Türelem, kitartás és a tér bizonyos érzékelése...

Augusztusi építészeti fotó tematikánk kiemelt tartalma az a minisorozat, amelyben az OCTOGON magazinnak dolgozó fotósokat faggattuk néhány műhelytitokkal kapcsolatban. Elsőként a szakma egyik legismertebb, legfoglalkoztatottabb művelője, Bujnovszky Tamás válaszolt kérdéseinkre.

 

Mi terelt az építészeti / belsőépítészeti fotózás irányába? 

Az építészet mindig érdekelt, és amikor a véletlen erre irányított, éreztem, hogy ezen a területen szeretnék dolgozni, megtaláltam a nekem való témát.


Amikor ma mobillal a kezében és az Instagram révén mindenki fotóssá válhat, mi a profi fotózás szerepe? Hol és miben különül ma el az amatőr és a professzionális fényképezés? Milyen speciális feltételek és készségek szükségesek az építészeti fotográfiához?

Az olyan alkalmazott fotográfiai terület, mint az építészeti fotó – aminek kötött szabályai vannak, speciális felszerelés kell a fotók elkészítéséhez és feldolgozásához is – elég távol van ettől a jelenségtől. Szerintem a professzionális fotózást nem érinti közvetlenül a social media képáradata. Az, hogy ma mindenki fotózik, kicsit olyan, mint az analfabétizmus felszámolása. Azután sem lett mindenki jelentős iró, de azért nagyon hasznos volt.

Egyébként a fotográfia az a terület, ahol kezdettől harmonikusan él együtt az esetenként igen magas szintű amatőrizmus és a profizmus. Ugyanazok a skillek szükségesek az építészeti fotóhoz is, mint minden máshoz: türelem és kitartás. És persze

nem árt, ha a fotós képes a tér bizonyos érzékelésére, amivel egyszerre érzi a háromdimenziós teret, amiben mozog, és a kétdimenziós keretet, ahol a kép majd megvalósul.


Ahogy mondtad, az építészeti fotó alkalmazott műfaj. Mennyire élhet a fotós a művészi szabadságával egy-egy projekt kapcsán? Mennyire, illetve hogyan szükséges együtt dolgoznia az építészekkel?

Művészileg nagyon széles keretek között lehet mozogni, de

az építészeti fotó addig hiteles, amíg dokumentumértékű.

Az építészekkel való együttműködés legalább annyira változatos, mint maguk az építészek vagy a házak. A teljesen szabad kéztől a határozott programig bármi előfordul, de nem ez határozza meg a végeredményt, hanem végső soron maguk az épületek.


És egy bónusz-kérdés: hogyan látod az építészeti, vagy akár a tágabb értelemben vett fotográfia jövőjét? 

Szerintem egyre fontosabbá válik a képi hitelesség. A vizualitás inflálódásával párhuzamosan szükség van egy megbízható ábrázolásmódra, ami alapján minden hozzáértő tudja és tudni fogja a jövőben is, hogy egy épület, egy tér, egy város valójában milyen volt. Visszautalva az előző kérdésre is, ettől függetlenül illetve ezzel együtt a képi megfogalmazásban, technikában, ízlésben, hangulatokban, egyéni látásmódokban rengeteg lehetőség és út rejlik, amit az új technológiák szerintem csak még izgalmasabbá tehetnek.

 

Bujnovszky Tamás | Web | Instagram

 

Bujnovszky Tamás válogatott fotói a képgalériánkban!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Egy (-három?) kép | Páricsy Zoltán

Egy (-három?) kép | Páricsy Zoltán

Építészek az építészeti fotóról

Insight_ Az építészeti fotó a fotósok szemével: Dömölky Dániel

Insight_ Az építészeti fotó a fotósok szemével: Dömölky Dániel

Alázattal, magas színvonalon – az épített látványon túli jelentések

Hirdetés