér központjában pedig a „Fókák” c. alkotás, csobogó áll. Ennek a lehatárolt mikrotérnek sajátos hangulata van. Miközben kellően szellős annak érdekében, hogy átjárható legyen, egy kicsit ki is vonja a használót a nyüzsgésből, megállítja, leülésre, maradásra csábítja. A József Attila-lakótelep méretes zöldfelületei is kiúsznak a térre, a közlekedés alól felszabadított területek zölddé változnak. A meglévő, árnyékadó fák mellé újakat ültetünk, kihasználva azt az előnyt is, hogy az elbontott parkoló területén már talajkapcsolatos növényfelületek létesíthetőek.

Tájépítészeti kialakítás

A tájépítészeti formálásra két alapvető szempont hatott. Egyrészt a gyalogos áramlások organikus útvonalai, másrészt az a kényszer, hogy komolyabb fásszárú növényzet ültetése a metró magas födémszintje miatt csak jelentős kiemeléssel megvalósított zöldfelületekben lehetséges.

Az alkalmazásra javasolt burkolatok kiválasztása során fontos szempont volt, hogy egyszerű, de minőségi megjelenésű burkolóanyagok kerüljenek beépítésre. Ezeknek az anyagoknak közvetíteniük kell azt a tervezés során mindvégig figyelembe vett szempontot, hogy egyszerre illeszkedjenek a nagyvárosi környezethez, mégis egyfajta kapcsolatot, átmenetet képviseljenek a csendesebb, zöldebb lakóterületek irányába. Így jelenik meg egymás mellett a nagylapos beton burkolat, mely a közlekedési funkciót hangsúlyozza, és a szabálytalan, vágott természetes kő, gránitburkolat, mellyel a hely tartózkodó jellegét akartuk kidomborítani. A két burkolat határvonala a pavilonok hullámzó vonalait idézi. A taktilis burkolatok a nagyelemes betonburkolathoz illeszkedve, beépített beton burkolóelemek, vezető (csíkos) és figyelmeztető (pöttyös) kivitelben. A kerékpárút mellett a szükséges szakaszokon zónakő kerül beépítésre. A kerékpárút aszfalt burkolatú, piros felületkezeléssel.

A tér arculatának kialakításában a növényalkalmazás mellett az épített elemek, alkalmazott parkberendezési tárgyak kapnak meghatározó szerepet. Itt elsősorban a kiemelt ágyások lehatárolása érdemel figyelmet. A jelenleg is magas (~80 cm) falak esetében a befelé döntött kialakítást választottuk, mely a szűkebb átvezetéseknél izgalmasabb, kanyonszerű térélményt ad, a függőleges falak unalmasságával szemben. A dőlésszög nem konstans, egyes szituációkban (pl. a liftek mellett) meredekebb, míg másutt „elfekszik”. A falakat egyes szakaszokon konzolosan szerelt ülőfelületekkel láttuk el, mely eleganciája mellett a burkolat könnyebb takaríthatóságát is segíti.

Külső és belső közlekedési rendszerek

Parkolás

A tér belső részén található parkoló megszüntetésével értékes zöldfelületet nyertünk, valamint megnyílt a lehetősége annak, hogy a szolgáltató egységeket egy csoportban helyezzük el, védett belső teret létrehozva ezáltal a vendégek, pihenni vágyók, vásárlók és általában a gyalogosok számára.

A pályázatunkban szereplő 35 parkolóállást, megrendelői kérésre felbővítettük. A Dési Huber utcán a párhuzamos kialakítású helyeket ferdére cseréltük, melyek közül az új pavilonokhoz közel eső részen egy rakodásra is alkalmas járdaszigetet alakítottunk ki, két oldalán rakodóhelyekkel. A SPAR mögötti parkolóhelyek rendezett kialakításával további helyeket lehetett kialakítani, összesen 44 db parkolóhely kialakítása tervezett.

Buszforgalom

A pályázati kiírás szerint a 181 és a 281 buszjáratok megállója kikerül a tervezési területet közepéről. Ezt a pályázatban az Üllői útra tervezett buszöböllel szerettük volna kezelni, azonban ennek üzemeltetési akadályai vannak a Budapest Közút állásfoglalása alapján. Így a teljes értékű buszmegálló helyett maradt egy 2db csuklós busz számára elegendő ideiglenes megálló (metró pótlás, illetve éjszakai járat) öböl nélkül. A 2 szimpla busz méretű megálló a 181 és 281-es járatok számára pedig a Dési Huber utca SPAR felőli oldalán biztosított. A buszmegállók hossza, a csomóponttól való távolságok és a zebra elhelyezés szabályai miatt, a két szimpla buszváró között került átvezetésre a zebra. A Dési Huber utca ezen szakasza a tér felőli oldalon szélesítésre is kerül, így biztosítható a 8 m-es útszélesség a buszmegállók zónájában. Kialakításra került továbbá egy csuklós buszt befogadni képes ideiglenes megálló az Ecseri út mentén a 3-as és 62-es villamos járatok pótlása elősegítésére.

Ecseri utat érintő változások

Az Ecseri út esetében reális a BKK megismerhető fejlesztéseihez igazodó beavatkozás, a csomóponti sávszám eggyel történő csökkentése. A harmadik balra kanyaradó sáv megszüntetése kompromisszumok nélküli lehetőséget teremt önálló kétirányú kerékpárút és egy út menti fasor kialakítására. A BUBI állomás a csomópontban marad, de a park felőli, védettebb oldalon kerül elhelyezésre.

Üllői utat érintő változások

A tervezés egyik legfontosabb eleme a teret érintő kerékpáros közlekedés megoldásának kérdése volt. A pályázati anyagban a kérdést a tér szegélyén kívül, az Üllői út mentén történő egyirányú kerékpársávok kialakításával képzeltük el. A Budapest Közút és a Budapesti Közlekedési Központ kérésére azonban a vázlatterv első változatában a kerékpárosok átvezetését mégis a téren át, az Üllői úttal párhuzamosan vezetett kerékpárúttal ábrázoltuk, melyhez azonban a Részönkormányzat képviselői nem járultak hozzá. Így a kérdést újranyitva és újraegyeztetve a pályázati elvi megoldáshoz tértünk vissza aktuális vázlattervünkben. A tér északnyugati sarkában, valamint az Üllői út – Dési Huber utca csomópontjában elkerülhetetlen, hogy a kerékpáros létesítmény ne lépjen be a tér szegélyén belülre. Ezeket a megfelelő és elegendő kialakítási szélességekkel és forgalomtechnikai megoldásokkal terveztük meg. Az alternatív kerékpáros infrastruktúra tervezési területen kívüli elemeit a Megrendelő külön megbízás alapján, de jelen tervezési munkával összehangolt módon kezeli. A tér szélén így az ideiglenes buszmegálló ellátására és a téren csak áthaladni kívánók számára gyalogos sétány
kerül kialakításra.

Dési Huber utca

Az Üllői út - Dési Huber utca csomópontja jelenleg túl nagyvonalú, gépjárműközpontú. A gyalogosok természetes járóvonalát mutató kitaposott ösvényektől messze eső gyalogátkelőhely nem biztosít megfelelő kapcsolatokat, a kerékpárközlekedés a csomópontban semmi nem segíti.

A tervezett kialakítás elsődleges célja a közlekedésbiztonság növelése. A szűkebb ívek, keskenyebb úttest a gépjárművek sebességének csökkenését hozza magával. A kerékpárutat szintén ebben a csillapított csomópontban vezetjük át a szervizútra. A szervizút Üllői út melletti csomópontját úgy alakítottuk át, hogy a Dési Huber utcáról ne lehessen behajtani a szervízútra, az csak a csomópont után az Üllői útról jobbra kanyarodva közelíthető meg.

Kiemelt burkolattal forgalomcsillapított csomópontokat alakítottunk ki a Dési Huber utca szervizútként funkcionáló szakaszán is, minden gyalogos, illetve gyalogos / kerékpáros átvezetésnél, összesen három helyen. Az utca „Ecseri tér”-re eső szakaszán meglévő gyalogos átkelőhely kisebb korrekcióval megmarad, a József Attila lakótelep felől érkező gyalogosforgalom útjának megkönnyítése érdekében pedig egy új gyalogos átkelőhely is létesül az üzletház dél-keleti sarkánál.

Zöldfelület-növelés

A zöldfelületek elhelyezése, tervezett méretük szorosan összefügg a tér gyalogos közlekedési rendszerével. A meglévő és a tervezett állapot összevetése jól mutatja, hogyan reagál az új zöld struktúra a közlekedési változásokra. Az Üllői úttal párhuzamosan elhelyezkedő mai nagyobb felület a buszmegálló áthelyezése, valamint a Népliget megálló irányába vezető gyalogátkelő helyezte miatt erősen blokkolna, ezért megosztásra került. Ugyanakkor a korábban részletezett közlekedési beavatkozások megteremtik a főutakat kísérő fásítás lehetőségét, ami keretbe foglalja a teret.

A belső út és parkoló megszüntetése (átalakítása) jelentős területi többletet jelent a növényzet számára a déli és nyugati oldalon, ami jótékonyan fogja közre a paviloncsoportot. A jelenlegi buszmegálló környezetében szintén jelentős zöldfelületek létesülhetnek, hiszen a SPAR melletti sétány a jelenlegi útpálya helyére kerül, így a lejárók mellett területek szabadulnak fel.

Szintén zöldítettük a kereskedelmi épület keleti oldalát, ahol jelenleg szintén egy bódé és nagyobb burkolat található.

Tájépítészet: Garten Studio Kft
Szloszjár György - Vezető tervező
Stéhli Zoltán - Tervező munkatárs
Csákó Edina - Tervező munkatárs
Mányoki Bence - Tervező munkatárs
Gyuricza Fruzsina - Tervező munkatárs
Szécsényi Hargita - Tervező munkatárs

Építészet: LAB5 Építésziroda Kft.
Dobos András - Vezető tervező
Bató Blanka - Tervező munkatárs

Út- és forgalomtechnika: Értékterv Mérnöki Szolgáltató és Tanácsadó Kft.
Barna Zsolt - Ügyvezető
Bosnyákovics Gabriella - Vezető tervező

Erős- és gyengeáram: Molnár Attila
Közműtervezés: AQUAterv Pannon Bt. 
Vízgépészet és Öntözés: Ganz HYDRO Kft
Tartószerkezeti tervek: Renoterv Kft. 

Forrás: Garten Studio




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Retrómetró_3 – mi van a mélyben?

Retrómetró_3 – mi van a mélyben?

A középső szakasz állomásai.

Retrómetró_2: a változás szele

Retrómetró_2: a változás szele

Mentés másként.

Retrómetró_1: a múlt

Retrómetró_1: a múlt

Űrdesign és titokzatos portugál művész a 3-as metróban.

Retrómetró_3 – mi van a mélyben?

Retrómetró_3 – mi van a mélyben?

A középső szakasz állomásai.

Retrómetró_2: a változás szele

Retrómetró_2: a változás szele

Mentés másként.

Retrómetró_1: a múlt

Retrómetró_1: a múlt

Űrdesign és titokzatos portugál művész a 3-as metróban.

Retrómetró_3 – mi van a mélyben?

Retrómetró_3 – mi van a mélyben?

A középső szakasz állomásai.

Retrómetró_2: a változás szele

Retrómetró_2: a változás szele

Mentés másként.

Retrómetró_1: a múlt

Retrómetró_1: a múlt

Űrdesign és titokzatos portugál művész a 3-as metróban.

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1