Hirdetés

Az ázsiai metropoliszról nem egy szokványos karanténvideót mutatunk be.

Dél-Korea a hírek szerint eredményesen harcol a koronavírussal, de Szöul attól még éppen olyan üres, mint a világ bármely másik nagyvárosa. Készült is egy hatperces videó, ahol többnyire csak gyerekek törik meg a csendet, rajtuk kívül szinte csak az autók morajlását és a szél zúgását hallani. De az igazi különlegesség, hogy most egy rögtönzött városnéző túrára is elvisszük az olvasóinkat.   

Már többször is foglalkoztunk a különböző nagyvárosokban készült videókkal, Budapestről pedig kettőt is közöltünk a múlt héten, és nehéz is megunni ezeket a mini kordokumentumokat, mert a járványhelyzet miatt egy számunkra eddig ismeretlen arcukat mutatják a városok. Egyszerre szépek, meglepőek, különösek és persze szomorkásak is a kihalt utcák, az üres terek.

Nemrég a New Yorker posztolt egy videót Dél-Korea fővárosáról, Szöulról – bár egyes snittekben már koreai helyszínek is felbukkannak. A videó a kiváló minőségének köszönhetően is kiemelt figyelmet érdemel, továbbá akik látták a Koreai Kulturális Központban A kortárs koreai építészet kozmopolita arca című kiállítást, felismerhetnek több, ott fényképeken és maketteken megismert épületet.

A központ munkatársai pedig a segítségünkre siettek, és gondosan kijegyzetelték a videó helyszíneit, így nem már csak egy vadidegen várost látunk a képeken:

Mindjárt az első negyven másodpercben a Zaha Hadid-tervezte Dongdaemun Design Plaza tűnik fel, amely egy, a japán gyarmati kormány által 1925-ben épített stadion helyére épült. A 2007-től indult projekt során helyreállították az előző építkezésen lerombolt történelmi városfal menthető részeit. Az új épület magán viseli Zaha Hadid kézjegyét: az ívelt, futurisztikus homlokzat burkolata 45 ezer egyedi, három irányban görbült perforált fémpanelből áll. Az épület számos funkciót betölt, ezzel együtt a történelmi városnegyed közepére leszállt ufót sokan kritizálták, de a küldetését betölti: valódi turistamágnes, havonta mintegy egymillió látogatót fogad.

1:07-től néhány másodpercig hanok házak, azaz tradicionális koreai házak láthatóak. Ilyenből csak elvétve található Szöulban, miután az ingatlan- és telekárak az egekbe szöktek a gyors gazdasági növekedés idején, ugyanakkor megjelent egy igény a hagyományok ápolására, és persze vannak, akik meg is tudják fizetni.

Nyomban utána felbukkan a régi városfal, amelyet 1396-ban kezdtek építeni, a fénykorában közel 20 kilométeres volt, ma pedig egy 12 km-es, jól karbantartott szakasz látható belőle. 

1:41-től Szedzsong király szobrát láthatjuk. Róla külön cikket kellene írni (van is), de talán a legfőbb érdeme, hogy 1443 és 1446 között megalkotta a hangul írást, ami egy fonetikus abc-n alapszik, így sokkal könnyebben megtanulható az addig használt klasszikus kínainál. A hangul el is érte a célját, vagyis minden társadalmi réteg tagjai megtanultak írni, olvasni a segítségével. Az UNESCO nem véletlenül nevezte el Szedzsong királyról az írástudatlanság ellen küzdőknek évente megítélt díját.

1:49-nél felbukkan a Cheonggyecheon patak, ami jelenleg egy fontos szabadidős – járműmentes, és nem csak a karantén idején – tér a Dong-A Ilbo koreai napilap épületével. A múltban a környékben élő családok vízforrása volt, az 50-es években befedték, és egy felüljárót építettek rá, majd 2005-ben alaposan felújították, azóta fesztiválokat rendeznek a vízen, köztük a híres Szöuli Lámpás Fesztivált.

1:55-nél felbukkan Szöul Müpája, hivatalos nevén a Sejong Center.

2:02-nél ismerős képeket láthat, aki megnézte az Élősködők című filmet (amelynek kvázi főszereplője volt egy épület is, amelynek belső tereiről itt írtunk). Mindenesetre ebben a videóban egy street food sikátor, a Bukchang-dong tűnik fel.

2:08-nál a Re-Sewoon tér látható.

3:19-nél a Sewoon pláza, majd 3:55-nél az Euljiro átjáró bukkan föl. Az itteni épületegyüttest Kim Swoo Geun csúcskategóriás társasházaknak tervezte még 1965-ben, ám idővel elektronikai eszközök javítóüzemévé, majd központjává vált, egy közeli egyetemnek köszönhetően. Kezdetektől egy modernista utópiát valósított meg a hely, vertikálisan elosztott funkciókkal, ám a folyamatos átalakulások következtében kezdett „szétesni” a hely, és már a lebontása is szóba került. Lee Jongoh építész közösségi terekkel kezdte megmenteni a színteret, majd ebből nőtt ki az Again Sewoon projekt, amelynek keretében nemzetközi pályázatot írtak ki a rehabilitációra. Az Euljiro átjáró pedig egy igazi hipster-funky környék, kávézókkal, bárokkal, shopokkal.

4:02-nél a Tancheon sportkomplexumnak van jelenése. Nem, nem rendeztek itt semmit a szöuli olimpián, lévén csak 2002-ben adták át, viszont itt játszódik a Flu című 2013-as katasztrófafilm néhány jelenete.

4:48-nál a 2012-ben átadott Koreai Legújabb Kori Történelmének Múzeuma (National Museum of Korean Contemporary History) látható, négy másodperccel később pedig már a Szöul melletti kongresszusi központban (KINTEX) vagyunk.

5:22-nél Ázsia legnagyobb mesterséges tavában gyönyörködhetünk, a főváros mellett kialakított Ilsan Lake Parkban

Az összeállításért külön köszönet illeti a Koreai Kulturális Központ munkatársait.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Dél-Korea építészetének a legjava Budapesten

Dél-Korea építészetének a legjava Budapesten

Az elmúlt harminc év legjelentősebb épületeit mutatják be a Koreai Kulturális Központban. 

Kiss Miklós kiállítására rákattantak Dél-Koreában

Kiss Miklós kiállítására rákattantak Dél-Koreában

Az interaktív installáció sikere mellett egy egyetemi előadást is tartott a designer.

Öt magyar projekt a Future Architecture pályázatán

Öt magyar projekt a Future Architecture pályázatán

Szolidáris együttműködés és kollektív önszerveződés az idei év témája

Dél-Korea építészetének a legjava Budapesten

Dél-Korea építészetének a legjava Budapesten

Az elmúlt harminc év legjelentősebb épületeit mutatják be a Koreai Kulturális Központban. 

Kiss Miklós kiállítására rákattantak Dél-Koreában

Kiss Miklós kiállítására rákattantak Dél-Koreában

Az interaktív installáció sikere mellett egy egyetemi előadást is tartott a designer.

Öt magyar projekt a Future Architecture pályázatán

Öt magyar projekt a Future Architecture pályázatán

Szolidáris együttműködés és kollektív önszerveződés az idei év témája

Dél-Korea építészetének a legjava Budapesten

Dél-Korea építészetének a legjava Budapesten

Az elmúlt harminc év legjelentősebb épületeit mutatják be a Koreai Kulturális Központban. 

Kiss Miklós kiállítására rákattantak Dél-Koreában

Kiss Miklós kiállítására rákattantak Dél-Koreában

Az interaktív installáció sikere mellett egy egyetemi előadást is tartott a designer.

Öt magyar projekt a Future Architecture pályázatán

Öt magyar projekt a Future Architecture pályázatán

Szolidáris együttműködés és kollektív önszerveződés az idei év témája

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1