Az idei gyerekeknek szóló építészeti fesztivált a viláhírű finn ARKKI alapítója is megtisztelte
Immár öt sikeres fesztivált tudhat maga mögött a KÉK: 2023. április 29-én került sor az ArchiKids _VárosÁlmodók névre keresztelt eseményre, melynek keretében építészettel kapcsolatos gyerekprogramokkal várták a családokat, hogy a fesztivál mottója szerint egy napra „a Város és a Gyerekek válhassanak főszereplővé.” A programról Kern Orsolya szakmai kurátor írt összefoglalót.
A korábbi évek gyakorlatának megfelelően idén is pályázatot hirdettünk a foglalkozásvezetőknek azzal a tudatos vállalással, hogy nem kizárólag építész, hanem egyéb, a vizuális kultúra és városi identitás alakításában résztvevő alkotókat és oktatókat is szívesen látunk. Szép számmal érkezett nevezés mind a KÉK irodájának lehetőségeit kihasználó programokra, mind külső városi helyszínekre, és most is kinyitotta a kapuját néhány építész stúdió. Már a fesztivál második évében bevontunk szakmai szervezeteket – múzeumokat, kiállító tereket – is a programba. Akkor a múzeumi zárások miatt nem sikerült a programok teljes körű megvalósítása, ezért is fogadtuk örömmel az Építészeti Múzeum jelentkezését egy megelőző nyitóeseménnyel a Walter Rózsi villában. A múzeum két munkatársa, Somogyi-Rohonczy Zsófia művészettörténész és Gyárfás Eszter építész várta azokat a kifejezetten építészet iránt érdeklődő fiatalokat, akik kedvet éreztek arra, hogy a villa kertjében 1:1-es léptékben újraalkossák – azaz műszaki rajzok alapján kitűzzék – az 1936-os térrendezést, miközben régi és korszerű építészeti és geodéta munkaeszközökkel is megismerkedhettek.
2023-as mottónk így szólt: „Városfejlődés, város régen, most és a jövőben, Budapest 150 éves.”
Mit tanultunk a múltból? – tettük fel a kérdést. Releváns válaszokat leginkább azok a foglakozások adtak, melyek kifejezetten városi léptékben gondolták tovább a város szereplőinek életterét.
A legkisebbek számára kínált Legocity programban – melyet a KÉK részéről Moravcsik Borbála vezetett – a gyerekeket arra bíztattuk, hogy emlékezetből próbálják megépíteni saját utcájuk egy részletét, hogy aztán ebből összeállhasson saját Budapestünk. Nagyon izgalmas mentális térképek jöttek létre, ahol természetesen még nem a lépték szerepelt első helyen, hanem a HELY megfogalmazása, absztrakt megjelenítése.
Szintén kisebb korosztályt szólított meg Rutkai Bori festő-dalszerző és Vermes Dániel építész Meseutca című foglalkozása, melyet az Archikids_VárosÁlmodók fesztivál létrehozásától kezdve a KÉK partnerintézményként számon tartott Finn Nagykövetség épületében tartottak meg.
„Milyen mesék rejtőzhetnek a házak falai között? Készítsük el a saját Meseutcánkat! Fonjuk tovább a múlt-jelen-jövendő és a képzelet négyes mesefonatát!” – hirdették programjukat. A budapesti épületekről készült fotómásolatokból ragasztott utcaképeket benépesítették figurákkal, járgányokkal, virágokkal, fákkal, állatokkal, szobrokkal, boltokkal és persze a fantáziavilág egyéb szereplőivel. Kurátorként kiemelten fontosnak tartom, hogy létrehozták és bemutatták a városi élet egészét, az épített környezet és az élő szereplők jelenlétét, párbeszédét, kölcsönös egymásra hatását.
Egy konkrét városi utca tanulmányozását, megismerését és továbbgondolását kínálta a „Jössz te még az én utcámba!” című foglalkozás a Nyitott Stúdiók egyik új csapata, az MCXVI Építészműterem Herczeg László és Paál Zsófia építészmérnökök vezetésével. Homokkal töltött lufilényeket engedtek útjukra, hogy felfedezzék és belakják az iroda otthonául szolgáló Himfy utcát, majd megvizsgálták a lények körüli világot. Jobbnál jobb, gondolkodásra ösztökélő kérdésre kerestek választ a gyerekekkel: Mi minden van az úttest alatt? Melyik az utca legizgalmasabb pontja? Honnét készítenél fényképet? Melyik lehet az utca legöregebb háza? Szeretsz séta közben belesni a kertekbe? Mit változtatnál meg az utcában? – és még sorolhatnánk.
Fiatalabb, de kifejezetten a makettezés iránt lelkes gyerekek vették körül az ARKKI_Magyarország frissen debütáló csapatának asztalát. A finn alapítású, délutáni iskolaként, szakkör jelleggel működő Arkki kifejezetten épített környezeti nevelésre szakosodott. Harminc éve gyűjti tapasztalatait a gyerekek ezirányú nevelésében és mostanra nemcsak kidolgozta a korosztályokra bontott pontos módszertanát, de azt nemzetközi színtéren is terjeszti. Ennek magyar meghonosításán fáradozik Mikó Zsuzsanna, Lipcsei Gábor, Mészáros Zsuzska és Bedecs-Varga Éva, akik a 9-15 éveseknek meghirdetett „Szabd át a várost” programot vezették. Budapest egy részletének 1:500-as alaptérképén minden résztvevő választhatott egy épületblokkot, amit aztán újragondolt: lehetett zöldebb, okosabb, élhetőbb, alacsonyabb, magasabb, nyitottabb, barátságosabb. A szabadság teljes volt, de a lépték megtartásában nagyban segítették a gyerekeket a szint-magas csíkokra vágott alapanyagok.
Léptéket és korosztályt váltott a Nyitott Stúdiók programján az Archikon Építésziroda a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium vizuális kultúra tanáraival. 14-18 éves, épített örökségünk iránt érdeklődő fiatalokat invitáltak „RELOAD: Józsefvárosi történetek, '68 újraírva” című programjukra.
A munka során négy csapatban, az iroda négy terében külön-külön dolgoztak egy előkészített maketten, egy magasházakkal körülvett szabad, nagy méretű terület beépítésén. Az építkezéshez Lego kockákat használtak, melyből minden csoport egyenlő számú elemet kapott. A csoportban végzett közös gondolkodást, vitákat, majd építést követően került sor a négy munka leleplezésére. A munkák nyilvános bemutatása ösztönösen a versenyhelyzetben szokásos prezentációs viselkedést hozta elő: a fiatalok megpróbálták kiemelni beépítésük minden pozitív tulajdonságát, illetve felvázolni, hogy bizonyos helyzetekben milyen döntéseket hoztak, és miért épp azokat gondolják helyesnek. Megdöbbentően érett, okos gondolatok hangzottak el a beépítés szellősségét, tájolását, de az épületek beruházói szempontjait sem háttérbe szorító, ugyanakkor élhető, többnyire egyenlő adottságokat kínáló lakásokat, tereket befoglaló házakról.
Természetesen az épületeiket előszeretettel vették körül zöld parkokkal, és a fantáziájuknak sem szabtak határt: itt-ott az egeket ostromló, felfelé törő vagy éppen a meglévő beépítésekre „felkapaszkodó” extrém épületek, épületszerkezetek lepték el a kijelölt területet.
A különböző szempontok szerint szavazásra bocsátott beépítések a védéseket követően néha meg tudták változtatni a fiatalok véleményét, de a csapatok alapvetően magabiztosan kiálltak mindvégig saját beépítésük mellett. Ez 16-17 évesen valószínűleg így helyes, a közös gondolkodás, érvelés beindítása önmagában nagy lépés egy városáért felelős, tudatos generáció felnevelésében.
A Bartók Béla úti KÉK központban a napközbeni munka nyomainak gyors eltűntetését követően az ArchiKids csapata angol nyelvű szakmai záró estet szervezett. A Kortárs Építészeti Központ meghívására, a Finn Nagykövetség támogatásának köszönhetően a már fent ismertetett finn Arkki International iskola alapító tagja és igazgatója, Pihla Meskanen személyesen mutatta be az épített környezeti nevelés finn módszertanát. Az ezt követő szakmai beszélgetést Somogyi Krisztina építészkritikus, az UIA Architecture and Children munkacsoport Magyar Építőművészek Szövetsége által delegált tagja moderálta.
Az ArchiKids Budapest létrehozásának első pillanatától, a finn kapcsolat kiépítésétől fogva szándékunk volt a méltán világhíres oktatói módszer bemutatása. Első alkalommal már vetítettünk az iskoláról, körbejártuk és megismerkedtünk a budapesti követség jellegzetesen finn jegyeket hordozó additív épülettömegével, hogy inspirációt gyűjtsünk a GyIK Műhely által vezetett, helyben készített hajtogatott tér makettekhez. Idén nemcsak élőben hallhattunk a módszertanról, de Pihla Meskanen részvételével részesei is lehettünk egy gyakorlatnak.
A módszer lényege nem idegen a hazai épített környezeti nevelést aktívan oktatók számára, de a személyes találkozás sok többletet adott. A finn metódus a több évtizedes tapasztalaton túl azok alapos, tudományos összegzésének, a korosztályokra bontott, egymásra épülő tematika szigorú követésének és a programban részt vevő építész oktatók szakszerű képzésének köszönheti sikerét. A módszert a szakemberek elfogadták, követik és együtt, egy közösséget alkotva, nagy összetartással fejlesztik és terjesztik. Ez példamutató lehet Magyarországon is.
Az előadás is egyértelműsítette, hogy a hazai épített környezeti nevelés színterén is jelen lévő foglalkozások mindegyike megtalálja helyét a fejlesztés megfelelő pillanatában. Így a fent részletesebben bemutatott ArchiKids programok mellett meg kell említenem azon többi foglalkozást is, melyeket, ha nem is közvetlenül idei mottónk hívott életre, de bizonyíthatóan az épített környezet, illetve a bennünket körbevevő téri világ megismeréséhez adnak iránytűt.
Szabó Nelli, Augusztinyi Fruzsina / Pikler Éva - VIZURI/ Baksa Zsófia Magdolna, Varga Boglárka, Hennel Zsófia, De Villa Ármin – KÉK / Karádi Zsófia és Vass Orsolya – PATRONLAB / Maform, Alexa Zsolt és Tarr Ivett - MINUSPLUS, LumoConcept / Zombor Gábor – monoSTUDIO / KACS MŰHELY / Czirják Ágnes, Paál Zsófia – BVM / Guba Anna – KultúrAktív / Vízi Kata Veronika / Gerzsenyi Judit, Virth Ágnes – HÚSZNEGYVEN
Főszervező: Kortárs Építészeti Központ – Baksa Zsófia Magdolna, Kertész Monika
Szakmai kurátor: Kern Orsolya, építészmérnök
Archikids Budapest _ Városálmodók | Facebook
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.