Nem csak elkattintok egy képet

Insight sorozatunkban az OCTOGONnak (is) dolgozó építészeti fotósok vallanak a szakmához fűződő viszonyukról. Ezúttal Palkó György válaszolt kérdéseinkre.

 

Mi terelt az építészeti / belsőépítészeti fotózás irányába? 

Az esküvőnkre kapott nászajándék egy részéből vettük az első Nikon fényképezőgépet, majd friss házasként csajok fotózása helyett más vonalon kezdtem ismerkedni a fotózás alapjaival. Youtube videókból tanultam, városképeket készítettem elsősorban, de gyakorlatilag mindent lefotóztam ami megfogott egy picit is. Aztán nagyon hamar belefutottam Mike Kelley egy videójába, ami aztán a tananyagszerű „Where Art Meets Architecture” sorozathoz is elvezetett. Megfogott az, hogy milyen sok időm van gondolkodni, elkészíteni egy fotót, és nem csak elkattintok egy képet. Ez a varázslat azóta is tart.


Amikor ma mobillal a kezében és az Instagram révén mindenki fotóssá válhat, mi a profi fotózás szerepe? Hol és miben különül ma el az amatőr és a professzionális fényképezés? Milyen speciális feltételek és készségek szükségesek az építészeti fotográfiához?

A mai mobilokkal hasonló minőségű képeket lehet lassan készíteni, mint az első gépemmel anno. Ez megkönnyíti a belépő szintet a fotózás világába, így ma már gyakorlatilag mindenki rengeteget képet készít nap mint nap. Amatőr fotósok is készítenek csodaszép képeket, de a professzionális fényképezés nem csak fotográfiák készítéséből áll. A munkánk kb. 20%-a fotók készítése, emellett dolgozunk a weboldalunkon és a social média felületeinken, hogy megtaláljanak a potenciális ügyfelek. Ha megtaláltak, akkor jön egy megkeresés, amit követ egy rövid egyeztetés a megrendelővel, majd árajánlat, fotózás időpontjának megbeszélése, felkészülés a fotózásra (nap járásának elemzése, megrendelőtől kapott anyagok, látványtervek átnézése), utazás a helyszínre (nekem ez sokszor 5-6 óra/munka), fotózás, utómunka, képek leadása, ügyfél kéréseire reagálás, akár még egy kör retus, majd számlázás. 

Emellett én például kisebb nagyobb időközönként nemzetközi építészeti fotós blogon is írok, tavaly és tavalyelőtt egy nagyszabású könyvön dolgoztam (Budapest Építészete 2000-2020). Mint a felsorolásban látható nem csak fotók készítéséről van szó, és többek közt ebben különül el az amatőr és a profi fényképezés. 

Néhány alapvető szabály ismerete és alkalmazása az építészeti fotográfiában elengedhetetlen, de ezek véleményem szerint hamar elsajátíthatóak. Ami nagyon sok gyakorlást igényel, az a megfelelő kompozíciók megtalálása, illetve az idő nyomása alatt dolgozni. Sok esetben csak rövid idő áll rendelkezésre 1-1 anyag elkészítéséhez, és ilyenkor készség szinten kell tudnunk milyen eszközzel milyen képeket szeretnénk elkészíteni. A felszerelésünk egy elég speciális feltétel, ami nagy anyagi ráfordítást is igényel, főleg a mai árakat elnézve. Egy-egy építészeti fotózásra használt objektív ára bőven meghaladja a nettó egymillió forintot. 


Az építészeti fotó alkalmazott műfaj. Mennyire élhet a fotós a művészi szabadságával egy-egy projekt kapcsán? Mennyire, illetve hogyan szükséges együtt dolgoznia az építészekkel?

Épp azt szeretem benne, hogy alkalmazott műfaj, van egy elvárás, egy igény, aminek meg kell felelni, amit ki kell tudni elégíteni a készített fotósorozattal.

Persze mindig törekszem arra, hogy néhány képpel fűszerezzem a sorozatot, melyek elsősorban nekem fontosak és nekem tetszenek, de ezt csak azután, hogy a megrendelő számára fontos és nélkülözhetetlen képek elkészültek. Nagyon vegyes a tapasztalatom ezen a téren, mert vannak építészek, akik igénylik ezt, míg mások tökéletesen rám bízzák magukat és csak néhány instrukcióval látnak el. A végeredményt tekintve egyszerűbb a dolgom, ha előzetesen vagy akár a fotózás napján találkozok az építésszel és beszélnek picit az épületről, a tervezés folyamatáról, megoldott nehézségekről, vagy épp azokról a dolgokról, amire kisebb fókuszt érdemes helyezni, mert az nem teljesen úgy épült meg, mint ahogy megálmodták.


És egy bónusz-kérdés: hogyan látod az építészeti, vagy akár a tágabb értelemben vett fotográfia jövőjét?

A világunk egyre vizuálisabbá válik. A korábban említett applikációk is mind-mind egyre jobban előtérbe helyezik a képeket és videókat, így aki itt szeretne kitűnni, annak továbbra is profi munkára lesz szüksége. Hogy ezt hogyan és milyen eszközökkel fogjuk tenni azt nehéz lenne megmondani, de a profi fotográfia véleményem szerint egyre értékesebbé válhat.


 

Palkó György Web | Facebook | Instagram

 

 

Palkó György válogatott fotói a képgalériánkban!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Biennálé extra

Biennálé extra

A Giardini pavilonjai egy profi fotós szemével

Brutalista Itália

Brutalista Itália

Olaszország, ahogy ritkán látjuk

Az építészet analógiái

Az építészet analógiái

Hamarosan újraindul az Analog Sparks

Hirdetés